De Rode Ziel (2017)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Jessica Gorter

De Rode Ziel ontbloot de psyche van de hedendaagse Rus en toont daarmee een wereld vol tegenstrijdigheden. In een mozaïek van portretten van gewone Russen, jong en oud, wisselen verhalen van overwinning en pijn elkaar af. Trotse verhalen over hoe het land onder het communistisch ideaal floreerde, staan lijnrecht tegenover pijnlijke herinneringen aan honger, geweld en verraad. Niet zelden blijken deze paradoxale zienswijzen zich genesteld te hebben in één persoon. Worstelingen met het verleden vormen een schril contrast met het heldhaftige beeld van een land vol overwinnaars dat wordt uitgedragen door de huidige staat. Jessica Gorter probeert vanuit dit complexe perspectief geen moreel standpunt in te nemen, maar zoekt juist de verbanden tussen angsten en wreedheden enerzijds en trots en idealen anderzijds. Gaandeweg ontvouwt zich een beeld van mensen in een land in verwarring, waar men de jeugd houvast lijkt te willen bieden aan de les dat trots belangrijker is dan herinnering.

avatar van mrmojorisin123
Vanaf 23 november in de bioscoop (Cinema Delicatessen)

avatar van mrklm
Documentairemaakster Jessica Gorter bezocht verschillende streken in Rusland in een poging te achterhalen waarom de waardering voor Stalin in de laatste jaren zo is toegenomen, ondanks het feit dat hij direct verantwoordelijk was voor de dood van miljoenen landgenoten tijdens zijn 25 jaar als leider van Rusland. Een interessante vraag, maar het antwoord is al snel duidelijk en dan heeft Gorter inhoudelijk eigenlijk niets meer toe te voegen. De twee Russische zussen houden de film levend en er is een interessant kijkje bij een soort jeugd-internaat waar het lijkt alsof De Staat jongeren opleidt tot de historici van de toekomst, maar Gorter neemt genoegen met (of moet genoegen nemen met) oppervlakkige antwoorden. 'De Rode Ziel' biedt daarom weinig nieuwe inzichten en mist de poëtische zeggingskracht van 'Liefde Is Aardappelen'.

avatar van mnrk
Deze gekeken op de NPO...

Toch was dit best een interessante documentaire van Jessica Gorter, vooral gezien het feit dat het over een persoon gaat die nog steeds veel aanzien heeft in Rusland...

Alles komt wel goed in beeld maar toch denk ik dat de beelden best wel eens "gecontroleerd" werden door de Russische staat...