• 10.590 nieuwsartikelen

Alternatieve titel: Dot 2 Dot

Oorsprong: Hongkong

Geregisseerd door: Amos Why

Met onder meer: Moses Chan en Candy Cheung

IMDb beoordeling: 6,5 (348)

Gesproken taal: Kantonees en Mandarijn

Plot Dim Dui Dim

Xiao, een introverte lerares Putonghua (Mandarijn), heeft moeite met het vinden van rust na haar verhuizing van Noord-China naar het drukke en flitsende Hong Kong. Ze ontwikkelt een fascinatie voor een als straatkunst gemaskeerde serie van punt tot punt puzzels, die verspreid zijn over de metrostations van Hong Kong en andere stedelijke symbolen. Al snel ontdekt Xiao dat de puzzels verbonden zijn met de immer evoluerende en monumentale cultuur van de metropool.

logo tmdbimage

Onderhond

• 11940 stemmen

Fijn.

Film was bij release aan mij voorbij gegaan, niet zo heel verwonderlijk want HK is toch vooral het land van bekende namen, waardoor het soms even duurt alvorens nieuw talent boven komt drijven. Gelukkig zijn er tegenwoordig vangnetjes als Netflix.

Dot 2 Dot is een mooi maar gelikt dramatje. Een speels plotje dat best in een Johnnie To film had kunnen opduiken zorgt voor een bijna toeristisch en melancholisch rondje Hong Kong, visueel is het netjes vormgegeven en het sfeertje is warm en aandoenlijk. Alles is aanwezig voor een romantische 90 minuten.

Enkel het acteerwerk van Moses Chan viel me een beetje tegen. Hij maakt z'n rol nét iets te melig, waardoor het donzige gevoel van de rest van de film af en toe een klein beetje aangetast raakt. 't Is een klein smetje, maar het zorgt er wel voor dat ik de film geen hogere score kan geven. Hopelijk kan Why een iets betere cast verzekeren voor een volgende film, dan zit er zeker een halfje extra in.

Maar verder een leuke ontdekking, geen hoogvlieger maar wel een kwalitatief filmpje.

avatar van Movsin

Movsin

Het duurt wel even vooraleer de film aanslaat en wie denkt dat het onderzoek naar de betekenis van de puntjes op de muren zal leiden naar een actievol, mysterieus gebeuren is er aan voor de moeite.

"Dot 2 Dot" is niets anders dan een nostalgische ode aan Hong Kong, haar verleden, haar heden.

Geen voorbeeld van boeiende cinema, maar toch met een zekere charme en zelfs grappig hoe aan de hand van anecdotes en toevalligheden de grootstad wat geheimen blootgeeft.

avatar van mjk87

mjk87 (moderator films)

Het tonen van het leven in moderne grote steden en beelden van treinen, dan heb je al heel snel m'n sympathie. Dit is nog geen Café Lumière want daarvoor is er nog net te veel plot en is de zeggingskracht van beelden net iets minder, maar op momenten komt de film in de buurt. Heel fijn portret van enkele jongmensen in een grote Aziatische stad die op een uiterst leuke frisse manier elkaar ontdekken. Sfeervolle beelden, prima tempo en enorm herkenbare momenten van chatprogramma's op het werk die hel prettig zijn een en ander te bespreken dat andere niet mogen horen. Film doet eigenlijk niets fout, maar ik heb ze ook weleens nog beter gezien. 4,0*.

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

Leuk.

Dot 2 dot is vooral een charmant filmpje. De mooie shots zijn niet op één hand te tellen wat dit weinig verrassend tot een uiterst sfeervolle film maakt. De cast doet het best oké, al hebben ook zij eigenlijk baat bij de momenten waarop het verhaaltje op de achtergrond belandt en de setting z'n werk kan doen. Het zijn die momenten die dit een goede film maken.

Aangename verrassing.