132.211 gebruikers | 83.399 films | 30.189 regisseurs | 3.421.965 berichten | 4.776.037 stemmen
 
locatie: Films » Blowup (1966) » Info

Blowup (1966)

Alternatieve titel: Blow-Up 

 

Blowup (1966)
375 stemmen | gemiddelde 3,50
mijn stem:
Verenigd Koninkrijk / Italië / Verenigde Staten
Drama / Mystery
111 minuten

geregisseerd door Michelangelo Antonioni
met Vanessa Redgrave, David Hemmings en Sarah Miles

Regisseur Antonioni schetst een beeld van swinging Londen in de jaren '60 en doet dat met het verhaal van de fotograaf David Hemmings. Die maakt kiekjes van twee verliefde mensen in het park. Bij het vergroten van de foto blijkt hij een moord te hebben gefotografeerd, waarna een intrigerende zoektocht begint.

 

 

gebruiker
bericht

 

quote
2,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 19 augustus 2008, 13:09 uur
Mwa, zijn niet echt spoilers.

 

kappeuter
(moderator)
avatar van kappeuter
quote
3,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 19 augustus 2008, 13:13 uur
Spoilertags heten die.

Ik zie geen spoilers trouwens, staat ook in plotomschrijving toch?

 

» Laagste prijs voor deze film op DVD

Blow Up (€ 7,99)
exclusief € 1,95 verzendkosten

Blow Up (€ 7,99)
gratis verzending

Blow Up (€ 7,99)
exclusief € 1,95 verzendkosten


» alle winkels en formaten voor deze film

klute89
quote
nieuw bericht [permalink] geplaatst op 19 augustus 2008, 13:31 uur
kappeuter schreef:
Spoilertags heten die.

Ik zie geen spoilers trouwens, staat ook in plotomschrijving toch?


Pardon :X, het is inderdaad spoilertags.

Je hebt ook gelijk Kappeuter, bij nader inzien staan er ook geen echte spoilers in. Ik dacht alleen dat wat movsin schreef over het foto's nemen in dat park wel als een spoiler gezien kon worden. Aangezien het ook zo letterlijk in de film voorkomt.

 

quote
4,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 6 oktober 2008, 12:55 uur
 bevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Vooral een heel aparte film. Het begint vooral als soort voorloper van een Turks Fruit. Het lege bestaan van een recalcitrante kunstenaar die zich een vraag stelt die wij ons allen vroeg of laat wel eens stellen; 'is dit het nou'? Een film over een zoektocht naar meer, een film over eenzaamheid en een wereld onder de oppervlakte.

Naar mate de film vordert wordt het veel een mystery-achtige thriller. Die combinatie vond ik goed werken. Vond het thriller aspect op zichzelfstaand nogal slap en redelijk voorspelbaar. Maar als onderdeel van een slice of life, die slechts voor weinigen herkenbaar zal zijn, vond ik het intrigerend. 'Iemand die op zoek is naar iets, zal ook wel wat vinden', lijkt Antonioni te zeggen en daarbij; 'niets is wat het lijkt'.

Als de vrije lange aanloop naar het spannendere deel van de film voorbij is, volgen er een aantal heel unieke scènes. Wat te denken van dat concert, waar het publiek onbewogen de voorstelling aanschouwt, om zich vervolgens massaal te storten op de restanten van een gitaar. Of de worsteling met twee naakte groupies (de Britse censuur moet zich een ongeluk zijn geschrokken). Of anders wel de laatste scène.

Die eindscène schreeuwt; 'realiteit is relatief'.
Dingen (en dan heb ik het over grotere en misschien wel hogere 'dingen' in het leven) zijn zo echt als je zelf wilt. We bepalen onze eigen realiteit. Je kunt het daardoor zo spannend en boeiend maken als je wilt. Vroeger als kind achtervolgde ik als zogenaamde spion wel eens mensen op straat. Meestal doodnormale mensen, maar soms zaten daar daadwerkelijk vreemde mensen bij. Die voyeuristische trekken zijn gelukkig wel weggetrokken, maar als je op zoek gaat krijg je ongetwijfeld meer te zien, dan de oppervlakte toe laat. Daar gaat de film over en hoewel de film grotendeels weinig echt indrukwekkende scenes heeft, is de film boeiend van a tot z. Knap. 4 sterren.

 

quote
4,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 6 oktober 2008, 13:00 uur
Word trouwens niet vrolijk van de meest reacties, hier. Lijkt erop dat sommige mensen niet erg hun best willen doen voor een film. Of mag ik dit nu allemaal weer niet zeggen?

 

quote
3,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 6 oktober 2008, 13:16 uur
De vergelijking met Turks Fruit vind ik vergezocht.

 

quote
4,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 6 oktober 2008, 14:21 uur
Ik niet. Had op het begin een heel sterk Turks Fruit gevoel, vooral qua sfeer.

 

quote
1,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 6 oktober 2008, 23:12 uur
 bevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
mister blonde schreef:
Die eindscène schreeuwt; 'realiteit is relatief'. Dingen (en dan heb ik het over grotere en misschien wel hogere 'dingen' in het leven) zijn zo echt als je zelf wilt. We bepalen onze eigen realiteit.
Een mooie gedachte hoor, maar niet echt subtiel uitgebeeld. De hoofdpersoon ziet een lijk op de grond liggen, en opeens is het weg. Iemand heeft hem dus weggehaald. Want er lag toch echt een lijk. Dat lijk was nu eenmaal écht. De hoofdpersoon heeft zich het helemaal niet ingebeeld, dus hij heeft geen enkele invloed op zijn realiteitsbeleving. Die boodschap haal ik eruit.

 

quote
4,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 7 oktober 2008, 12:47 uur
 bevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Hoewel ik heb gespeeld met de gedachte of het hoofdpersonage zich alles inbeeldde, is dat wellicht een flauwe uitleg. Realiteit is relatief is niet zozeer van toepassing op het lijk(wat immers maar een onderdeel van het geheel is) en het thriller gedeelte, maar veel meer op de andere aspecten.

 

quote
3,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 7 oktober 2008, 12:53 uur
Het einde slaat op het medium foto dat niet meer toereikend blijkt.

 

quote
2,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 7 oktober 2008, 13:23 uur
 bevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Het einde slaat op de produktie die geen geld meer had.

 

quote
4,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 7 oktober 2008, 14:30 uur
mister blonde schreef:
Word trouwens niet vrolijk van de meest reacties, hier. Lijkt erop dat sommige mensen niet erg hun best willen doen voor een film. Of mag ik dit nu allemaal weer niet zeggen?

Zeker wel. Voor deze film móet je je best doen en dat geldt trouwens voor alle films van Antonioni. Niet alles is nu eenmaal zoals het lijkt bij zijn films. Ik heb deze film trouwens in mijn kast staan en ik moet hem weer eens nodig gaan bekijken, gezien de - zoals jij zegt - niet al te positieve reakties op dit topic.

 

quote
1,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 7 oktober 2008, 23:12 uur
 bevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
mister blonde schreef:
Hoewel ik heb gespeeld met de gedachte of het hoofdpersonage zich alles inbeeldde, is dat wellicht een flauwe uitleg. Realiteit is relatief is niet zozeer van toepassing op het lijk(wat immers maar een onderdeel van het geheel is) en het thriller gedeelte, maar veel meer op de andere aspecten.
Ik ben het er wel mee eens dat er sommige dingen zijn die je jezelf in je hoofd kunt aanpraten ofzo (nog steeds geen interessant uitgangspunt voor een film overigens). Maar de dingen die de hoofdpersoon zich dan zou inbeelden kun je jezelf niet zomaar aanpraten, tenzij je aan hallucinaties lijdt.

Dus tenzij de hoofdpersoon gewoon gestoord is, kan ik jouw boodschap er nooit uithalen. Overigens zit er ook nog een heleboel in de film wat hiermee niks te maken heeft.

 

quote
2,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 8 oktober 2008, 0:16 uur
 bevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Stephan schreef:
Het einde slaat op de produktie die geen geld meer had.

Ik maak geen grap.


The most illuminating thing I've read about either director this week comes courtesy of Roger Ebert, who digs up this account of the actor who played the putative murder victim in Blow-Up, who told the critic that Antonioni's trademark lack of narrative closure may not have been entirely intentional; the actor claimed that the Blow-Up shoot ran out of money, forcing the director to piece together what footage he had.

 

quote
3,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 8 oktober 2008, 0:39 uur
mister blonde schreef:
Ik niet. Had op het begin een heel sterk Turks Fruit gevoel, vooral qua sfeer.

Dat zal dan wel door de tijdsperiode komen. Je kunt bijna niet verder uit elkaar liggen dan Verhoeven en Antonioni.

 

quote
4,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 8 oktober 2008, 10:07 uur
Wat een onzin. Erik en David lijken ontzettend op elkaar. Het is overigens altijd makkelijker om verschillen te zien dan overeenkomsten.

 

quote
3,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 8 oktober 2008, 12:35 uur
...zeker bij deze cineasten, ja.

 

quote
3,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 8 oktober 2008, 14:29 uur
wibro schreef:
Ik heb deze film trouwens in mijn kast staan en ik moet hem weer eens nodig gaan bekijken, gezien de - zoals jij zegt - niet al te positieve reakties op dit topic.
bekijk hem dan ook even onder de professionele begeleiding van de audio commentaar van een cultuur/kunst beschouwer. Die maakt het principe van constructivistische benadering van de moord, de waarde van een enkel beeld zonder de rest van de serie beelden. En een uitleg van de (onderliggende) waarde van een beeld voor een beschouwer. En zelfs de esthetische principes van I.Kant worden tussen neus en lippen door op je afgevuurd.. Vreselijk interessant allemaal.

 

quote
4,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 9 oktober 2008, 9:28 uur
Wouter schreef:
...zeker bij deze cineasten, ja.
Wat dus op kortzichtigheid duidt. Jij lijkt Antonioni niet los te kunnen zien van zijn andere films.

 

quote
3,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 9 oktober 2008, 12:11 uur
Jawel. Ik heb juist het idee dat jij je laat leiden door de tijdsperiode. Verhoeven is een in-your-face-filmmaker met een betrekkende manier van filmen. Turks Fruit viel op door de vele korte shots en de dynamiek. Antonioni filmt beschouwend, is veel minder dynamisch en kent juist langgerekte takes. Ik zie echt geen overeenkomst. In ieder geval niet genoeg om te spreken van een voorloper, zoals jij deed.

 

quote
4,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 9 oktober 2008, 13:25 uur
Het begint als soort van voorloper op een Turks Fruit. Ik nuanceer die opmerking dus wel, omdat ik ook wel de verschillen zie en ik ook niet denk dat Verhoeven Blowup perse zag. Ik heb het ook vooral niet over de (technische) uitvoering. Het waren dus ook niet zozeer klinische 'heys' en 'kijk eens' waardoor ik de vergelijking trek.

Erik en David lijken op elkaar en hebben een aantal van dezelfde issues. De sfeer vond ik sterk hetzelfde. Zijn beide films die in een realisme die voor weinigen herkenbaar zijn toch geloofwaardig zijn. Beide films gaan over eenzaamheid in een veranderende tijd (waar de tijdsgeest dus inderdaad wel op van toepassing is). De hoofdpersonages zijn beide op zoek en vinden beide iets anders dan ze beoogd hadden.

De tijdsgeest speelt mee (waardoor de vergelijking al direct niet zo vergezocht is) en is in beide films een wezenlijk onderdeel van de film.

 

quote
3,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 9 oktober 2008, 14:06 uur
Dan lijken inderdaad heel veel films op elkaar.

 

quote
4,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 9 oktober 2008, 16:00 uur
Want de meeste hoofdpersonages in evenzoveel films lijken heel erg op elkaar? Maar goed, als je hier de overeenkomsten al niet in wilt zien, kun je net zo goed ophouden met het vergelijken van films. Ik noem zaken die in de meeste films niet aanwezig zijn. Blowup was gewoon ook een voorloper voor heel veel films waarin seksuele vrijheid centraal stond. Je doet net of ik de meest belachelijke vergelijkingen trek.

 

quote
2,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 9 oktober 2008, 16:56 uur
Ik vind het ook een onbegrijpelijke vergelijking hoor. Als je dit nu met Roeg (of zelfs Godard) of zo zou vergelijken, dan zag ik er nog een beetje wat in.

 

quote
4,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 9 oktober 2008, 17:13 uur
Jij ziet de dingen die ik noem (meer dan een, vrij concreet) niet terug in het begin van de film? Wanneer zag je hem voor het laatst?

 

quote
3,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 9 oktober 2008, 19:15 uur
mister blonde schreef:
Jij ziet de dingen die ik noem (meer dan een, vrij concreet) niet terug in het begin van de film?


Ik vind ze in ieder geval niet dusdanig op elkaar lijken om van een soort van voorloper te spreken.

 

quote
1,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 15 oktober 2008, 21:16 uur
Een sterk overschatte film, waarover een hele hoop geneuzeld is in de loop der jaren.
Als tijdsdocument misschien van enige waarde, maar verder is vervelend is het enige etiket dat ik hierop wil plakken.

Ware het niet dat popgroep The Yardbirds, met gitarist Jeff Beck hier een (piepklein)rolletje in spelen, dan zou ik het nooit in mijn hoofd hebben gehaald om de film, of een deel ervan een tweede keer te bekijken.
Wie hier een hele trits sterren aan wil toekennen die mag van mij, maar meer dan anderhalve (voor The yardbirds) krijgt ie van mij niet.

 

quote
4,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 22 oktober 2008, 10:48 uur
 bevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Een moeilijk plaatsbare film. Ik stemde direct eigenlijk 3*, maar na een nachtje slapen en alle indrukken rustig op zijn plek laten vallen, moet ik concluderen dat deze stem niet juist is.

Blow-up laat zich eigenlijk van vele kanten bekijken. De eigen interpretatie van de kijker als in een Hitchcock thriller. Zo laat Antonioni de kijker bij zich zelf gissen: "welke factoren spelen mee in de moord, is de moord er wel of niet. Wat is de invloed van het meisje in het park, is het haar geliefde. Waarom wil ze haar foto’s. Wat zijn haar motieven? Maar ook wat drijft Thomas. Voor wie doet hij het, wat wil hij zich zelf bewijzen".
Aan de andere kant, zien wij een La Dolce Vita over Londen. De Jetset, de “lege” Feestjes, de eenzaamheid en het isolement van de Elite. Alles draait om uiterlijke schijn. Dit is de wereld waarin Thomas zich bevind. De meisjes die bij hem langskomen, de vrienden die hij heeft. Iedereen lijkt iedereen te gebruiken om verder te komen in hun kleine en bekrompen wereld.


Blowup Balanceert tussen deze 2 film werelden De psychologie van Fellini en het thriller element van Hitchcock. De sfeer van de film begraaft het Moordcomplot, en lijkt ook niet het belang van de film te zijn. De passie die Thomas, krijgt voor het moordthema, is indrukwekkend. Maar zijn kille en afstandelijke interpretaties van de kansen in zijn eigen leven, leiden (bij mij althans) alleen tot zelfreflectie. Van niets raakt hij onder de indruk. De vrouwen, (niet alleen de modellen) aanbidden hem. Maar hij focust zich alleen op de liefde van zijn ex-vriendin. Hij is egocentrisch, verwent en zeer impulsief (zoals de propeller die hij kocht)In zijn passie voor de moord, herkent hij de liefde voor zijn werk, hij lijkt zelfs gelukkig.

Toen de film in ’66 uit kwam, was het een groot succes. Antonioni laat een rebelse jeugd zien, vol drugs, flair en mode. (de non die van de stoep wordt afgereden), maar ook Antonioni’s schets van de seksuele revolutie is iets wat ik zeker wil benoemen, zoals de orgy’s, maar ook het homo paar met de hond. Ik denk toen het uitkwam, dit zeker wat wenkbrauwen de lucht in het laten gaan. Maar zal weinig mensen van mijn generatie nog verassen.

AL met al zeg ik een goede film, zeker nog een keer bekijken.
4* (waarschijnlijk naar herkijken gaat het omhoog)

 

quote
4,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 26 oktober 2008, 3:46 uur
Een werkelijk prachtige weergave van de jaren 60 in londen met een typisch antonioni plot waar het lekker misterieus is, en het verschil tussen werkelijkheid en verbeelding in de kunst zo klein mogelijk wordt gehouden. Is de moord die hij in de afdrukken van de foto's terugziet een werkelijkheid of slechts een verbeelding??

 

Adrenal
quote
nieuw bericht [permalink] geplaatst op 29 oktober 2008, 12:41 uur
Goede film. Ik vond hem af en toe wel een beetje saai, maar Antonioni tovert enkele prachtige dingen uit zijn camera en een mooi, symbolisch einde