Nøgle Hus Spejl (2015)

Denemarken
Drama / Romantiek

geregisseerd door Michael Noer
met Sven Wollter, Ghita Nørby en Jens Brenaa

Lily en Max zijn al meer dan 50 jaar getrouwd. Ze leven samen in een verpleegtehuis. Dat is nodig omdat Max veel zorg nodig heeft sinds hij een beroerte kreeg. Lily past haar leven aan aan de situatie en zet haar eigen gevoelens opzij. Maar ze verlangt eigenlijk naar spanning en intimiteit in haar leven. Als er een man die "de piloot" genoemd wordt naast hen komt wonen is ze meteen gecharmeerd van zijn levenslust. Maar zowel haar familie als de medebewoners van het verpleegtehuis zijn niet te spreken over haar nieuwe vriend. Lily heeft het gevoel gevangen te zitten en wil ontsnappen aan haar benauwende leven.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
De filmcritici bekroonden deze film uit de rij van 10 genomineerden voor de Big Screen Award op het IFFR. Dat verraste me, want het is een vrij conventionele film die inhoudelijk weinig nieuwe paden betreed. De film wint wel veel aan kracht door twee dingen: De losse stijl van Noer, die veel van de film laat ontstaan en niet met vaste script werkt. En ook gewoon in een verpleegtehuis de film opneemt, met mensen die daar wonen en werken als figuranten. En de twee hoofdrolspelers die beiden heerlijk zijn om naar te kijken en een schat aan ervaring met zich meedragen. Beiden, maar met name Ghita Nørby halen erg veel uit hun rol. Verder vooral een erg toegankelijke film die vast nog weleens voorbij gaat komen bij de Publieke Omroep.

Kleine 3.5*

avatar van Verhoeven
Filmcritici? Laat me niet lachen.

avatar van Pazmaster
Aardig drama over Lily die samen met haar man (een kasplantje) in een verzorgingsthuis woont. Ze voelt zich er niet thuis maar als ze Erik, haar nieuwe buurman, ontmoet ontstaat er iets moois tussen de twee. Maar het verhaal gaat over meer dan alleen liefde, Lily heeft nog meer problemen... Een beetje deprimerend verhaal vond ik, maar wel realistisch. We zien een kant van het leven waar je niet vrolijk van wordt, het ouder worden en alle gebreken die daarbij kunnen komen, iets wat iedereen kan overkomen. Er wordt prima gespeeld.

lezertje
Verhoeven schreef:
Filmcritici? Laat me niet lachen.

Filmcritici: Het schuim der natie.

lezertje
Film met een hoog déjà-vu gehalte met alkleen maar oninteressante scènes. Heb er heerlijk bij geslapen.