• 8.985.445 stemmen

De Stamhouder - Seizoen 1 (2023)

Alternatieve titel: Legacy

Ontwikkeld door: Chantal van der Horst

Met: Sallie Harmsen, Robert de Hoog en Matthijs van de Sande Bakhuyzen

Eerst uitgezonden op: NPO 1 (Nederland)

• NPO Start Bekijk seizoen 1 via NPO Start

Plot De Stamhouder

Serie gebaseerd op het autobiografische werk van Alexander Münninghoff. Münninghoff valt aan het eind van de zestiger jaren als een blok voor de zelfverzekerde, vrijgevochten Ellen. Wanneer hij na een mooie liefdesnacht bekent dat zijn vader Frans tijdens de oorlog een SS’er was, reageert Ellen echter afwijzend; haar familie heeft immers zwaar geleden onder de oorlog. Ze verdwijnt voor een maand uit Alexanders leven, en komt daarna weer bij hem terug; ze is zwanger. Beiden willen het kind houden en besluiten te gaan trouwen; maar wel onder Ellens voorwaarde dat Alexander afrekent met zijn duistere familieverleden; dan komt hij erachter dat hij maar weinig weet over zijn ouders en grootvader.

Afleveringen Seizoen 1 (2023)

1. 1. Make Love, Not War

1 januari 2023 (50 minuten)

Den Haag, 1969. De wereldvreemde Alexander wordt halsoverkop verliefd op de hippe, vrijgevochten Ellen. Wanneer zij ontdekt dat Alexanders familie een duister oorlogsverleden verborgen houdt, breekt ze resoluut met hem. Geschokt door Ellens afwijzing zoekt Alexander weer contact met zijn verbitterde vader en probeert te achterhalen wat die tijdens de Tweede Wereldoorlog als SS-soldaat heeft uitgevoerd.

2. 2. Bist Du der Bully?

8 januari 2023 (50 minuten)

Het lot heeft Ellen en Alexander weer samengebracht. Terwijl ze zich voorbereiden op een huwelijk, komt Ellen steeds meer te weten over Alexanders ongelukkige jeugd. Ze overtuigt hem om in Duitsland op zoek te gaan naar zijn lang verloren gewaande moeder. Intussen keert ook Alexanders vader naar Duitsland terug. De dood van zijn oom en mentor uit Riga brengt hem weer in contact met zijn 'Alte Kameraden' en dat maakt wilde jeugdherinneringen in hem los.

3. 3. Op Ridderschap en Trouw

15 januari 2023 (50 minuten)

Het bezoek aan zijn moeder bezorgt Alexander een flinke kater, ontgoocheld keert hij zich van Wera af. Zijn vader Frans geniet intussen met volle teugen van de nostalgietrip naar Duitsland. Hij duikt in het verleden en herbeleeft zijn grote, romantische jeugdliefde met Wera. Maar aan het eind van de jaren 30 pakken ook boven Letland duistere oorlogswolken samen. De jonge, onbezonnen Frans geraakt steeds meer in de ban van het nazisme.

4. 4. Het Bal Begint

22 januari 2023 (50 minuten)

Aan het eind van de jaren 30 vechten Frans en Wera voor hun liefde. Terwijl de Oude Heer zijn stamhouder probeert te koppelen aan een goede echtgenote, en zelfs even de Kennedy's daarbij in het vizier komen, wil Frans alleen maar trouwen met Wera en dan naar het leger. Dertig jaar later blijven Alexander en Ellen vruchteloos op zoek naar antwoorden op het verleden. Ze bezoeken een oude SS-vriend van Frans en stellen hem de ultieme vraag: heeft Alexanders vader oorlogsmisdaden gepleegd?

5. 5. Een Duitse Held

29 januari 2023 (50 minuten)

De Münninghoffs proberen ieder op hun manier zonder kleerscheuren door de oorlog te komen. Maar Frans leert bij de Division Wiking dat er op de slagvelden in het oosten geen eer te behalen valt en Wera geraakt in Polen verstrikt in de Duitse vernietigingsmachine. Alleen de Oude Heer doet in Nederland gouden zaken. Sluw als hij is, onderhoudt hij zowel goede contacten met het verzet als met de bezetter. Een dertigtal jaren later kijken Ellen en Alexander intussen reikhalzend uit naar de komst van een nieuwe Münninghoff...

6. 6. Een Baby

5 februari 2023 (50 minuten)

In Oekraïne is Frans betrokken bij een onnoemelijke oorlogsmisdaad. Wanneer hij in opstand komt tegen zijn officieren wordt hij naar een zelfmoordcommando gestuurd. In Nederland brengt de Oude Heer zijn relaties bij het verzet en het Duitse oppercommando met elkaar in contact en geraakt zo betrokken bij een moordcomplot op Hitler. Ellen en Alexander beleven de moeilijkste uren van hun leven wanneer hun baby te vroeg geboren wordt en niet levensvatbaar lijkt.

7. 7. Een Nederlandse Familie

12 februari 2023 (50 minuten)

De oorlog nadert zijn einde. Alexander wordt geboren tijdens een Russisch bombardement in Polen. Frans brengt zijn zoon in veiligheid op het Duitse platteland en moet daarna terug naar het Oostfront, een wisse dood tegemoet. In Nederland komt de Oude Heer na een razzia in uiterst nauwe schoentjes terecht. Zowel de Sicherheitsdienst als het verzet zien in hem een verrader. Zovele decennia later dreigt het verlies van de baby Ellen en Alexander weer uit elkaar te drijven. Maar het verdriet brengt hem ook weer dichter bij zijn moeder.

8. 8. Een Bevrijding

19 februari 2023 (50 minuten)

Wanneer de 25-jarige Alexander verliefd wordt op de vrijgevochten Ellen, confronteert zij hem met het verdrongen oorlogsverleden van zijn familie. De aangrijpende, soms wanhopige zoektocht naar begrip en verzoening met zijn vader en verloren gewaande moeder begint.

avatar van 606

606

Heb hier een edelfiguratierol in gehad, ben er heel benieuwd naar

avatar van DreamTech

DreamTech

Nou 4 afleveringen gezien zal wel aan mij liggen gewoon niets aan ! wat is dat toch met nederland en oorlogs films en series ? die hoge score komt zeker van die edelfigurant ? nou ja ik kap er mee ! ook vanwege het lagere school duits in deze serie daar erger je je rot aan !!

Wat een pracht begin van het jaar. Heb de serie ademloos uitgekeken. Werd vanaf deel 1 de serie ingezogen en nergens is mijn aandacht verslapt. Het verspringen van de ene naar de andere tijdsperiode houdt de aandacht zeer goed vast en maakt de serie sterker. Prima cast , waarbij Robert de Hoog er voor mij bovenuit steekt. Ook de scènes op zich voldoen uitstekend aan het tijdsbeeld en de uitvoering van de serie is on Nederlands goed. Voor mij goed voor 5 sterren.

Wat een fantastische serie. Hier mogen we met recht trots op zijn. Een geweldig verhaal gecombineerd met zeer sterke acteerprestaties. Met veel plezier naar zitten kijken in ieder geval.

avatar van 606

606

DreamTech schreef:

die hoge score komt zeker van die edelfigurant ? !!

zo zo als je lef had gehad had je mij moeten benoemen bij naam. En als je gewoon mijn profiel had bekeken had je gezien dat ik nog geen stem heb gegeven. Btw na 4 afleveringen een stem uitdelen is sowieso dom, je mist gewoon de helft stem dan niet. Nou doei hè.

avatar van Lakte

Lakte

Prachtige serie! Al helemaal gezien op NPO Plus.

Erg bijzonder dat zoiets in Nederland gemaakt kan worden. Vele locaties en een mooi tijdsbeeld. Uiteraard zijn er wel wat moderne schoonheidsfoutjes. De oorlogsscenes zien er erg indrukwekkend uit. Het verhaal is ook erg meeslepend en wat zijn Gijs Scholten van Aschat en Marcel Hensema toch top acteurs! Twee van de betere acteurs van deze tijd. Robert de Hoog en Sallie Harmsen zie je de laatste tijd ook veel in series en staan echt op het punt om groot te worden.

Nederlandse series zijn het laatste moment erg in trek en worden ook erg goed gemaakt in tegenstelling tot vroeger! Wat ik dan weer erg jammer vind is dat de Nederlandse films van deze tijd niet zo best zijn. Je zou denken als er zulke goede series gemaakt worden dat ze dat dan ook wel met films kunnen toch?

avatar van Walter S.

Walter S.

Ik heb het (geweldige, dikke tip) boek gelezen maar ben na twee afleveringen afgehaakt. Waarom er met zulk geweldig bronmateriaal weer allerlei oninteressante verhaallijntjes toegevoegd moeten worden snap ik niet zo goed. Daarnaast vond ik het verhaal ook vrij chaotisch gebracht.

avatar van Toontje G

Toontje G

Chapeau, lang geleden dat er zo'n mooie Nederlandse serie is gemaakt. Bijzonder verhaal met prima acteerwerk, beeld en geluid.

avatar van wimaroca_mm

wimaroca_mm

Redelijke serie,best opletten met die verschillende flashbacks ,wie wie is

En Robert Hoog vind ik maar een matige acteur,in al zijn doen en laten,niet geloofwaardig dus,helaas!!

Heb er wel wat van gecheckt, maar het is weer van die 'oerdegelijke' Hollandse meuk. Er is genoeg geld aan gespendeerd, maar het boeit geen moment. 'De Vloer Op', dat was tenminste spontaan en leuk, als ik dan toch wat redelijk recent positiefs uit dit kippenlandje moet noemen.

avatar van des1

des1

Hoge production value. Maar teveel uitgesmeerd over teveel afleveringen. Daardoor kreeg ik de indruk van "jeeses man, waar maak je je druk om?" Hinkestappen tussen tijdsperioden breekt de spanning ook. Opvallend goede, naturel vertolking van Harmsen. Kan nog een heel grote worden. Vd Sande trekt vooral een gezicht van wat gebeurt en nu weer. Beperkte mimiek dus. De echte eye catcher gaat wat mij betreft naar de prachtige Citroen DS.

avatar van Agnimaatje

Agnimaatje

Ik moet nu nog de laatste aflevering zien, maar ik durf nu al 4.5 te geven voor deze serie!

Wat mij betreft is deze serie één van de beste gemaakt aller tijden.

Goede sfeersettings, geloofwaardige verhaallijnen, boeiende aktiemomenten, emotionele en aangrijpende scenes die soms stemmen tot nadenken.

Goed geacteerd en gecast.

Enige minpunt(je) is het gebruik van flashforwards en flashbacks; het is van belang om bij het kijken naar deze serie goed de aandacht erbij te houden - kijk bij voorkeur met gelijkgestemden vanwege het genre en het tijdvak waarin alles zich afspeelt; enige kennis over politiek, geopolitiek, maatschappelijke omstandigheden, het krijgsgebeuren en de meedogenloosheid van de nazi's en aanverwanten maken het verhaal begrijpelijker.

Ik heb deze serie gevolgd in m'n eentje, vooral omdat niemand hier thuis ook maar iets heeft met de periode 1e helft van de 20ste eeuw.

Misschien ga ik nog van 4.5 naar 5 waarderen. Dit hangt af van de 'voldoening' die de 8ste aflevering gaat bieden.

avatar van GAST2022

GAST2022

Ik vind het eigenlijk best wel idioot dat zo'n geweldige serie (met ongekend veel unieke actiescenes aan het oostfront) zo ontzettend weinig aandacht heeft gekregen. De originele talen worden gesproken, het verhaal zit goed in elkaar.

Dit is niveau 'Unsere Mütter, unsere Väter". Ontzettend jammer dat er niet meer aandacht voor is.