Het Wonder van Máxima (2003)

Nederland

geregisseerd door Paul Ruven
met Silvia Munt, Monic Hendrickx en Halina Reijn

Het Wonder van Máxima speelt zich af op 1 en 2 februari 2002. Maria Castillo en haar dochter Isabella hebben hun schamele bezittingen in Argentinië verkocht om getuige te kunnen zijn van het wonder dat zal plaatsvinden als Máxima in het huwelijk zal treden met de Nederlandse kroonprins. Op de dag van haar eigen huwelijk verdween Maria's man spoorloos en sindsdien verwacht ze hem op een goede dag weer terug te zien. Verzeild geraakt in de Amsterdamse feestdrukte raken moeder en dochter elkaar 's nachts echter kwijt. Veiligheidsagent Felix Bos ontfermt zich over de radeloze Maria en daarmee begint een hectische zoektocht. Maar Felix bevindt zich zelf ook in een grote crisis. Zijn Aziatische vriendin Min dreigt te worden uitgezet nadat ze jarenlang vergeefs heeft geprobeerd een verblijfsvergunning te krijgen. Op de dag voor het koninklijk huwelijk staat de vreemdelingenpolitie voor de deur...

Handig zo'n trouwerij van onze kroonprins, dan heb je meteen een decor. Scheelt weer geld. Aardig verhaal wat best redelijk wordt gebracht door de acteurs. Vooral de rol van de argentijnse moeder vond ik best overtuigend. De politieagent viel me wat tegen.
3 *

Een beetje een wanhopige poging om een soort "magnolia"-achtig script te verfilmen. Centraal in de film staat 2 februari 2002, maar de manier waarop de twee verschillende verhalen zich ontwikkelen vond ik nogal simpel. Als het de bedoeling was geweest enig compassie te krijgen voor de vluchtende Min, is de regisseur daar hopeloos in gefaald; Ik vond het maar een kil kreng. Enige pluspuntje van de héle film was de argentijnse moeder, die als enige echt overtuigend speelde. 1.5 ster

Nogal gekunstelde film. Sommige dingen zijn te ver gezocht of komen juist uit het niets. Buiten dat wordt de film juist steeds saaier naarmate de ontknoping zich aandient, wat sowieso al de omgekeerde wereld is, niet waar ? Een ontknoping die overigens ook niet veel voorstelt.

Sprake van enige binding met de hoofdpersonen is er niet. Misschien een beetje met de Argentijnse moeder, die uitstekend wordt neergezet. Voor de rest is het allemaal te vlak, vooral de beweegredenen van Felix waren me niet altijd duidelijk. Acteerwerk van met name Felix en Min staat op een laag pitje. Aparte bijrol van Halina van Reijn en een leuk rolletje van Frank Lammers.

avatar van Flipman
Oh, ik was effe bang, ik dacht dat dit allemaal monarchistische propaganda zou zijn!

robertus65
Aardige film, best leuk om te volgen, maar de beweegredenen van het een en ander is soms wel erg vreemd. Neem nou die Argentijnse man, die een hele heuvel steen voor steen per post wilde opsturen???

Grappig dat de beste acteurs uit de film alleen behoorlijk kleine bijrollen vertolken. Raar plot trouwens, komt nauwelijks ergens echt goed uit de film. Ruven wil teveel vertellen. Enige focus was beter geweest...

avatar van ladybug
Verwarrend verhaal, aan het eind blijf je met een hoop vragen zitten.