• 8.985.839 stemmen

Genre: Documentaire

Ontwikkeld door: Hans Pool

Met: Adriaan van Dis

Datum van release: zondag 6 januari 2008

Eerst uitgezonden op: Nederland 2 (Nederland)

Plot Van Dis in Afrika

Adriaan van Dis reisde twee maanden lang door zuidelijk Afrika. In deze documentaireserie over deze tocht door Zuid-Afrika, Namibië en Mozambique gaat Van Dis op zoek naar parallellen én contrasten met de huidige West-Europese samenlevingen. Sinds de jaren zeventig is Van Dis op een persoonlijke manier betrokken bij zuidelijk Afrika. Hij beheerst de Afrikaanse taal, verstaat zich met de schrijvers en dichters, volgt de politieke en sociale ontwikkelingen op de voet en publiceert boeken over deze regio. Wat laat zuidelijk Afrika ons zien en wat vertellen de problemen en oplossingen in deze regio ons over onze eigen multi-culturaliteit in Europa? Zijn er parallellen tussen de dynamiek van de samenleving daar en de onze hier als het gaat om werk, inkomen, criminaliteit, gezondheidszorg, onderwijs en religie? Kortom: kunnen we zuidelijk Afrika beschouwen als een laboratorium, waarin we vooruit kunnen kijken naar onze eigen toekomst, met alle positieve en negatieve ontwikkelingen?

1. 1. Weerzien met Zuid-Afrika

6 januari 2008 (55 minuten)

Terug naar de Kaap: het begin van een persoonlijke zoektocht naar het nieuwe Zuid-Afrika. Hoeveel van het oude - voor Van Dis zo bekende - Zuid-Afrika bestaat er eigenlijk nog? Wie is er na de afschaffing van de apartheid werkelijk bevrijd?

2. 2. Ontworteling en Traditie

13 januari 2008 (55 minuten)

Durban, KwaZulu-Natal. KwaZulu-Natal: kan identiteit behouden worden in een snel veranderende samenleving? Ofwel: tradities in conflict met het moderne leven. Wat betekent het verleden voor de Zulu in een samenleving waar apartheid, armoede, geweld en hiv/aids de oude familiestructuren hebben ontwricht? En wat is het antwoord van de andere bevolkingsgroepen op deze problemen?

3. 3. Nieuwe Verhoudingen

20 januari 2008 (1 uur)

Johannesburg en Soweto. Johannesburg is ogenschijnlijk teruggegeven aan de zwarte bevolking. Het is de stad waar nu het meeste geld van heel Zuid-Afrika wordt verdiend. Maar het is ook de stad van misdaad, angst en van elektrisch beveiligde hoge muren; een binnenstad waar de blanke zich niet veilig voelt en zich nauwelijks vertoont. De rijken wonen in de voorsteden. Kan de zwarte middenklasse de economie van Zuid-Afrika dragen? Het wringt tussen rijk en arm. Toch staat het nieuwe Zuid-Afrika hier in de steigers; als het in Johannesburg lukt kan het in heel Afrika lukken.

4. 4. Vluchtelingen uit Zimbabwe

27 januari 2008 (1 uur)

Vluchtelingen uit Zimbabwe: De Zimbabwaanse crisis. Zimbabwe staat onder het bewind van Mugabe op de rand van de afgrond. Was de leider een aantal decennia geleden nog een held en het land op politiek en economisch gebied nog een voorbeeld voor de rest van Afrika, vandaag de dag zijn inmiddels 3 miljoen Zimbabwianen naar buurland Zuid-Afrika gevlucht juist vanwege politieke en economische redenen. Vinden zij een beter leven? En hoe reageert de Zuid-Afrikaanse regering op de ontstane situatie?

5. 5. Verliezers van het Nieuwe Zuid-Afrika

3 februari 2008 (53 minuten)

Verliezers van het nieuwe Zuid-Afrika: Orania en San volk. Het nieuwe Zuid-Afrika kent ook verliezers. Van Dis ontmoet het oudste volk van Zuid-Afrika, de San. Verder gaat hij op bezoek bij een groepje Afrikaners dat zich heeft gevestigd in Orania, een plaatsje niet ver van de Oranjerivier, waar ze zich terugtrekken in een land waar geen zwarte arbeid bestaat. Wat zijn de overeenkomsten tussen deze twee groepen, de bosjesmannen en de eigenwijze Afrikaners die beide vast proberen te houden aan tradities en idealen? Een cultuur die verwatert in het nieuwe, moderne Zuid-Afrika.

6. 6. Vergeten en Voorwaarts

10 februari 2008 (53 minuten)

Hoe Namibië het verleden begraaft. Namibië, ooit beschouwd als de vijfde provincie van Zuid-Afrika. Oneigenlijk toegeëigend door Zuid-Afrika. Wat is er over van die invloed van Zuid-Afrika in Namibië? Er is hard gevochten voor de vrijheid van dat land. Dat was een smerige strijd. Maar de founding father Sam Nujoma, hoofd van de bevrijdingsbeweging SWAPO probeert elf bevolkingsgroepen tot een eenheid te smeden door niet terug te kijken, maar alleen vooruit. Niet alle bevolkingsgroepen zijn het daar mee eens.

7. 7. Na het Vechten de Vrijheid

17 februari 2008 (50 minuten)

Mozambique na de burgeroorlog. Mozambique was tijdenlang een Portugese kolonie waar de mensen hebben moeten vechten voor hun vrijheid. Na de onafhankelijkheid in 1975 brak er echter een burgeroorlog uit omdat de Marxistisch-Leninistische regering in Maputo een blauwdruk van moderniteit op het hele land legde en er een conflict ontstond tussen het traditionele en het moderne leven. Nu is er vijftien jaar vrede en het land bloeit weer op, al draagt iedereen de sporen van die oorlog met zich mee. Maar er is hoop en Maputo bruist en swingt.

Er zijn bij dit seizoen nog geen berichten geplaatst.