Mijn Series +

Kinderen van het Verzet (2019)

Belgiƫ
Documentaire
Miniserie, 300 minuten

met Koen Aerts, Pieter Lagrou en Nico Wouters

'Kinderen van het verzet' laat 75 jaar na de bevrijding 13 getuigen aan het woord over de verzetsdaden van hun ouders en hoe ze daar soms zelf mee in werden betrokken, over het verlies en de pijn, over de verschrikkingen van de concentratiekampen en onverwerkte oorlogstrauma’s. De getuigen krijgen ruim de tijd om hun verhaal te doen, op chronologische manier, van het begin van de Tweede Wereldoorlog tot vandaag. Ze vertellen over de risico’s die hun ouders namen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Die ouders zaten allemaal in het verzet, maar hielden zich met erg verschillende activiteiten bezig.

1. In het Verzet
  2. De Hel van de Kampen
  3. Een Oorlog die Nooit Stopt
  4. Helden op de Barricade
  5. Erfenis van een Oorlog
  6. De Mythes van het Verzet
avatar van Pinguin#13
De tendentieuze animaties zijn volstrekt overbodig en doen geen recht aan de getuigenissen die in al hun kaalheid onthutsend genoeg zijn. Het lijkt simpel, deze reeks. Maar man, wat maakt het los.

Er is over WO 2 al een massa gezegd, geschreven en verfilmd.
Wat ontbraken zijn de kinderen van overlevenden die het effectief meemaakten.
Weinig citroenen zijn zo ver uitgeperst.
Nu heb ik het eerste gedeelte betreffende de collaboratie al gezien en had ik weinig hoop op een goed vervolg voor de serie over de kant van het verzet.
Wel...ik heb mijn mening moeten herzien.
De getuigenissen zijn vrij indringend en gaan over individuele verhalen van relaties tussen ouder(s) en kinderen juist na de oorlog.
Toen verzetslieden ondertussen "kamp overlevenden" waren geworden, die gruwelijke zaken hadden meegemaakt en terug in de samenleving de draad moesten oppakken alsof er niets was gebeurd.
Ik kan mij voorstellen dat dat echt niet eenvoudig moet geweest zijn voor alle betrokkenen.
Dit is misschien een onderbelicht luik van de oorlog....wat NA de bevrijding van de slachtoffers?
Op welke miserabele manier hebben die mensen de rest van hun leven gesleten?
Waarom zijn er niet meer "gewone" schuldigen (o.a. kampbewakers) gestraft?
......
Waarlijk...een (tot nu toe: 3 de afl.) intrigerende serie die je toch achterlaat met meer vragen dan antwoorden....zelfs 75 jaar na datum.

avatar van Pinguin#13
Ik vind ook de volgorde wel goed… als je ziet welk leed deze mensen ondergaan hebben, ook en vooral zelfs ná de oorlog, dan staat dat in schril contrast met het gebleir van (sommige) collaboranten.
Dat is nog de grootste verrassing… bij 'verzet' dacht ik vooral aan stoere jongensverhalen en soms ook wel opportunisme, maar als je dan ziet hoe hier letterlijk en figuurlijk levens vernietigd zijn… sterke reeks.

avatar van AOVV
Beklemmende getuigenissen in deze documentairereeks, waarvan enkele me tot tranen toe beroerden. Naast het schetsen van al de hemeltergende miserie die leden van de verzetsbeweging meemaakten tijdens en na WO II, legt de reeks ook een pijnlijke link naar de actualiteit.

Achteraf bekeken is het onthutsend hoe in de jaren na de oorlog in de politiek werd omgegaan met deze kwestie, maar ach, da 's dan ook maar praat achteraf..

4,5 sterren