Houdini (2014)

Canada
152 minuten (miniserie, 2 delen)

geregisseerd door Uli Edel
met Adrien Brody, Kristen Connolly en Evan Jones

Het leven van Harry Houdini, een van de bekendste goochelaars en boeienkoningen die er ooit geleefd heeft. Nadat de geboren Hongaar met zijn familie naar Amerika verhuisde, maakte hij meer en meer faam met zijn trucs met boeien en andere goochelacts. Tijdens zijn carrière hield hij zich onder meer bezig met spionage. Ook ging hij de strijd aan met spiritisten. Dankzij zijn bekendheid ontmoette hij een aantal grote namen uit het tijdperk waarin hij leefde, van Amerikaanse presidenten tot onder anderen Sir Arthur Conan Doyle en Grigori Rasputin.

avatar van Decec
Een goede drama/Biopic verhaal...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteur Adrien Brody speelt goed...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Super mooi HD kwaliteit breedbeeld...

Prima miniserie over het leven van Harry Houdini alias de ontsnappingskoning, welke ik gezien heb op de televisiezender Film 1.

Harry Houdini als de ontsnappingskoning (met name als hij geboeid is) is natuurlijk geen onbekende, maar in deze miniserie kom je toch wel interessante weetjes (o.a. dat hij spion is geweest voor Amerika gedurende de aanvang van de Eerste Wereldoorlog) over hem te weten. Of het allemaal echt is gebeurd of fictie is, dat wordt aan de kijker overgelaten en wordt ook bij aanvang van de serie getoond. Ik vond deze miniserie in ieder geval interessant en ook het verhaal wist me te boeien en soms was het zelfs wat spannend. Het was ook leuk om te zien hoe hij alle ontsnappingen heeft gedaan (eigenlijk best eenvoudig) en Harry Houdini gaf ook gewoon altijd toe dat alles een truc was en dat hij in feite gewoon een leugenaar was. In zijn ogen zijn goochelaars dan ook de beste leugenaars in de wereld.

De uitvoering van het verhaal was goed gedaan (zag er visueel allemaal fraai uit) en dat is vooral te wijten aan Adrien Brody die de rol van Harry Houdini prima speelt (hij leek er overigens wel totaal niet op). Ook Kristen Connolly in de rol van Bess Houdini speelde wel goed. Hoe Harry Houdini aan zijn einde (op 52 jarige leeftijd) is gekomen is best tragisch, maar volgens deze miniserie is dat vooral te wijten aan zichzelf doordat hij zich regelmatig in zijn buik liet slaan (o.a. door Raspoetin ) om aan te tonen hoe sterk zijn buikspieren wel niet zijn. Volgens deze miniserie is dat hem fataal geworden, maar als je op het internet zoekt wordt dat betwist en als ongeloofwaardig afgedaan.

Al met al is dit gewoon een prima miniserie die zich lekker wegkijkt en met circa 2,5 uren (eerste deel circa 1,5 uur en het tweede deel circa 1 uur) ook goed te doen is.

Geslaagde biografie die op geen enkel moment verveelt.
Visueel - enkele mooi verfilmde stunts en "bevrijdingen" - vaak indrukwekkend, keurige dialogen en een bijzonder knappe vertolking van Adrien Brodie. Mooie muziek.

Letterlijk en figuurlijk een hele boeiende film.
Want boeien komen zeer frequent voor in deze film over de beroemdste boeienkoning die ooit heeft bestaan. Zelfs nu kennen velen zijn naam nog.
De inspiratie voor menig illusionist tot op de dag van vandaag.
Het is geweldig wat die man presteerde en hoe koelbloedig die was. Het is al behoorlijk eng om je in een afgesloten kleine ruimte te begeven, laat staan als die onder water staat en je ook nog compleet geboeid bent. Je moet ze toch maar even los krijgen allemaal.
Truc of geen truc. Stalen zenuwen moet je hebben en geen greintje last van claustrofobie.
Dat maakt de film spannend ondanks dat je weet hoe de scenes ongeveer aflopen.
Dat beklemmende gevoel wat er bij vrij komt maakt die spanning.
Het is officieel een miniserie maar de film verveelt nooit ondanks de lengte.
Adrien Brody zet de flamboyante extraverte Houdini geweldig neer.
Een heel menselijk persoon met zijn eigen twijfels en onzekerheden, die hij natuurlijk nooit aan het publiek toonde. Kracht en onoverwinnelijkheid was waar Houdini voor stond.
Een pakkend relaas over het leven en de drijfveren van een hele interessante man.

avatar van Johan24
Niet bijster van onder de indruk. Het voelt alsof de film als een TGV het hele leven wil doornemen. Grote theaters over de hele wereld passeren de revue waar Harry truc na truc uit zijn hoge hoed tovert. Het vervelende hiervan vond ik zelf dat je 'de waarheid' achter elke truc ziet, wat toch een soort van afbreuk doet aan de mythe rondom hem. Het vliegt hier en daar behoorlijk uit de bocht en aan spanningsopbouw wordt te weinig gedaan.

Een grote biopic over Houdini kan zeker de moeite waard zijn, maar dit was te veel in een te kort tijdsbestek. Oja, de muziek vond ik vreselijk..

avatar van Noud
Muziek is inderdaad vreselijk. Magere serie.

De magie en de kunsten van Houdini hebben me altijd gefascineerd.
Dit is wel een originele miniserie over het leven van Houdini. Dat zit 'm vooral in de nogal down-to-earth registratie en vrij ontnuchterende kijk op het mysterie en de magie van Houdini.
Over het algemeen vrij (v)luchtig, met naar het einde toe toch nog wat meer verdieping. De 'platte' en bombastische benadering werkt hier wel, maar ik had graag wat meer de magie en mysterie benadrukt zien worden en meer 'drama'.
De relatie tussen Houdini en zijn vrouw en hun strubbelingen wordt goed in beeld gebracht.
De serie geeft een afwisselende kijk op Houdini's acts en inspiratie.
Ik zou nog wel eens een documentaire over Houdini willen zien. In deze serie lopen feit en fictie namelijk door elkaar, dat wordt in de intro al verstandig verteld.