No Trees in the Street (1959)

1 stem

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door J. Lee Thompson
met Sylvia Syms, Herbert Lom en Melvyn Hayes

De film speelt zich af in de vooroorlogse Kennedy Street in Londen. De wildebras Tommy (Melvyn Hayes) droomt van een leven van misdaad om te ontsnappen uit de sloppenwijken en de armoede. Tommy’s naïeve moeder Jess (Joan Miller), stuurt zonder na te denken haar zoon naar de lokale gangster Wilkie (Herbert Lom) voor werk. Deze laatste brengt de jongen al vlug in contact met de onderwereld door hem een baan te geven als chauffeur. Bij zijn eerste taak die hij alleen mag uitvoeren, berooft Tommy een vrachtwagenchauffeur en besluit hij om het geld voor zichzelf te houden.

avatar van Mac Hammer Fan
Tommy, een belhamel woont samen met zijn moeder en zijn zus ergens in Engeland vlak voor de Tweede Wereldoorlog. Zijn naïeve moeder beveelt hem aan een job te aanvaarden van een louche zakenman, erg tegen de zin van zijn zus op wie deze laatste een oogje heeft. Tommy steelt geld van een vrachtwagenchauffeur en wil zich nu voordoen als een rijk persoon. Het gaat echter van kwaad naar erger en hij vermoordt een vrouw wanneer hij een tijd later in geldnood zit. Hij moet vluchten voor de politie en wanneer hij omsingeld is weigert hij zich over te geven, omdat hij denkt dat hij zich met een revolver kan verdedigen. Zijn zus probeert hem tevergeefs te overtuigen wat uiteindelijk tot een drama leidt.
Niet onaardige prent met goede vertolkingen, hoewel ik toch wat overacting zag bij Melvyn Hayes, de jongen die voor Tommy speelde. De regie van Jack Lee Thompson is behoorlijk. De Network UK DVD heeft een degelijke print in 16:9 formaat met slechts weinig beschadigingen. Mooie zwart-wit fotografie. Eens te meer is het ontbreken van de (Engelse) subtitles het enige echte minpunt.

avatar van Brix
Mac Hammer Fan schreef:

Helaas het grote gemis op Network DVD's.
Niet al te slim ook, want ondertiteling zou de afzet van hun producten aanzienlijk kunnen bevorderen, en zoveel kost dat niet.