Funny Games (1997)

Oostenrijk
Thriller / Horror

geregisseerd door Michael Haneke
met Susanne Lothar, Frank Giering en Arno Frisch

Twee schijnbaar beschaafde jongemannen terroriseren en mishandelen zonder duidelijk motief een gezin. Anna, George en hun zoontje Georgie zijn net aangekomen in hun vakantiehuis. Terwijl Anna voor het eten zorgt gaan haar man en zoontje de boot optuigen. Opeens staat Peter voor de deur; een jongen die namens de buren een paar eieren komt lenen. Hij gedraagt zich op een irritante manier onhandig en maakt geen aanstalten te vertrekken. Even later staat ook zijn vriend Paul in de gang. Op een uiterst beleefde manier zijn de jongens hondsbrutaal en ondanks haar verzoek weigeren ze het huis te verlaten. Ook George slaagt er niet in te ontkomen aan hun opdringerig gedrag. Al gauw blijkt dat de ontspannen begonnen zomervakantie verandert in een gruwelijke nachtmerrie.

275 BERICHTEN31 MENINGEN

avatar van mcdaktari

geplaatst op 2 juni 2015, 23:13 uur, permalink
Ik wist niet dat Funny Games U.S een re-make was, maar nu ik deze originele heb gezien was het meteen duidelijk. Het is gewoon een copy van deze Oostenrijkse versie, die overigens heel goed gemaakt is.

avatar van ValAktaion
geplaatst op 30 januari 2016, 14:07 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Lekker filmpje, goed geacteerd en inspelend op wat wij als kijkers eigenlijk het liefst willen zien. Qua thematiek de zoveelste huisvredebreuk-thriller, qua symboliek met enige fantasie een voorloper van The Cabin in the Woods.

Haneke begint subtiel en introduceert het machtselement door buitengewoon onbeschofte verzoeken beleefd te verpakken, wetende dat dat in de meesten van ons leidt tot een gevecht tussen een groot niet-pluis gevoel en de beleefdheid om er toch op in te gaan. Deze sadistische vorm van psychologisch inzicht hanteert hij gedurende heel de film. Uiteindelijk is het cynisme waarmee Funny Games zich echt onderscheidt van Hollywood. Haneke strooit met hoopgevende clues als het mes in de zeilboot, de andere familie en de telefoon - en schiet deze hoop uiteindelijk onverbiddelijk neer. Eigenlijk was de grootste trendbreuk, het kind dat als eerste slachtoffer viel, al een waarschuwing: deze immorele film kent een slechte afloop. Precies wat we willen.

geplaatst op 2 april 2016, 12:27 uur, permalink
Zag van Michael Haneke alleen maar sterke films.
Zo ook deze "Funny Games", 10 jaar vóór zijn versie met Naomie Watts en Tim Roth in de hoofdrol, maar nu met even goede acts en met even kundige opbouw, camerawerk, en passende opdrijving van de suspens. Lange shots die het leed van de slachtoffers stevig accentueren eerder dan het eigenlijke zinloos geweld in beeld te brengen.
Susanne Lothar zet wel de meest overtuigende vertolking neer.

avatar van flaphead
geplaatst op 2 juni 2016, 2:39 uur, permalink
Tja, ik had er veel meer van deze sadistische prent verwacht; dieper, schokkender. Is dat het nog niet genoeg dan? Misschien ben ik al zo afgestompt of heb ik al teveel films gezien.
Laat ik vooral benadrukken dat de horror-genre-aanduiding onterecht is. Wellicht is het niet eens een thriller. Drama is het wel, met een behoorlijke psychologische lading. En van dat laatste moet het het dan ook hebben. De sadistische gedragen van de jongemannen ten opzichte van het brave gezin zijn meestal wel 'genoeg', maar het had echt nog veel erger gekund. En dat heb ik denk ik ook al wel vaker gezien. Hoewel ik absoluut geen fan van gore ben, had dat wel in deze film gepast. De film vergeet de karakters, en dan met name het gezin, diepte te geven voordat de 'games' beginnen; daardoor kwam het drama voor mij niet zo hard binnen als dat bedoeld was. Het niet heel briljante acteerwerk zal daar ook mee te maken hebben.

In de tweede fase, waar de rust even wedergekeerd lijkt te zijn, gaat het tempo helemaal op zijn gat. Duidelijk bedoeld om de setting en het drama binnen te laten komen, maar dat miste voor mij echt zijn uitwerking. Het doorbreken van de vierde muur en het 'terugspoelen' van een scene was misplaatst.

Het concept is leuk, voor zover je dat zo kan noemen, en het laconieke van de jongemannen werkt voor een groot deel. Echter hadden de 'games' erger gekund, het acteerwerk beter, het verhaal vlotter en vooral dieper. Ik zag dat er een Amerikaanse remake is gemaakt (waar ik doorgaans geen voorstander van ben), maar ik begreep dat die de kansen ook laat liggen aangezien het een hele letterlijke verfilming is. Jammer.

geplaatst op 22 juli 2016, 21:48 uur, permalink
Prima spannende film ondanks enkele fantasy momenten. Ook wel luguber dat 3 van de 4 volwassen akteurs reeds overleden zijn.