• 8.985.308 stemmen

Alles Kan Beter - Seizoen 1 (1997-1998)

Show titel: Alles Kan Beter

Ontwikkeld door: Jan Eelen

Met: Mark Uytterhoeven, Guy Mortier en Rob Vanoudenhoven

Oorsprong: België

Datum van release: vrijdag 5 december 1997

Eerst uitgezonden op: Canvas (België)

Plot Alles Kan Beter

'Alles Kan Beter' is een humoristisch panelprogramma dat geen uitzondering maakt op zijn eigen uitgangspunt. Mark Uytterhoeven, Guy Mortier, Rob Vanoudenhoven en een gastpanellid proberen aan de hand van leuke beeldfragmenten en recent archiefmateriaal elke aflevering nieuwe taal- en televisietrends te ontdekken en indien mogelijk ook te verbeteren.

Afleveringen Seizoen 1 (1997-1998)

5 december 1997 (30 minuten)

De panelleden houden een hypothetisch gesprek en hebben het over mensen zoals u en ik. Wat gebeurt er wanneer een studiogast niet kan komen? Publieksvraag: "Zijn er na de zelfklevende postzegel nog vernieuwingen bij De Post?"

12 december 1997 (30 minuten)

In het Rad Van Fortuin geven de kandidaten soms grappige antwoorden. De panelleden reconstrueren de liedjestekst van Petra en houden een gesprek in het het Zuid-Afrikaans. Publieksvraag: "Wat moet de rijkswacht doen om gunstig over te komen?"

19 december 1997 (30 minuten)

Het panel bestudeert vreemde spreekwoorden. Wat gebeurt er als we woorden weglaten en alles gaan afkorten? Net binnengelopen beelden: de paus is in Tremelo aangekomen.

26 december 1997 (30 minuten)

Het panel legt enkele moeilijke juridische termen uit. Gevoelsuitdrukkingen van woorden tijdens het journaal is een nieuwe troef. Ook uitdrukkingen van reporters in functie van de beelden is een verbetering. Publieksvraag: "Moet er iets aan de paus veranderen?"

2 januari 1998 (30 minuten)

Publieksvraag: "Welke manieren zijn er om een kater tegen te gaan?" In het nieuws schakelen reporters soms onnodige naar elkaar over. Zou reclame tijdens het journaal een verbetering zijn?

9 januari 1998 (30 minuten)

De publieksvraag van deze aflevering gaat als volgt: "Waarom is er een hoger geboortecijfer in Limburg en Antwerpen?" Welke gebruiksaanwijzingen zijn toe aan verbetering?

16 januari 1998 (30 minuten)

Het panel presenteert: 'De beleefde beledigingenshow'. Jean-Claude van Espen heeft problemen met zijn stoelgang. Publieksvraag: "Zijn er argumenten voor vrouwen op het autosalon?"

23 januari 1998 (30 minuten)

Er staan heel wat fouten op de kaart van België, Mark verbetert deze na een grondige analyse. Kijkersvraag: "Is het mogelijk meer dan 100 kilogram mosselen te koken in één pot?" Het panel zoekt naar geschikte artiestennamen voor politici.

30 januari 1998 (30 minuten)

Verborgen boodschappen in het nieuws, wie aandachtig kijkt, ziet ze wel. Wat als het nieuws enkel verkleinwoorden bevat? Het panel geeft een verklaring aan de moeilijke benamingen van geneesmiddelen en geeft enkele suggesties ter verbetering.

6 februari 1998 (30 minuten)

Dirck Sterckx heeft geen uitstraling meer. Wat gebeurt er in de studio tijdens de uitgezonden beelden? Publieksvraag: "Mijn hanen maken te veel lawaai. Hoe kan je dit voorkomen?"

11. 11. Aflevering 11

13 februari 1998 (30 minuten)

Jongerentaal moet ook in het nieuws toegelaten worden. Publieksvraag: "Zijn er geen betere alternatieven voor 'de plofkoffer'?" Uit onderzoek is gebleken dat Vlamingen liegen tijdens enquêtes.

20 februari 1998 (30 minuten)

Journalisten zijn intellectueler dan politici. Kijkersvraag: "Hoe is het mogelijk dat een metro zonder bestuurder twee kilometer ver kan rijden?" Publieksvraag: "Kan het panel ongepaste reclameslogans bedenken?"

27 februari 1998 (30 minuten)

Als je boos bent, gebruik dan klanken. Personen op de achtergrond kunnen een meerwaarde brengen aan een tv-programma. Het panel onderzoekt of aids kan worden uitgeschakeld.

avatar van GoodOldJack

GoodOldJack

Mark Uytterhoeven is fantastisch, bepaalde sketches zijn echt subliem, de tocht met de wagen richting Chamonix blijft tranen lachen. Niet constant hetzelfde niveau helaas, hangt ook wat af van de gasten. Maar wel vaker erg scherp en grappig dan omgekeerd.

• 1916 stemmen

Schitterende satire, met vooral Uytterhoeven en Mortier in een glansrol. Het tweede seizoen (dat nog niet op de website staat, blijkbaar), is zo mogelijk nog beter.

4,5 sterren