Lucifer (2014)

Mexico / België

geregisseerd door Gust Van den Berghe

De engel Lucifer passeert in zijn val van de hemel naar de hel het aards paradijs. Een dorpje in Mexico waar de duivel een oude vrouw doet twijfelen aan haar geloof en haar kleindochter verleidt. Hoe zal dit aflopen?

avatar van Verhoeven
Check dat beeldkader.

avatar van Verhoeven
Een korte making-of over het gebruik van de Tondoscope.

avatar van Mochizuki Rokuro
8 en 9 mei te zien in LHC in het kader van het Vlaamse Film Festival: Lucifer - vlaamse film festival

avatar van beavis
De vorm is inderdaad bijzonder, maar de film ansich viel mij toch ook wat tegen omdat er weinig gedaan wordt met het thema van Lucifer. Ik las ook ergens dat de regisseur het stuk van Vondel, waar de film zogenaamd op gebaseerd is, maar voor een gedeelte heeft gelezen omdat hij er niet door kwam en toch zijn eigen ding wou doen. Op de aftiteling noemt hij nog enkele andere inspiraties; schilderkunst met name, maar ook (hoe toevallig) Rossellini (er zit ook een vulkaan in de film, maar verder had het niets met Stromboli van doen wat mij betreft).

Dus, díé inhoud is voor hem niet zo belangrijk, belangrijker is de eenheid in vorm (deze film is de laatste in een trilogie; daarbij gaat de eerste film blijkbaar verticaal, de tweede horizontaal en deze de diepte in) en het verkennen van een beeld zonder randen, zonder hoeken. Waarbij het kader tegelijkertijd onbegrensd is dus, maar ook héél gesloten. Dat zijn de dingen waarover hij sprak in de Q&A en die wel hout snijden na het zien van de film, maar tijdens de film zelf was er geen aanleiding om daar mee bezig te zijn en voelde ik dus vooral de afwezigheid van enige urgentie... misschien zelfs van inhoud...