134.919 gebruikers | 85.737 films | 31.053 regisseurs | 3.509.105 berichten | 4.931.653 stemmen

Giallo

locatie: MovieMeter » Forum » Film » Genres en landen » Giallo

gebruiker
bericht

bericht [permalink] geplaatst op 12 april 2012, 14:49 uur
Qua giallo's (zo heet dit topic dan ook, voor de echte zombiefilms, zie Film >> Genres en landen >> Zombiefilms en vraag er naar de Italiaanse varianten) kan je hier aan de hand van een aantal beoordelingen toch wel wat tips opdoen. Dus: zie (o.a.) mijn lijstje (en ter plaatse bij de genoemde films, want bijvoorbeeld Una sull'Altra is vooral een erg sfeervol filmpje zonder noemenswaardige gore)... :)

bericht [permalink] geplaatst op 13 april 2012, 22:29 uur
Meneer Bungel schreef:
Qua giallo's (zo heet dit topic dan ook, voor de echte zombiefilms, zie Film >> Genres en landen >> Zombiefilms en vraag er naar de Italiaanse varianten) kan je hier aan de hand van een aantal beoordelingen toch wel wat tips opdoen. Dus: zie (o.a.) mijn lijstje (en ter plaatse bij de genoemde films, want bijvoorbeeld Una sull'Altra is vooral een erg sfeervol filmpje zonder noemenswaardige gore)... :)

Bedankt voor je reactie :) Van (Italiaanse) zombiefilms heb ik inmiddels genoeg gezien :P Ik vroeg me alleen af of er buiten dit sub-genre nog echte aanraders zijn die ook uit Italié komen. Ik zag inderdaad dat er al heel wat was opgenoemd aan thrillers en horrorfilms. Alleen kan ik ze slechts allemaal gaan aanschaffen :P Una sull'Altra is sowieso een aanrader? Ik kijk wel even op Boudisque.nl of CDwow. Weet je ook wat must-see films te noemen van regisseur Dario Argento?

bericht [permalink] geplaatst op 14 april 2012, 14:59 uur
Zie mijn bericht van 22 november 2011, 21:16 uur in dit topic; bij een flink aantal heb ik wel een mening geplaatst, dus misschien kan je daar iets uit op maken. Alles vanaf 3,5* vind ik zelf zeer de moeite waard.

Van Argento zou ik je Profondo Rosso (1975) aanraden, maar ook daarvan staan er meer in het genoemde bericht vermeld.

bericht [permalink] geplaatst op 14 april 2012, 16:15 uur
Bedankt voor je tips :) Ik heb de volgende DVD's van Argento besteld:

The Bird with the Crystal Plumage
Inferno
Suspiria

Soms is het ook een kwestie van uitproberen en dan kijken of de stijl van de regisseur bevalt of niet. Enige tijd terug las ik op dit forum ook dat Hitchcock's Vertigo, North by Northwest en Rear Window erg worden gewaardeerd. Psycho en The Birds had ik al eerder gezien maar, ondanks dat beide films een goeie sfeer hadden met stijlvolle beelden, was er geen instant-classic gevoel dat bij me op kwam. Dat had ik weer wel bij Rear Window: een film die inmiddels een favoriet is geworden van mij _O_ Maar ook Vertigo en North by Northwest zijn memorabele films naar mijn mening.

Maar goed, ik dwaal verschrikkelijk af :P Als de Argento DVD's binnen zijn ga ik me eens verdiepen in zijn stijl en word dit de eerste keer dat ik bekend raak met de Giallo film. Wat Italiaanse horrorfilms in 't algemeen betreft: Lucio Fulci is nog steeds de man voor mij. The Beyond, Zombie en House by the Cemetery vind ik nog steeds prachtig om naar te kijken. Mario Bava's Black Sunday is ook een aanrader naar mijn mening :)

PS: Deep Red zal ik goed in de gaten houden :) De score hier en op IMDB beloofd wat.

bericht [permalink] geplaatst op 14 april 2012, 16:28 uur
Inferno vond ik een tegenvaller, maar de meningen zijn er verdeeld over. Je moet ze inderdaad gewoon zelf gaan proeven, The Bird... en Suspiria zijn weer kleine parels in mijn ogen; Dario Argento .

Ook Fulci heeft een giallo gemaakt, trouwens, en die staat hier bovenaan in mijn lijst; Lo Squartatore di New York (1982), aanrader! The Beyond vind ik ook prachtig, en meer moet nog volgen.

Bava's Black Sunday moet ik ook nog zien, maar deze eerst nog: Operazione Paura (1966).

Enjoy! :)