ad
  • 8.087.187 stemmen

Grenslanders - Seizoen 1 (2019)

Show titel: Grenslanders

IMDb beoordeling: 6,2 (389)

Seizoenen: 1 seizoen

Afleveringen: 8

Datum van release: zondag 25 augustus 2019

• Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Grenslanders

Afleveringen Seizoen 1 (2019)

1. Aflevering 1

Bert wordt van een gewisse dood gered door Tara. Hij wint steeds meer het vertrouwen van zijn Afrikaanse patiënte, Afi. Ze blijkt het slachtoffer van een bende meedogenloze mensenhandelaars. Wanneer Tara door een anonieme informant op het spoor wordt gezet van de Lorrendraaiers, een historische bende smokkelaars en piraten, neemt niemand haar spoor echter serieus. Intussen blijkt dat Bert en Tara ook persoonlijke problemen achter zich aan slepen. Voor het eerst valt de naam Shirin.

2. Aflevering 2

Is er een verband tussen Afi's traumatische angst voor slangen en de slangentattoo in de hals van de dode Chinees? De enigen die er werkelijk geloof aan hechten zijn Tara en Bert. Samen gaan ze op zoek op naar de mysterieuze 'Admiraal', die aan het hoofd zou staan van de smokkelaarsbende. Maar in het Grensland blijven ze buitenstaanders. Ze stuiten steeds meer op onbegrip en tegenwerking bij de lokale bevolking. En dan zorgt Afi voor een geheel onverwachte wending.

3. Aflevering 3

Na de spectaculaire tegenreactie van de Lorrendraaiers verliest Tara ook haar meest betrouwbare informant. Bert moet zich bij de politie gaan verantwoorden wegens zijn wangedrag in Antwerpen. Maar ook bij de Lorrendraaiers lopen de spanningen op. Daar barst een strijd los om de opvolging van de 'Admiraal'. Wanneer Bert zijn misstappen opbiecht aan Tara, toont ook zij zich kwetsbaar. In een vernieuwd vertrouwen zetten ze hun strijd door en komen een groep vluchtelingenkinderen op het spoor. Voor Tara blijft het verleden zich maar herhalen. Hoe meer ze zich vastbijt in een zaak, hoe meer slachtoffers er vallen.

4. Aflevering 4

Nu Afi haar diepste geheim heeft prijsgegeven, maken Tara en Bert ruzie over haar toekomst. Bert gaat inzien dat er voor Tara parallellen bestaan tussen Afi's situatie en die van Shirin, de jonge asielzoekster die ze in Rotterdam heeft gekend. Intussen rommelt het in het milieu van de Lorrendraaiers. Tommy Dingemanse wordt gevangengenomen en behandeld als een verrader. Wanneer Afi de ware identiteit van de 'Admiraal' dreigt te ontmaskeren, grijpen de Lorrendraaiers op brutale wijze in.

5. Aflevering 5

6. Aflevering 6

Voor Tara blijft het verleden zich maar herhalen. Hoe meer ze zich vastbijt in een zaak, hoe meer slachtoffers er vallen. Wanneer het al lang sluimerende conflict met haar baas tot een heftige uitbarsting komt, wordt ze geschorst. Ondertussen wordt een arrestatiebevel tegen Bert uitgevaardigd wegens grensoverschrijdend gedrag met zijn patiënte en gedraagt Tierenteyn zich steeds meer als een ongeleid projectiel. Woedend en vernederd stuurt hij aan op een ultieme krachtmeting.

7. Aflevering 7

Terwijl de puzzelstukjes van het mysterie stilaan in elkaar passen, komt Bert echter opnieuw in een levensbedreigende situatie terecht.

8. Aflevering 8

De kaarten zijn geschud. De mysteries van het Grensland zijn opgehelderd. Tijd voor de finale confrontatie. De Lorrendraaiers vechten hun interne oorlog uit op het scherpst van de snee, met Sister Li als lachende derde. Tegelijkertijd blijft de door slapeloosheid geplaagde Tara onvermoeibaar op zoek gaan naar Bert, Afi en de vluchtelingenkinderen. Ze is vastbesloten om hun levens te redden, maar de tijd is ook gekomen om oude rekeningen te vereffenen. Ze wil wraak voor Shirin...

avatar van Esteban

Esteban

Hoog op de kijlijst, zeer aantrekkelijke (rand)-cast.

JorisTVmeter

Hier ben ik toch ook benieuwd naar.

JorisTVmeter

Ja, dit was prima, kijkt zeer vlot weg. Hoewel ik het gevoel heb dat de laatste 2 afleveringen plots wel heel snel moesten gaan. Hier hadden ze gerust wat meer afleveringen van mogen maken. Zeer sterke cast ook. Herwig Ilegems speelt een glansrol, maar ook Wim Willaert doet het weer geweldig. Ook de Nederlandse acteurs doen het zeer geloofwaardig, een mooie samenhang over de grenzen heen. En de verschillende dialecten maken het geheel af. Enkele minpuntjes: Koen De Bouw speelt weer zijn gewone rolletje dat we al 100 keer gezien hebben, en Jasmine Sendar vond ik ook niet zo overtuigend. Maar al bij al zeer positief, op een naar een tweede seizoen!

avatar van NRT

NRT

Die dialecten. Heb ik nu echt een mengeling van West-Vlaams met Nederlands/Hollands gehoord? Zeer vreemd voor mij

Het acteren vind ik niet geweldig. Die achtervolging van de zwarte politieagente en die man in het bootje was vrij amateuristisch en zelfs Koen de Bouw vond ik redelijk matig acteren.

JorisTVmeter

Vanaf 8 september elke zondag om 21.00 uur op Eén.

avatar van Wouter

Wouter

Nu al cijfers?

Tenenkrommend slecht in alle opzichten. Een vernedering voor Zeeuws-Vlamingen, bah wat worden we simplistisch en racistisch weggezet.

benz

Een zeer gave serie, ik hoop echt dat er meer van deze serie komen. Ja, er kunnen wel een paar kleine verbeteringen komen maar toch is deze serie een goed resultaat. Je kijkt er met plezier naar en het is heelijk om bijna twee tv te kijken zonder reclame. Ik zou graag een tweede seizoen willen zien. Dus voor is het een ruime voldoende.

avatar van ZAP!

ZAP!

• 2082 berichten

Was het al even weer vergeten, zo slecht. Misschien zijn de accenten wel goed / correct gedaan (geen idee), maar het kwam totaal níet over. Niet één interessant personage kwam ik tegen. Hoofdpersoon Tara deed soms denken aan Pam Grier, maar dan zonder enig charisma. En dan die Koen DB, nooit begrepen waarom die zo succesvol is en hier is het ook weer huilen met de pet op. Met 1,5* ben ik eigenlijk nog mild, maar eerlijk is eerlijk, er zaten soms heel aardige shots in.

Verder maar heel snel weer vergeten en hopelijk geen tweede seizoen voor dit misbaksel.

avatar van Tiany

Tiany

Deze serie kon me best boeien, behalve de laatste aflevering, die vond ik uitgetrokken en iet of wat saai, had spannender verwacht.

avatar van Alathir

Alathir

Erg matig. Eerste aflevering veelbelovend doordat Afi erg mysterieus is. Vanaf de tweede aflevering verschuift de toon en wordt Jasmine Sendar de hoofdrolspeelster. Dat is behoorlijk jammer want ze heeft te weinig charisma om de serie te dragen. Het wordt meer een zoektocht naar de mensensmokkelaars die geen enkel moment boeit. Ook het verleden van Tara boeit me weinig.

Undercover was veel beter. Grappiger en spannender en betere acteurs.

avatar van Esteban

Esteban

In mijn omgeving voorlopig alleen maar heel positieve reacties mbt Grenslanders. En dan zie ik hier enkele extreem lage scores verschijnen ... Benieuwd welke kant mijn waardering zal uitgaan.

avatar van Corcicus

Corcicus

• 1909 berichten

Abominabele deugserie met slechte acteurs. Misschien ligt het aan dat afgrijselijke accent waarvan de acteurs zich bedienen, maar het script rolt er zó onnatuurlijk uit. De personages zijn ook vrij tot zeer antipathiek. Koen DB speelt een onhebbelijke en ontrouwe vent aan wie we meteen een hekel hadden. Helaas was het, denk ik, de intentie van de makers om net een meeslepende en empathische psychiater neer te zetten. Belachelijk hoe hij zijn huwelijk op losse schroeven zet om een aangespoelde onbekende bij te staan wanneer ze slaapt. Als kers op de taart is het ook nog eens zo weergaloos saai. Gewoon een schande!

avatar van AOVV

AOVV

Een rommeltje, deze serie, op meerdere vlakken. Qua sfeersetting valt het allemaal nog goed mee; de omgeving zorgt voor enkele mooie plaatjes, maar het lijkt wat makkelijk gejat van de Scandinavische krimi's. Het verhaal weet me ook niet meteen te boeien, en zit ook niet erg goed in elkaar.

Wat wel een lichtpuntje is: enkele acteerprestaties. Dan heb ik het niet over de hoofdpersonages van Koen De Bouw en Jasmine Sendar, wel over de rasacteurs Wim Willaert, Herwig Illegems en - in wat mindere mate - Sebastien Dewaele, die elk op hun eigen manier voor enkele sterke dan wel ontroerende scènes zorgen.

2 sterren

avatar van Toontje G

Toontje G

Als je dan een serie met wil maken waar dialect gesproken wordt moet je met acteurs / actrices op de proppen komen die het kunnen spreken. Dan had de Vlaamse kant van de cast het beter voor elkaar dan de Nederlandse. Al met al een aardige serie.

avatar van Epitaph

Epitaph

Slecht geacteerd, vooral Jasmine Sendar (kan nog niet eens naturel 'gapen), van Huet & Hendrickx kwamen erg geforceerd over.

Sommige teksten waren erg slecht ook, .... een douanier die het heeft over een 'internationale smokkelbende .