Mijn Series +

Centraal - Seizoen 1 (2019)

Nederland

ontwikkeld door Robert Post en Remco van de Kant
met Judith Noyons, Frieda Barnhard en Bob Schwarze

Op het station kruisen dagelijks duizenden levens elkaar. Het is het begin- en eindpunt van grote en kleine reizen. Waar mensen van alle leeftijden en nationaliteiten onderweg zijn. Iedere reis met een eigen reden, iedere reiziger met een eigen verhaal. In de nieuwe dramaserie 'Centraal' volgen we in iedere aflevering het verhaal van één van deze reizigers: mensen die na een toevallige ontmoeting hun leven een verrassende wending zien nemen.

1. Wat Je Vindt Mag Je Houden
  2. Afua
  3. Teef
  4. Khata
  5. Beenlampman
  6. Karman
Eerste aflevering viel niet tegen op na de 2de.

avatar van Donkerwoud
'Centraal' is niet over de gehele linie even sterk, maar heeft zeker een aantal positieve uitschieters die vertrouwen inboezemen over jonge filmmakers. De openingsfilm 'Wat je vindt mag je houden' heeft de meeste aandacht getrokken als een soort zedenschets tussen een jonge gelovige met een kinderwens (Judith Noyons) en een antireligieuze travestiet (Maarten Heijmans). Een mooi, simpel sfeerportret van een underground dragscene en de toenadering van twee tegenpolen die meer gemeen hebben dan ze denken. 'Afua' vind ik zelf nog wat fijner, omdat het zo'n heerlijk simpel uitgangspunt heeft: een meisje wordt uit de schoolbus gezet als haar moeder een tripje naar de Efteling niet heeft betaald. De minderjarige haakt op het station aan bij een adolescente ijsjesverkoper en wordt meegenomen in het Rotterdamse uitgaansleven. Waar seks, alcohol, drugs en mannen een sluimerende dreiging zijn. 'Teef' heeft een gave synthesizersoundtrack, maar het is eigenlijk de zoveelste Flodder-misère rond mensen in de marge. 'Khata' over jongensprostitutie kwam snoei- en snoeihard binnen, ook omdat de liefdesrelatie tussen een Nederlands-Marokkaanse jongen en een witte architect zó mooi en tegelijkertijd zo wreed is. De meer absurdistische vertellingen als 'Beenlampman' en 'Karman' voelen ietwat als een stijlbreuk met de sociaal-realistische verhalen die de hoofdmoot vormen. Maar ik teken absoluut voor een nieuwe reeks verhalen rond een ander Nederlands station.