• 8.522.555 stemmen

NYPD: Biggest Gang in New York? (2016)

Documentaire | 45 minuten

Genre: Documentaire

Alternatieve titel: Cop Watchers

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Ben Steele

IMDb beoordeling: 5,6 (69)

Plot NYPD: Biggest Gang in New York?

De laatste jaren duiken er ook in onze media steeds meer berichten op over politiegeweld in de Verenigde Staten. Vooral het feit dat voornamelijk Afro-Amerikanen het slachtoffer zijn, heeft in de VS en in andere landen al tot heel wat protest geleid - denk maar aan de internationale 'Black Lives Matter'-beweging. In de nasleep van de moord op vijf politieagenten in Dallas op 7 juli, een vergeldingsactie voor het recente politiegeweld van blanke agenten tegen zwarte burgers, trok BBC naar New York, de stad die beschikt over de grootste politie-eenheid van het land. Documentairemaker Ben Steele gaat in de stad op pad met zogenaamde 'cop watchers', mensen die er hun missie van hebben gemaakt om mogelijke gevallen van overmatig en onnodig politiegeweld op beeld vast te leggen en het op die manier aan te klagen.

avatar van Tonypulp

Tonypulp

Walgelijke documentaire. Bijzonder one-sided en onuitstaanbaar suggestief. Er blijft rond dit onderwerp genoeg te bewijzen -sommige filmpjes gaan door merg en been- maar het is onbegrijpelijk dat documentairemakers het op zo'n manier blijven benaderen. Geen enkele blik wordt geworpen op de OORZAAK van dit alles. Makkelijk op de white/blue guilt toer: zum kosten. Wij hebben in Nederland ook zo'n kansloze troll: Sunny Bergman.

avatar van mjk87

mjk87

In de basis kan dit nog wel interessant zijn, maar de invulling laat te wensen over. De docu zit nogal vol en weet daardoor nauwelijks diepgang te krijgen. Een paar mensen die hun kinderen leren om te gaan met politie (hier had met op door moeten gaan), een gek wijf dat alles racisme vindt en wat pogingen tot verklaringen van gedrag van de politie, maar dat blijft halfbakken. De docu informeert uiteindelijk niet voldoende en ook als pamflet vind ik dit niet voldoende, daarvoor is het te oppervlakkig en eenzijdig (een goed pamflet durft ook tegenargumenten te gebruiken). 1,5*.