Tarkovsky: Time within Time (2015)

Zweden / Rusland / Nederland / Italië / Frankrijk / Verenigde Staten
Documentaire / Biografie

geregisseerd door P.J. Letofsky
met Enrica Antonioni, Natalya Bondarchuk en Nikolay Burlyaev

Deze documentaire onderzoekt de man en de visie achter de geprezen Russische cineast Andrei Tarkovsky met behulp van zijn dagboek. We leren de man kennen door middel van zijn geformuleerde beoordelingen over liefde, kunst en de strijd om binnen het Sovjet-communistische politieke systeem te werken. Vijf films die hij maakten, werden gecreëerd onder zware censuur. Met de hulp van scenarioschrijver Tonino Guerra trok Tarkovsky in 1984 naar Italië. Hij regisseerde nog twee films in het westen tot zijn vroege dood in 1986.