Mijn Series +

Verenigd Koninkrijk
Miniserie, 350 minuten

ontwikkeld door Pedr James, Rebecca Eaton en Michael Wearing
met Paul Scofield, Julia Sawalha en Keith Allen

De rijke oude mensenhater Martin Chuzzlewit weet dat de dood nabij is. Maar aan wie moet hij straks zijn fortuin nalaten? De enige die hij echt vertrouwt, is zijn steun en toeverlaat Mary Graham, maar die is bij hem in dienst op voorwaarde dat ze niets van hem mag erven. Al snel probeert iedereen de gunsten van de oude man te winnen. Argwaan en intrige zijn aan de orde van de dag en niemand lijkt te vertrouwen.

1. Aflevering 1
  2. Aflevering 2
  3. Aflevering 3
  4. Aflevering 4
  5. Aflevering 5
  6. Aflevering 6
Onlangs het boek gelezen, dus ik was benieuwd naar deze miniserie. Het blijkt een erg trouwe verfilming, die alle grote lijnen herkenbaar neerzet en alleen tekstueel één en ander aanpast om het wat compacter te houden - dat lukt prima. Weinig (visuele) poespas verder, je merkt inmiddels al aardig het verschil tussen de jaren '90 en de huidige 'Netflix'-standaarden.

Het acteergeweld komt voornamelijk van Scofield, Postlethwaite en Wilkinson. Allen en Franks zijn echter ook erg aardig in hun rollen. De laatste deed mij overigens zeer aan Rik Mayall denken!

Het enige dat ik echt vond tegenvallen, was het bezoek van Martin Jr. en Tapley aan de Verenigde Staten. Voor mij was die episode één van de hoogtepunten van de roman, maar in de serie zien we slechts twee korte scènes hierover terug.