Mijn Series +

Ersin in Wonderland - Seizoen 2 (2019)

Nederland
Documentaire

ontwikkeld door Madeleine Somer
met Ersin Kiris

In 'Ersin in Wonderland' reist Ersin Kiris in een dubbelrol als journalist en toerist naar populaire vakantieoorden. Er is zoveel dat je niet ziet, niet verstaat of niet begrijpen kan. Wat speelt er achter de façade? Ersin maakt curieuze portretten van het paradijs.

1. Vietnam
  2. Curaçao
  3. Bethlehem
  4. Guatemala
avatar van sumitta
Vakantieparadijzen met een schaduwzijde en Ersin in een dubbelrol. Mooie eerste aflevering. Die hilarische dialoog met de Vietnamese taxichauffeur moest ik nog wel even terugkijken.

taxichaffeur: Welcome to Vietnam, where do you go now?
Ersin (als toerist): Thank you. To Beach. Mango Beach.
taxichaffeur: Mango Beach? Yeah, you are now go to beach five minutes, you to the beach.
taxichaffeur: Where do you from?
Ersin: Holland. You know?
taxichaffeur: Yes.
Ersin: Den Haag.
taxichaffeur: huh?
Ersin: Den Haag.
taxichaffeur: Da Nang?!

Ersin: Nice beach?
taxichaffeur: yeah
Ersin: Yeah? Swim swim.
taxichaffeur: Shrimp? No shrimp.
Ersin: Not shrimp. Swim. Swimming.
taxichaffeur: Yes, no, eeh, you want me eeh... swim?
Ersin: No, you don't have to swim. I swim.
taxichaffeur: Ice cream? Aah yes! (wijst) There ice cream and hamburger.
Ersin (lacht)

avatar van sumitta
Waar je aan de eerste aflevering (Vietnam) misschien nog een gevoel hebt overgehouden van "ook al is de invloed van de oorlog nog steeds groot op het alledaagse leven, die geduldige mensen hebben het min of meer een plek kunnen geven" gaf de aflevering Curaçao een veel urgentere kijk achter het paradijs. Waar toerist Ersin op het strand nog Hollandse oliebollen deelde met van hun vakantie genietende Hollanders, werd het parallel daaraan de journalist Ersin duidelijk hoe schrijnend de situatie op het 'tropische Texel' is, hoe hemel en hel op dezelfde plek samenzijn en toch ook grotendeels gescheiden blijven.

Naar schatting zijn er kennelijk zo'n 20.000 Venezolaanse bootvluchtelingen op Curaçao, waarvan het grote merendeel geen verblijfstatus heeft. Ze zitten ondergedoken en moeten vrezen voor razzia's. Wat er met opgepakte vluchtelingen gebeurd bleef helaas onduidelijk. Een bizar idee, zo'n klein eiland met zoveel toerisme en tegelijkertijd zoveel verscholen leed. Hoe kun je na het zien van deze ellende eigenlijk nog onbekommerd een vakantie naar Curaçao boeken? Op Aruba en Bonaire zal de situatie niet veel beter zijn gok ik, die eilanden liggen nog dichterbij Venezuela en zijn nog kleiner.

Ik zou minder naar dit soort programma's kunnen gaan kijken en meer naar de oppervlakkigheid van bijv. "Drie op Reis" en het meer romantische "Floortje naar het einde van de wereld". Dan zou ik onwetend blijven en het mezelf gemakkelijker maken bij het kiezen van vakantiebestemmingen. Maar toch... dankbaar voor dit soort programma's die je de realiteit onder ogen laten zien. En geweldig dat ook de toerist Ersin mee is op reis om het wat luchtig te houden.