MENU

3,34

Horror / Komedie

geregisseerd door Joe Dante
met Zach Galligan, Phoebe Cates en Hoyt Axton

Een man zoekt een cadeau voor zijn zoon en vindt in Chinatown een klein lief beestje. Er zijn echter drie regels waar hij zich moet houden: geen water, geen eten na middernacht en geen fel licht. Als het beestje echter, doordat zijn zoon hier niet goed op let, groene Gremlins begint te kweken, breekt de hel los.

avatar van Parisa
geplaatst op 7 oktober 2013, 0:46 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Gremlins, ik ben vroeger uren zoet geweest met deze film(s). Een fijne klassieker die het nog steeds goed doet. Ik zie nu dat hij al in ‘84 is gemaakt. Toen was ik twee. Lol. Ik denk dat ik ze met mijn broertje wel tien keer heb gezien. Gelukkig konden mijn ouders er ook wel om lachen.

En waarom ook niet. Deze monster movie begint lekker zoet en Chinees. Een fijn ouderwets sfeertje wat lekker weghapt. Die lieve Gizmo doet nog steeds wonderen. Ik zou hem ook zo meenemen. Vervolgens leren we over de 3 belangrijke regels. Daar heb ik later nog veel lol mee gehad. Uiteraard gaan ze allemaal mis. Maar de personages in de film zijn zo innemend dat je hen wat fouten en naïviteit zo vergeeft.
Ook de monsters zijn eigenlijk vooral ondeugend. En vooruit, toch wel gevaarlijk, maar ze hebben vooral veel humor. Ze zien er nu nog, en zeker voor die tijd, ook heel goed uit. Wie weet worden ze wat geholpen door het gedempte licht overal. Gizmo is een schattige pluizenbol met eveneens schattige geluidjes. (Voorloper van Pikachu misschien?) Geen wonder dat het een hit was in de grijpmachines op de kermis, dat katten zijn naam dragen enz.
Daarnaast zorgt de kerstsfeer, met zijn soundtrack, voor veel knipogen. En Billy die met Gizmo in zijn rugzak, een zaklamp in zijn ene hand en een zwaard in zijn andere, dat is toch ook wel een plaatje dat positief in je hoofd blijft hangen.
Zijn moeder die de Gremlins te lijf gaat, dat zijn ook leuke scenes. Ze stopt ze in de mixer, magnetron, loopt met twee messen rond. Ik vind haar een tof wijf.
Ik moest weer lachen om de groene en rode lichtjes en rook bij de transformatie in het zwembad. Hoe heerlijk low budget en gemakkelijk wil je het hebben? Met die geluidjes erbij. Het werkt wel.
Zo kan ik nog even doorgaan, maar laat ik dat maar niet doen.

Eigenlijk doet de hele cast het hier prima. De verbazing, schrik en ‘nu ga ik eens flink op ze inhakken’ momenten komen gewoon geloofwaardig over. Ook het Chinese gezin is goed gecast. Die verkoper maakt een prettige sprong naar iets magisch/wonderlijks. Ik vraag me af hoe vaak de voice acteurs iets over hebben moeten doen. Ik zou nogal vaak in een scheur liggen, denk ik.

En moet heel wat gebeuren in de filmwereld voordat ik deze klassieker minder leuk ga vinden. Zeer verdiende

avatar van MovieMind
geplaatst op 7 oktober 2013, 15:28 uur, permalink
Film Pegasus schreef:
Sommige films kan je eigenlijk beter niet herzien. Als kind was dit best wel een leuke film. Maar als je dit nu terug ziet, vallen toch veel minpunten op. Slecht acteerwerk, soms flauwe humor en een verhaal dat toch wat wankelt. Maar het moet gezegd worden dat de gremlins zelf wel goed zijn. Ze zorgen nog altijd voor de nodige charme. Ik ben ervan overtuigd dat een remake van deze film zeker zal werken. Terend op jeugdnostalgie met meer aandacht voor de visuele aankleding, iets donkerder mag wel maar met de charme van Gizmo en de humor van Stripe (die wel werkt tegenover andere figuren in de film). Gremlins is met andere woorden een goeie film in de jaren '80, maar helaas tegelijkertijd een product van zijn tijd en ondertussen wat gedateerd.

Helemaal mee eens.

avatar van Ste*
geplaatst op 14 december 2013, 0:55 uur, permalink
Ik heb deze film in mijn jeugd nooit gezien, dus het jeugdsentiment dat sommigen erbij hebben (en wat misschien sommige hoge scores verklaart?) dat heb ik niet.
Het was allemaal wel wat je kan verwachten van zo'n film. Echt slecht is het niet, het is allemaal best amusant, maar een meesterwerk zou ik het ook niet willen noemen.
In de eerste helft is alles tussen de schattige/enge momenten wat lafjes, net als de personages, maar dat kan ook die typische jaren '80 gedateerdheid zijn.

Probleem is ook dat het wat te lang uitgesponnen is. Op den duur heb je heel de rampage toch wel gezien, helemaal omdat het op een gegeven moment een belachelijke klucht wordt met bijvoorbeeld al die gremlins in de bioscoop. Naja ach, het was eigenlijk wel grappig, maar voelde ook wel wat over de top.

Nou goed, Gizmo is erg schattig, laat ik met m'n hand over m'n hart strijken en 'm een kleine 3* geven.

avatar van remorz
geplaatst op 25 december 2013, 1:31 uur, permalink
Kill your darlings.

Toegegeven, de aaibaarheid van de mogwai overleeft de tijd goed. Helaas geldt dat slechts deels voor de (dosering van) de humor in deze film. Zeker naar het einde toe gaat het steeds meer over de top en verandert jeugdsentiment goeddeels in een opeenstapeling van flauwiteiten.

De film voelt langgerekt en mijns inziens komt dat door twee dingen. Allereerst wordt er onnodig lang toegewerkt naar de introductie en overtreding van de regels omtrent de mogwai/gremlins. Ten tweede, als het balletje eenmaal aan het rollen wordt gebracht, is er nauwelijks meer sprake van ontwikkeling, slechts herhaling. Goed, het loopt in aantallen steeds meer uit de hand, maar de grapjes blijven hetzelfde.

Horror als genre-aanduiding blijft ook een discutabel punt, al zal het meer als waarschuwing voor de kleintjes gelden. Meer dan wat slijm en een hoofdwond hier of daar hoef je niet te verwachten, om van spanning nog maar te zwijgen.

Van schaterlachen is nauwelijks sprake, van achter een kussen wegduiken nog minder; al dacht ik daar als kind duidelijk anders over. Vind het herwaarderen van dit soort jeugdfilms altijd lastig maar ik kan m nou eenmaal niet meer voor de eerste keer kijken, laat staan als kind. Sterretje eraf dan toch. 2,5*

geplaatst op 3 februari 2014, 18:43 uur, permalink
Na vele jaren weer eens gezien, en het is best vermakelijk maar echt goed wordt het nergens.
Het doet soms nogal amateuristisch aan wat op zich niet erg is- maar er had wel wat rigoureuzer ge-cut kunnen worden.

Het verhaal is dus best grappig en het verveelt ook niet, maar de vreemde mix van kindersprookje met horror-elementen (die totaal niet eng zijn, maar voor kleine kinderen dan weer minder geschikt) werkt niet echt. Curieuze film dus, die nu niet meer gemaakt zou kunnen worden, want wie is nou de doelgroep? Desondanks behoorlijk succesvol destijds.

avatar van mikey
geplaatst op 3 februari 2014, 19:43 uur, permalink
Flavio schreef:
Het doet soms nogal amateuristisch aan wat op zich niet erg is- maar er had wel watt rigoureuzer ge-cut kunnen worden
oh ja? Wat dan?

geplaatst op 4 februari 2014, 2:18 uur, permalink
De scene in de bar bijvoorbeeld als Phoebe Cates wordt bekogeld en bier moet schenken. Die scene duurde naar mijn nederige mening veel te lang en leek alleen bedoeld om de Gremlins in allerlei vormen en maten te showen.

avatar van Eraser2
geplaatst op 4 februari 2014, 8:56 uur, permalink
Deze film draait dan tenslotte ook om die gremlins. Lijkt me vrij logisch dat ze dan uitgebreid aan bod komen.

geplaatst op 4 februari 2014, 15:03 uur, permalink
Kan zijn, maar ik vond die scene te lang uitgesponnen. Dat de film over Gremlins gaat wil toch niet zeggen dat elke scene met een Gremlin auomatisch wat toevoegt? Dat zou wel een hele makkelijke manier van filmmaken zijn.

avatar van mikey
geplaatst op 4 februari 2014, 17:56 uur, permalink
Nee. De barscene is kolderieke poppenkast. Maar beslist niet amateuristisch gemaakt. Voor mij voegt die scene iets toe omdat ik een gremlin die de flashdance doet, leuk vind.

Mag ik je deel 2 aanraden?

geplaatst op 5 februari 2014, 15:25 uur, permalink
Deel 2 heb ik nooit gezien- maar zal hem kijken als hij een keer voorbij komt.

avatar van Eraser2
geplaatst op 5 februari 2014, 18:13 uur, permalink
Oke ik vind die scène wel wat toevoegen omdat ik vind dat het aantal scenes waarin de Gremlins losgaan redelijk schaars zijn.

avatar van alexspyforever
geplaatst op 25 maart 2014, 14:52 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Er zijn behoorlijk wat films gemaakt over monstertjes die ik helemaal niks vond. Gremlins vind ik dus wel een vermakelijke film. Ik denk dat het niet zozeer de horror is, maar vooral de combinatie van horror en comedy, zonder gore weliswaar. Vooral de scène waarin die oude vervelende vrouw de deur opent om die vreselijk zingende kinderen eens goed hun vet te geven en dan plotseling tot de conclusie komt dat het helemaal geen kinderen zijn, vind ik geweldig. Het einde gaf ruimte aan een sequel die er dus jammer genoeg ook gekomen is, maar die bezit niets van de charme van het origineel.