• 8.985.972 stemmen

Genre: Drama

Ontwikkeld door: Pedr James, Pedr James, Rebecca Eaton en Michael Wearing

Met: Paul Scofield, Julia Sawalha en Keith Allen

Datum van release: maandag 7 november 1994

Eerst uitgezonden op: BBC One (Verenigd Koninkrijk)

Plot Martin Chuzzlewit

De rijke oude mensenhater Martin Chuzzlewit weet dat de dood nabij is. Maar aan wie moet hij straks zijn fortuin nalaten? De enige die hij echt vertrouwt, is zijn steun en toeverlaat Mary Graham, maar die is bij hem in dienst op voorwaarde dat ze niets van hem mag erven. Al snel probeert iedereen de gunsten van de oude man te winnen. Argwaan en intrige zijn aan de orde van de dag en niemand lijkt te vertrouwen.

7 november 1994 (1 uur en 24 minuten)

De oude Martin Chuzzlewit is een zeer rijke man, maar paranoïde en hij meent dat iedereen achter zijn fortuin aan zit. Zijn kleinzoon heeft de fout gemaakt verliefd te worden op de enige persoon die Martin vertrouwt. Hierdoor wordt de kleinzoon onterft.

14 november 1994 (52 minuten)

Pecksniff keert terug naar Wiltshire om de eisen van de oude Martin uit te voeren. Na een teder afscheid van mevrouw Lupin helpt Mark Tapley de jonge Martin om Mary Graham in het geheim te ontmoeten. Hierna trekt hij naar Amerika om zijn geluk te vinden.

21 november 1994 (55 minuten)

Jonas verzorgt een uitgebreide begrafenis voor zijn vader en vraagt Mercy Pecksniff ten huwelijk. Charity is hier woedend. Pinch brengt Mary nieuws of de jonge Martin. De oude Martin waarschuwt Mercy voor een liefdeloos huwelijk.

28 november 1994 (53 minuten)

Jonas probeert het leven van Mercy veilig te stellen. Pecksniff biedt Mary een vaste positie in zijn huis en Charity is van plan haar vader achter te laten om in Londen te gaan wonen. Pinch erkent eindelijk dat zijn toewijding aan Pecksniff misplaatst is.

5 december 1994 (53 minuten)

Pinch komt erachter dat Mercy slachtoffer is geworden van het geweld van haar man. Montague probeert Jonas te chanteren. De jonge Martin en Mark Tapley keren terug vanuit Amerika. De jonge Martin hoopt dat hij vergeven wordt door zijn opa.

12 december 1994 (53 minuten)

Jonas vermoordt Montague en wordt ontdekt waarop hij zelfmoord pleegt. De seniliteit van de oude Martin wordt gezien als een poging tot oplichting en tijdens een familiebijeenkomst wordt de jonge Martin opnieuw opgenomen in het testament. Daarnaast krijgt hij de zegen om met Mary te trouwen terwijl Pecksniff gestraft wordt.

Old Martin Chuzzlewit

Mr. Chuffey

John Westlock

avatar van T.O.

T.O.

Onlangs het boek gelezen, dus ik was benieuwd naar deze miniserie. Het blijkt een erg trouwe verfilming, die alle grote lijnen herkenbaar neerzet en alleen tekstueel één en ander aanpast om het wat compacter te houden - dat lukt prima. Weinig (visuele) poespas verder, je merkt inmiddels al aardig het verschil tussen de jaren '90 en de huidige 'Netflix'-standaarden.

Het acteergeweld komt voornamelijk van Scofield, Postlethwaite en Wilkinson. Allen en Franks zijn echter ook erg aardig in hun rollen. De laatste deed mij overigens zeer aan Rik Mayall denken!

Het enige dat ik echt vond tegenvallen, was het bezoek van Martin Jr. en Tapley aan de Verenigde Staten. Voor mij was die episode één van de hoogtepunten van de roman, maar in de serie zien we slechts twee korte scènes hierover terug.