The Russian Woodpecker (2015)

Oekraïne / Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Documentaire

geregisseerd door Chad Gracia

De kernramp van Tsjernobyl werd veroorzaakt door een ernstig ongeluk dat ontstond in een kerncentrale in 1986 nabij de gelijknamige Oekraïense plaats, toen nog gelegen in de Sovjet-Unie. Terwijl zijn land in de greep verkeert van opstand en oorlog, ontdekt een Oekraïens slachtoffer van deze ramp een duister geheim. Hij moet beslissen of hij het onthult en daarmee zijn leven riskeert. Mocht hij dit doen dan zal hij deel uitmaken van de revolutie .

Aardige documentaire van de exentriek ogende maar sympathieke regisseur/verteller/kunstenaar Gracia. Zijn lef om verbanden te leggen tussen de ramp in Tsjernobyl, een nabij gelegen radarstation tot en met de Krimcrisis, werd zeer gewaardeerd door diverse critici.
Persoonlijk vond ik zijn verhaal niet helemaal vlekkeloos, bij vlagen suggestief, maar in ieder geval uitdagend/prikkelend zoals een docu hoort te zijn.
En er word ons een blik gegund in een werelddeel waar we normaliter niet al te veel van komen te weten. Russen en Oekraïners zijn hier echte mensen van vlees en bloed, en dat is ook wel zo prettig om eens te zien.