Torneranno i Prati (2014)

Alternatieve titel: Greenery Will Bloom Again

Italië
Oorlog / Drama

geregisseerd door Ermanno Olmi
met Claudio Santamaria, Camillo Grassi en Niccolò Senni

De Eerste Wereldoorlog in de winter van 1917. Een groep mannen bevindt zich ingepakt in de sneeuw in de loopgraven van het Italiaanse front ergens in de bergen. De Oostenrijkse loopgraven bevinden zich op hoorbare afstand. De soldaten worden geconfronteerd met de verschrikkingen van de oorlog tijdens de nacht.

avatar van Arnie
Interessant werkje over de Eerste Wereldoorlog, van Italiaanse makelij. Visueel erg gestileerd, mooie, duistere sneeuwlandschappen, en ook de geluidsband is in orde, door veel stilte te laten en een onheilspellende sfeer te creëren. Mooi is dan ook het effect van totale stilte, slechts onderbroken door het zachte getinkel van de bellen die aan de prikkeldraadversperringen zijn bevestigd om vijandelijke bewegingen te registreren.

Het is een vrij eenvoudige film, kort ook, die draait om een groep mannen in een Italiaanse loopgraaf. In de duur van één nacht volgen we ze, gebeurtenissen zijn er niet veel, maar wat wel plaatsvindt komt hard binnen. Het toont de groep mannen als een onderdeel van het landschap, als speelbal van natuur zowel als van hun superieuren die, ergens ver weg, in een veilige en verwarmde omgeving, per telegraaf hun onmogelijke oorlog voeren.

Een beetje overgestileerd misschien, maar zeker de moeite waard.

avatar van xgogax
Schitterend klein filmpje van Olmi , volgens mij maar op 1 locatie gefilmd , maar wel extreem gedetailleerd in beeld gebracht . Doet een beetje denken aan Il mestiere delle armi (2001) , al vind ik Il mestiere delle armi (2001) echter nog altijd de beste film van Ermanno Olmi !

**** / *****