• 11.257 nieuwsartikelen
  • 9.023.569 stemmen

Styx - Seizoen 1 (2024)

Show titel: Styx

IMDb beoordeling: 7,4 (191)

Afleveringen: 8

Speelduur: 7 uur en 34 minuten

Met: Sebastien Dewaele, Koen De Bouw en Aimé Claeys

Oorsprong: België

Datum van release: vrijdag 2 februari 2024

Eerst uitgezonden op: Streamz (België)

• Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Plot Styx

Politieman Raphaël Styx is corrupt, zijn vrouw Isabelle heeft de echtscheiding aangevraagd en zijn kinderen zijn van hem vervreemd. Op een nacht verrast hij op het strand van Oostende een gemaskerde moordenaar die een man wurgt. Hij achtervolgt de dader tot op de pier, maar daar trekt de moordenaar een wapen en schiet Styx neer. Wanneer de zon terug opgaat boven de kille Noordzee, spoelt Styx' lichaam aan op het strand. Hij leeft nog en opent zijn ogen, maar hij voelt geen pols meer… In wat voor een nachtmerrie is hij terechtgekomen?

Afleveringen Seizoen 1 (2024)

1. 1. De Dood

2 februari 2024 (52 minuten)

De pier van Oostende. Een gemaskerde moordenaar en een schot in de nacht. De corrupte politieman Raphaël Styx is dood. Toch opent hij zijn ogen. Hij heeft geen pols, in zijn borst zit een groot kogelgat. In wat voor nachtmerrie is hij terechtgekomen?

2. 2. De Honger

2 februari 2024 (55 minuten)

Styx zijn gezin valt uit elkaar. Isabelle heeft een ander. Styx zijn collega's houden hem nauwlettend in de gaten. Dokter Vrancken is de enige die hij nog kan vertrouwen. Terwijl het mysterie rond zijn moordenaar groter wordt, slaat de honger toe.

3. 3. Hoop

9 februari 2024 (1 uur en 01 minuut)

Styx herwint de controle over zijn lichaam en zijn instincten. Hij probeert zich vrij te pleiten door een informant aan te brengen, maar een tragedie op het strand zet alle zenuwen op scherp. Ondertussen zet dokter Vrancken zijn experimenten verder.

4. 4. Een Monster

16 februari 2024 (55 minuten)

Een nieuwe ondode is opgestaan in Oostende. Styx zoekt toenadering tot Vic en Isabelle. Maar dan slaat de honger opnieuw toe en Styx verliest de controle. Zijn al zijn tweede kansen opgebruikt?

5. 5. Openbaring

23 februari 2024 (55 minuten)

Geschokt door wat hij gedaan heeft, zondert Styx zich af. Hij beseft dat hij een gevaar vormt voor zijn omgeving. Maar dan wordt een eerste slachtoffer gevonden. Het werk van de gemaskerde seriemoordenaar wordt geopenbaard.

6. 6. De Viking

1 maart 2024 (1 uur en 02 minuten)

Isabelle ziet zich genoodzaakt Styx zijn hulp in te roepen en waagt zich in het hol van de leeuw. Dokter Vrancken voelt zich volledig mislukt maar vindt een verrassende bondgenoot. En de Viking treedt eindelijk uit de schaduwen van de onderwereld.

7. 7. De Kostprijs

8 maart 2024 (53 minuten)

Een trauma uit het verleden verschaft Styx een moment van helderheid. Hij heeft zijn prooi binnen handbereik, maar verliest steeds meer de controle over zijn eigen lichaam. Een offer is nodig wil Styx zijn gezin veilig stellen.

8. 8. Tweede Kansen

15 maart 2024 (1 uur en 01 minuut)

Een onverwachte samenwerking brengt Styx dichter bij de waarheid dan ooit. In een finale confrontatie vallen de maskers eindelijk af. Maar de gevolgen zijn gruwelijk. De poorten van het rijk der doden lijken zich achter Styx te sluiten.

avatar van umbra

umbra

Zowaar de eerste volwaardige "horror-serie" van Vlaamse bodem en een Streamz-product.

En waarbij in het begin nog enige mysterie rondhing, verdwijnt dit vrij snel en nee dan gaat het voor mij echt alleen nog bergafwaarts, kitsch horror, waarbij ik eerder groen heb moeten lachen dan wat anders. Neem nu Sebastien Dewaele die snel merkt dat er vanalles niet pluis is en als zombie verder moet, oa dat, maar gewoon het geheel qua cast en verhaal kwamen echt te fout en lachwekkend over.

En Koen De Bouw, die zijn talenten al veelvuldig getoond heeft op het witte doek en op het scherm en echt een van onze betere acteurs is. Awel zelfs hij mist punch en trekt de serie niet naar hoger niveau, neen z'n hoog kapsel veranderd daar niets aan, integendeel, komt ook eerder funny over.

Dus Vlaanderen en horror, het was al een zeer moeilijk, bijna onmogelijk huwelijk qua film en tja deze "horror-serie" bevestigd enkel dat horror hier moeilijk te creëren blijkt.

Laten we het dan, zeker qua series, maar bij het drama, komedie, thriller, actie, rechtbank genre houden.

Deze serie krijgt van mij een povere 4/10.

avatar van Corcicus

Corcicus

Styx heeft het niet onder de markt. Op zijn werk moeten ze hem niet, zijn vrouw bedriegt hem met een Afrikaan en zijn enige zoon is een ondankbaar mietje. Met deze premisses kon men heus wel wat beters hebben afgeleverd dan deze erbarmelijke serie. Na een niet onaardige eerste aflevering, werd het snel trekken en sleuren om de afleveringen door te komen. Wat mij betreft duurden ze te lang en was het plot niet interessant genoeg. De excentrieke dokter, gespeeld door Koen De Bouw en de fantastische acteur Aimé Claeys (die hier een vrij eloquent script krijgt) proberen wel om er het beste van te maken en ook de Streamz-marketeers draaiden overuren om ons te overtuigen van het tegendeel, maar dit was echt een rommeltje. Leuk dat we hier in Vlaanderen eens het horrorgenre verkennen, maar het moest gewoon beter.

avatar van cdman19800

cdman19800

Dit script rammelt redelijk hard en de acteerprestaties waren van sommigen ook niet echt overtuigend.

Jammer, want hier kon men meer mee doen.