Resurrection (2017)

België

geregisseerd door Kristof Hoornaert
met Johan Leysen, Kris Cuppens en Gilles De Schryver

Een oude kluizenaar die zich jarenlang heeft afgezonderd van de beschaving, neemt uit medelijden een jongeman in huis die hij halfnaakt heeft aangetroffen in de natuur. De jongeman weigert te spreken, toch ontstaat er een band tussen hen. Als op een dag de politie aanklopt, komt de oude man te weten dat de jongeman iemand heeft vermoord. De oude man staat voor een hartverscheurende keuze. Wat doet hij met de moordenaar in zijn huis?

avatar van Verhoeven
Vaarwel Bruno Dumont want hier is Kristof Hoornaert! Erg bijzonder debuut.

Kristof Hoornaert, Oostendenaar en een nieuwe naam aan de Vlaamse filmhemel. Hij mocht samen met zijn twee hoofdrolspelers en de gehele crew zijn regiedebuut in wereldpremière voorstellen aan een volle zaal op het Film Fest Gent. Aan de publieksscore te zien werd dit regiedebuut heel goed gesmaakt wat niet evident is want dit is cinema die we hier maar zelden te zien krijgen.

Een oude man ( een fantastische Johan Leysen, die voor de film nog gehuldigd werd met een Joseph Plateau honorary award ) die al jaren geïsoleerd in de wijde natuur leeft treft op een gegeven moment een halfnaakte jongeman ( een al even briljante Gilles De Schrijver ) aan die hij onder zijn vleugels neemt. Ondanks de stroeve communicatie tussen de twee ontstaat er toch een band. Tot er op een gegeven moment twee agenten voor de deur staan. Meer uitwijden over het verhaal zou doodzonde zijn.

Met een bijna chirurgische precisie en ondersteunt door de prachtige beeldtaal van de Litouwse D.O.P. Rymvidas Leipus ( Khadak ) liet hij het publiek " Resurrection " ontdekken. Want vele vragen blijven onbeantwoord en tijdens de lange statische shots verplicht hij de kijker de stiltes of gedachten zelf in te vullen. Een dialoogarme film die je moet beleven. Prachtige natuuropnames waar de hoofdpersonages in- en uit wandelen en een mis-en-scène ontdaan van alle overbodige voorwerpen.

Iemand met zo'n visie die zijn project al tot in de details, tot zelfs grondplannen van de verschillende scènes, in zijn hoofd zitten had en perfect wist wat hij wou ( dit vertelde de filmmaker op de Q&A ) verdient gewoon alle lof. Wat voor de producenten waarschijnlijk niet makkelijk is geweest want dit is een soort film die tegen de stroom van de mainstream cinema in vaart. Wat we alleen maar kunnen toejuichen.

We hopen natuurlijk dat door de goeie ontvangst op het Film Fest Gent dit regiedebuut zal opgepikt worden door de verschillende arthouse bioscopen en/of filmclubs want deze parel verdient het om gezien te worden. Intussen heeft de filmmaker reeds twee scenario's klaar liggen om verfilmt te worden. We kijken uit naar wat Kristof Hoornaert nog meer in zijn mars heeft.

avatar van Verhoeven
The film was shot by Lithuanian cinematographer Rimvydas Leipus (Khadak [+], plus several titles by Sharunas Bartas), and the CinemaScope format gives ample room to the predominantly green surroundings and the interiors of the ascetic house, but also to characters walking slowly from one end of the screen to the other, much like in some of Bruno Dumont's films. It is indeed a movie that gives the viewer a lot of opportunity to think… Perhaps even too much for its own good.
Asjemenou zeg, wat is de filmkritiek van vandaag de dag toch van een onnozel niveau.

Resurrection is een hedendaagse interpretatie van o.a. het gevecht tussen Kaïn en Abel. Waarna Abel vervolgens verlossing zoekt. Maar waar is Eva gebleven? En waarom vertoeft Adam toch in existentiële crisis? Hoop dat het IFFR of Contact film de film oppikt.

avatar van Chris Kelvin
De film is geselecteerd voor IFFR:

De vele talenten van Bright Future | IFFR

Intussen mocht Kristof Hoornaert de prijs voor beste doorbraak regisseur op het Capri-Hollywood filmfestival in ontvangst nemen.

Release is 29 maart!

Tegenvaller. Slow cinema volgens het boekje. Het ziet er fenomenaal mooi uit, helemaal op het IMAX scherm van Pathe, dat dan weer wel.

avatar van TheBunk
Ik vroeg me af waarom deze film zo een enorm hoge waardering heeft en ja hoor.. zeker een stuk of 6 4.5/5* stemmen van recent geregistreerde gebruikers met slechts 1 stem.

Dotan, is that you?

Over de film: teveel storende hiaten in het scenario. Er zit gelukkig weinig dialoog in, maar de dialoog die er in zit is vrij tenenkrommend. Camerawerk maakt veel goed

Volgens mij maar in 2 biosc (Nijm/A'dam) gedraaid en voor mij in die korte periode onhaalbare tijden. Dik balen. Ik duim voor een dvd of nog liever nog een verschijnen op groot scherm.

Dvd en blu-ray uitgave komen er aan in oktober.

avatar van perlon
Richardus schreef:

Ik denk dat ' ie ook in Hilversum heeft gedraaid. De filmposter is daar nog uit een bak te vissen iig.

Art House met zijn lange scènes, met zijn stille scènes en toch houdt het scherm voldoende spanning in.
Waarom is die man kluizenaar en wat gaat in hem om nu hij meer weet over zijn onverwachte bezoeker en tot wat is die bezoeker in staat en wat bezielde hem ? Tijd genoeg voor de kijker om mee te denken. Hou er wel van, zolang het niet te veel wordt, maar dat is hier gelukkig niet het geval temeer daar heel wat gepaard gaat met mooie beeldcomposities.
Het einde komt wel verrassend over en ook nu moet de kijker maar zijn algemeen besluit uitdokteren.
Een paar keer, heel knap ingelast, zware Requiemmuziek van Mozart , wat de mening versterkt dat het gebeuren berust op drama's die zich hebben afgespeeld en dat de film een afkeer van alle geweld in zich draagt.

avatar van baspls
Weet iemand wanneer deze op DVD uitkomt?

baspls schreef:
Weet iemand wanneer deze op DVD uitkomt?

De film komt binnenkort op het label Contact op dvd en blu-ray. Of is er misschien al.