De Stamhouder (2017)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Ger Poppelaars

De schrijver Alexander Münninghoff neemt ons mee naar plaatsen die een belangrijke rol in zijn traumatische familiegeschiedenis spelen. Riga, Würzburg, Brabant, Den Haag. Op de vlucht voor de Sovjet-dreiging, overvallen door de Tweede Wereldoorlog. Het Oostfront, een nieuw leven in Nederland, de scheiding van zijn ouders. Een beschouwing over de rol van de geschiedenis in deze door wrok, nostalgie en de jacht op fortuin voortgedreven familie. Zo groeit het thema van deze documentaire: de wil om te overleven, hoe pijnlijk en moeilijk dat ook is.

Teaser

avatar van Walter S.
Geweldig boek, leuk dat er een docu over gemaakt is!

"Er gebeurt 330 paginas lang van alles. Het verhaal dendert maar door, Münninghoff komt met een uiterst bizar volledig waargebeurd familie epos vol dramatiek, wonderlijke figuren, charlatans, niets ontziende geldbeluste manipulators, getraumatiseerde oud SS’ers, vrouwen die regelmatig zuchten onder de rare grillen van hun echtgenoten, zakenpartners, oplichters en andere slechteriken. Het levert bovendien een prachtig tijdsbeeld van de periode rond de tweede wereldoorlog op en dat alles met een vleugje humor en veel vaart.
Geweldig boek, jammer dat het alweer uit is".