Todos Se Van (2015)

Colombia

geregisseerd door Sergio Cabrera
met Abel Rodríguez, Yoima Valdés en Scott Cleverdon

Cuba, jaren 80. Het land is in de greep van een zware economische crisis. Eva en Manuel zijn verwikkeld in een hoogoplopend conflict met de voogdij over hun 8-jarige dochter Nieve als inzet. Het conflict krijgt echter politieke dimensies die het menselijke drama overstijgen. Eva, hertrouwd met de Zweedse Dan, is een non-conformistische kunstenares die gelooft in een revolutie zonder dwang en censuur. Haar ex-man Manuel daarentegen woont in een afgelegen deel van het eiland waar hij toneelstukken schrijft die op pamflettistische wijze de zegeningen van de Cubaanse revolutie op de politieke agenda gezet.

avatar van Night's Watch
Verrassende Colombiaanse film die zich afspeelt op Cuba in de jaren '80. De film geeft deze roerige tijd mooi weer, het armzalige in de scenes spreekt boekdelen. Dit wordt bijgestaan door de andere kant van het verhaal waar meer welvaart te vinden is. Het eiland wordt ook een aantal keer mooi in beeld gebracht.

Todos Se Van gaat over een autoritaire vader en een 'vrije' moeder, bij beiden wordt zowel opvoedkundige visie als hun politieke ideologie bedoeld, die ruziën over de voogdij van hun kind. De film laat zien dat het altijd het kind is wat lijdt onder de ruzie van ouders. Het achtjarige meisje krijgt te maken met mishandeling, ondervoeding, s' nachts buiten slapen en een weeshuis, alle ingrediënten voor een heftig drama zijn aanwezig. Het langzame tempo is nergens storend, het verhaal is te intrigerend om hier door afgeleidt te raken. Het geheel wordt ondersteund door een fantastische soundtrack, vier sterren.