Mijn Series +

Hamilton's Pharmacopeia - Seizoen 1 (2016)

1 stem

Documentaire

ontwikkeld door Hamilton Morris
met Hamilton Morris

Hamilton Morris reist af naar verschillende plekken in de Verenigde Staten, Afrika en Mexico. Hij is onder meer op zoek naar de geschiedenis van de Paddo's, LSD en PCP. Hij wil weten wat het met mensen doet, hoe het - eventueel - gemaakt kan worden en uiteindelijk hoopt meer begrip te kweken voor veelal gedemoniseerde middelen.

1. The Story of the South African Quaalude
  2. A Positive PCP Story
  3. Shepherdess: The Story of Salvia Divinorum
  4. Magic Mushrooms in Mexico
  5. Fish N' Trips
  6. The Lazy Lizard School of Hedonism
avatar van ZAP!
Phantastisch!

Hamilton Morris is mij er eentje. Als nerdy droogkloot met duister randje reist hij stad en land af op zoek naar de bereidingswijzen en verhalen achter allerhande drugs. Ik heb helaas nog maar drie afleveringen (één uit een ander seizoen) gezien en het is maar de vraag of ik ze allemaal zal kunnen checken, maar het is puur goud hoe hij op avontuurlijke wijze achterbuurten induikt om maar ervaringen, verhalen, achtergronden, formules, bereidingswijzen en wat al niet meer op te kunnen snuiven (soms per ongeluk letterlijk). De beste man is een bewonderaar van elke grondlegger / bedenker van de drugsformules (soms op het enge af, maar dat maakt hem des te intrigerender) en zodoende krijgen we eens totaal níet belerende docu-serie met allerhande vreemde gebruikersnuiters, volkomen normaal lijkende (!) chemici, hardcore drug enforcement types (één van hen, geparafraseerd: "Drugs? Nee man, ik ga al hard op een Snickers!"), drugsdealers en de vervaardigers.

Vooruit, nog een alineaatje, omdat ik sinds het zien van slechts drie afleveringen de confrontatie met hogere sferen, in welke gedaante dan ook, steeds meer zie zitten - de betreffende drugs overigens echt níet. Er wordt af en toe goed begrijpelijk gemaakt waarom specifieke gebruikers hun specifieke drugs gebruiken en het klinkt vaak nog plausibel ook. Maar de achtergronden en de geschiedenis van het ontstaan van een drug zijn ook vaak even verbijsterend als interessant. Het kijkt weg als één lang avontuur, steevast eindigend met een snel opgesomd bereidingsproces, al dan niet begeleid door een heuse video-getuigenis van hetgeen verteld wordt (het zou nog kunnen zijn dat het in scene is gezet, maar die twijfel is bij mij niet hoger dan 0,001%) - dus als je wilt...

Het is voor mij gewoonlijk not done om na twee afleveringen al een cijfer te geven, maar in dit geval: *****.