• 10.980 nieuwsartikelen
  • 9.001.999 stemmen

Jehovah: Van God Los (2024)

Documentaire | Miniserie

Alternatieve titel: Jehovah - Van God Los

Genre: Documentaire

Afleveringen: 3

Speelduur: 1 uur en 48 minuten

Oorsprong: Nederland

Datum van release: woensdag 13 maart 2024

Eerst uitgezonden op: Videoland (Nederland)

• Videoland Bekijk miniserie via Videoland
  • Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Plot Jehovah: Van God Los

Jehovah's Getuigen geloven dat het einde der tijden nabij is. Alleen door absolute toewijding aan de organisatie hopen zij Armageddon te overleven. Van deur tot deur proberen ze zieltjes te redden. Maar als achter de schermen dingen misgaan, sluiten de deuren. Misstanden, geweld en misbruik: het moet vooral intern blijven. En wie tegen de organisatie ingaat, kan alles verliezen.

Afleveringen

1. 1. De Laatste Dagen

13 maart 2024 (36 minuten)

2. 2. Eigen Rechter

13 maart 2024 (32 minuten)

3. 3. Uitgesloten

13 maart 2024 (40 minuten)

avatar van Wailord1998_mm

Wailord1998_mm

Ik vind het geen sterke documentaire. Een verhaal waarin mensen worden geïnterviewd, zonder voldoende achtergrondinformatie te geven. Een documentaire waarin men het doet overkomen alsof veel Jehovagetuigen kindermisbruikers zijn, zonder duidelijk uit te leggen of er bovengemiddeld kindermisbruik bij Jehovagetuigen voorkomt ten opzichte van elders. Er wordt veel nadruk gelegd op het misbruik, maar niet uitgelegd wat aan dit misbruik anders is (in aantallen bijvoorbeeld) dan misbruik buiten deze gemeenschap om. Misschien is daar een reden voor, of kan daar meer over worden uitgelegd, maar daar wordt niet op ingegaan in de documentaire. Een gemiste kans. Volgens mij was het vooral de bedoeling om te laten zien dat er geen aangifte bij de politie gedaan mag worden van misbruik. Dit komt echter te zwak naar voren. Het doel van de documentaire ontbreekt en komt meer over als een samenraapsel van interviews en beelden. Jammer gemiste kans. Dat neemt niet weg dat het voor de geïnterviewden erg is wat er met hen is gebeurd en dat het goed is dat zij hun verhaal kwijt kunnen.

Typisch oppervlakkige RTL niveau doc.

avatar van DjFrankie

DjFrankie

Vond deze wel okay. Bizar dat mensen zoiets geloven. Zie ook overeenkomsten met mensen die geloven in complottheorieën. En wachten op het nieuwe tijdperk.