Documentaires
[permalink] geplaatst op 28 november 2011, 14:55 uurVerhoeven schreef:
Veel documentaires proberen het publiek te overtuigen door feiten zorgvuldig te selecteren en te presenteren of willen mensen bewustmaken van bepaalde verderfelijke maatschappelijke omstandigheden.
Het is dit dus wat mij compleet niet interesseert. Ook die "zorgvuldige selectie" (perfect verwoord) stemt mij vaak redelijk skeptisch.
[permalink] geplaatst op 28 november 2011, 16:11 uurDaar kan je dan toch mooi je eigen mening op loslaten? En je hebt toch ook minstens wel eens één goede docu gezien, hoop ik (om maar te zeggen dat niet alle docu's zo 'hoogdravend' - hoeven te - zijn) ?
[permalink] geplaatst op 28 november 2011, 16:16 uurJe eigen mening op loslaten is weinig boeiend op onvolledige informatie, net omdat er aspecten zijn die niet naar voren komen. Daar kan je je dan wel over gaan inlezen, maar daarmee verliest een docu wel aan nut, kan je beter gewoon beginnen met inlezen.
Verder scoren docus niet hoger dan 3.5*, voor iets wat dan het beste in z'n genre moet zijn vind ik dat te laag om er verder nog actief naar op zoek te gaan. Probleempje is misschien ook dat de meeste docus over onderwerken gaan die mij in de basis al niet echt liggen of boeien.
[permalink] geplaatst op 28 november 2011, 16:23 uurIk kan me grotendeels aansluiten bij de bezwaren die Onderhond schetst - dat mag ook wel eens gezegd dat we het eens zijn, dus ik denk, ik post 't eens.
Een documentaire maker is vooraf altijd al bekend met zijn onderwerp of zijn/haar hart ligt bij die materie (ga ik vanuit - er zullen uitzonderingen zijn) en daar gaat het wellicht al mis, Ik denk dat als een groep documentaire makers een opdracht krijgt waar ze niks van weten een heel andere docu maken dan als hun hart er wel ligt. Als ik geďnfomeerd wil worden is een docu wel het laatste dat ik zou raadplegen.
Kan deze discussie trouwens weg uit dit topic - ik denk de hele tijd dat jullie een ontdekking hebben gedaan als ik het in Mijn Updates zie staan ....
hier bijvoorbeeld.
[permalink] geplaatst op 28 november 2011, 16:28 uur
[permalink] geplaatst op 28 november 2011, 16:29 uur@ OH (en MR) Dat laatste zal inderdaad lastig zijn, maar je kan het met keywords via Imdb proberen en daar de docu's uit vissen.
Zoiets, misschien? Al heb ik geen idee of en waar je deze zou kunnen zien...
[permalink] geplaatst op 28 november 2011, 17:43 uurParels voor de zwijnen.
[permalink] geplaatst op 28 november 2011, 18:02 uurMet die houding ga je in ieder geval geen zieltjes winnen ...
[permalink] geplaatst op 31 januari 2012, 11:14 uur
[permalink] geplaatst op 7 februari 2012, 19:22 uurLaatst `Exit through the giftshop` gezien, interessante docu als je t mij vraagt.
[permalink] geplaatst op 14 februari 2012, 21:33 uurHeeft iemand een mening over Mads Brügger's The Ambassador dan wel de docu Enjoy Poverty van Renzo Martens? (zelf beide niet gezien) Is het gewoon goedkoop vermaak of ...?
Aanraders:
900 dagen (over beleg van Leningrad),
The Cove (dolfijnenslachtingen Japan),
Grizzly Man (van de legendarische Werner Herzog),
Die Frau mit Den 5 Elefanten (beetje zitvlees voor nodig, boeiend verhaal over Oekraďnse vrouw die terugkeert na WOII uit Duitsland),
El sicario Room (veel zitvlees voor nodig ondanks boeiende verhaal, MM-comments op deze docu zeggen genoeg: als het onderwerp je boeit in ieder geval de moeite waard).
[permalink] geplaatst op 15 februari 2012, 13:40 uurThe Ambassador en
The Cove (nog) niet gezien en over 'Enjoy Poverty' deel ik de mening van gebruiker
Mug. Maar goed om te zien dat je twee redelijk onbekende documentaires hier tipt.
Die Frau mit den 5 Elefanten en
El Sicario: Room 164. Die laatste is een confrontatie met het ultieme kwaad in deze wereld - met een verlossend einde - waar een heleboel mensen geen zin in hebben. Vandaar ook dat nutteloze commentaar. Zijn dit trouwens de enige documentaires die je tot nu toe gezien hebt?

[permalink] geplaatst op 15 februari 2012, 14:19 uurVerhoeven schreef:The Ambassador en
The Cove (nog) niet gezien en over 'Enjoy Poverty' deel ik de mening van gebruiker
Mug. Maar goed om te zien dat je twee redelijk onbekende documentaires hier tipt.
Die Frau mit den 5 Elefanten en
El Sicario: Room 164. Die laatste is een confrontatie met het ultieme kwaad in deze wereld - met een verlossend einde - waar een heleboel mensen geen zin in hebben. Vandaar ook dat nutteloze commentaar. Zijn dit trouwens de enige documentaires die je tot nu toe gezien hebt?
Neen niet de enige uiteraard (als ik er verder over denk "komt er natuurlijk altijd wel eentje boven").
Pas op IFFR ook le Duch gezien. Wel aardig (qua inhoud) vond ik deze nu ik wel geďnteresseerd ben in Rode Khmer/ Cambodja kwestie. Qua opzet is ie niet heel bijzonder.
Verder ook daar Way of passion gezien. Vele mensen vonden Way of passion prachtig. Ik vond het "de moeite waard"(een klein drietje), want wel wat saai. Onderwerp (katholicisme/ processie) sprak me dan ook niet heel erg aan...
'K struin ondertussen MM af naar nieuwe (docu) tips!
[permalink] geplaatst op 15 februari 2012, 14:53 uurVeel ideeën kun je natuurlijk al op doen via
dit topic. Anders struin de prijswinnaars van gerenommeerde documentaire-festivals eens af.
[permalink] geplaatst op 15 februari 2012, 15:11 uurMr Thee schreef:
Heeft iemand een mening over Mads Brügger's The Ambassador dan wel de docu Enjoy Poverty van Renzo Martens? (zelf beide niet gezien) Is het gewoon goedkoop vermaak of ...?
Enjoy Poverty is een controversiële film om de controversie - maar hoe je er ook over denkt, het is een interessante kijkervaring. Ofwel erger je je blauw, en heb je een fascinerende documentaire gezien over een arrogante eikel, ofwel vind je het fantastisch wat hij doet en krijg je een andere kijk op een hele hoop globale problemen. Ofwel, meest waarschijnlijke natuurlijk, een combinatie van beide en weet je gewoon niet meer wat je er mee moet beginnen - maar heb je wel voer meegekregen voor een boeiende interne tweestrijd

[permalink] geplaatst op 15 februari 2012, 20:01 uurdank voor feedback over Enjoy poverty.
volgende docs zijn ook in meer en mindere mate aan te raden:
- the two escobars (aanrader; zeker voor voetballiefhebbers, die het colombiaans team uit begin jaren 90 herinneren),
- zeitgeist (tenminste eentje leuk om te zien, je wordt ze wel beu meen ik...).
[permalink] geplaatst op 16 februari 2012, 10:25 uurMr Thee schreef:
Heeft iemand een mening over Mads Brügger's The Ambassador dan wel de docu Enjoy Poverty van Renzo Martens? (zelf beide niet gezien) Is het gewoon goedkoop vermaak of ...?
Eh nee, beide uitstekend.
[permalink] geplaatst op 17 februari 2012, 13:38 uur
[permalink] geplaatst op 16 maart 2012, 17:58 uurIk heb gisteren de documentaire Swansea Love Story gezien. Dit was een reportage over 2 heroineverslaafden uit de stad Swansea in Wales waar veel jeugd werkeloos is en een groot deel verslaafd aan heroine. Erg heftig allemaal.
Children Underground is ook een vrij heftige documentaire over straatkinderen in Roemenie die verslaafd zijn aan lijm.
Beide zijn documentaires die je erna nog wel even moet verwerken.
[permalink] geplaatst op 20 maart 2012, 15:48 uur
[permalink] geplaatst op 29 maart 2012, 12:05 uurDie Lords of the Maffia documentaires zijn razend interresant. Die heb ik ook op dvd.