Born to Be Free (2016)

Alternatieve titel: Рождённые Cвободными

Verenigd Koninkrijk / Rusland
Documentaire

geregisseerd door Gayane Petrosyan

Deze documentaire belicht de mishandeling van zeezoogdieren en volgt o.a. het lot van achttien witte walvissen die jarenlang in gevangenschap zijn gehouden. Drie onverschrokken journalisten Gaya, Tanya en Julia brengen de wereldwijde handel in wilde zeezoogdieren in beeld. Ze reizen naar de meest afgelegen uithoeken van Rusland en getuigen, voor de allereerste keer, over de schokkende behandeling waaraan walvissen, dolfijnen en walrussen worden onderworpen. Ze stellen ook de corruptie in het hart van dit wrede internationale bedrijfsleven aan de kaak.

avatar van Fonzie1983
Staat nu op Netflix. Als je Blackfish en The Cove interessant vond, kijk dan ook zeker deze docu over de Beloega en andere zeezoogdieren en de wrede handel in deze dieren. Het zoveelste bewijs dat dolfinaria geen enkel bestaansrecht hebben.

Niet alleen in documentaires over klimaatverandering, maar ook hier in deze "Born to be Free", documentaire die het opneemt om dieren in hun natuurlijke omgeving te laten, wordt de mens als storend element aageduid. Helaas, zoals meestal, moeten nobele intenties wijken voor de macht van het geld.
Alvast een interessante documentaire over het trieste lot van een aantal beloega's, in het slot uitgesmeerd naar andere diersoorten die gevangschap evenmin verdragen. Goed uiteengezet. Het in beeld komen van de journalisten maakt de documentaire levendig en een tikkeltje avontuurlijk.
Een goede boodschap eigenlijk.