Mijn Series +

Ik Weet Wie Je Bent - Seizoen 1 (2018)

Nederland
Thriller / Drama

met Daan Schuurmans, Ariane Schluter en Gaite Jansen

Een verlaten weg midden in het bos. Aan zijn gescheurde kleding en bebloede gezicht vol schrammen is te zien dat hij een ongeluk heeft gehad. Maar de succesvolle strafrechtadvocaat Daniel Elias kan zich niets meer herinneren. Hij weet niet wie hij is of hoe hij daar terecht is gekomen. In het wrak van Daniels auto vindt de politie bloedsporen van zijn nichtje, de rechtenstudente Anna van Leer, die op die dezelfde nacht is verdwenen. Alles wijst naar Daniel als de belangrijkste verdachte in Anna’s verdwijning. Daniel moet een manier vinden om zijn onschuld te bewijzen, ook al weet hij zelf niet of hij nu schuldig is of niet.

1. Aflevering 1
  14. Aflevering 14
  15. Aflevering 15
  16. Aflevering 16
avatar van ZAP!
Na 1 (ronald) of 2 (stinissen) van de 16 afl. al stemmen, het blijft onbegrijpelijk...

Verder een wat rommelige serie die duidelijk inhaakt op een bepaalde recente zaak, maar daar meer mee probeert te doen. Met de nadruk op probeert, want erg goed is het niet. Maar het is nog vroeg en sommige ontwikkelingen zijn best slim uitgedacht.

Daan Schuurmans zal nooit een favoriet van mij worden. Hij heeft eigenlijk maar één uitdrukking op zijn gezicht en dat is die van een gladde schavuit - perfect voor de slechterik in een soap. Ook van de rest ben ik niet erg onder de indruk, maar dat ligt denk ik ook aan de inslag van de serie; soapy misdaad by kro/ncrv.

Ik begon met 3.5* en zit inmiddels op 2.5 ster je kunt gewoon je stem bijstellen dat is toch helemaal geen probleem beste ZAP!

avatar van ZAP!
Hmm, okay, daar valt wat voor te zeggen stinissen. Bij deze gedoogd.

avatar van ZAP!
Blijkt een remake te zijn van Sé quién eres (TV Series 2017) - IMDb. Volgens Schuurmans erg spannend... (nog) niet op TvM.

Op Imdb lees ik het kopje van de 1e de beste recensie (vrij vertaald): "Een intrigerend uitgangspunt dat veel te lang uitgesponnen wordt." Dat is na 9 afl. op de Nl.-serie ook al van toepassing...

avatar van Donkerwoud
ZAP! schreef:

Ik had nog geen aflevering gezien, maar op basis van het aantal afleveringen had ik al zo'n vermoeden. Er zijn weinig series die meer dan 12 episodes nodig hebben.

avatar van ZAP!
Idd. Het origineel ken ik dus niet, maar heeft ook 16 delen... scoort wel goed op Imdb.

Hier wordt overigens regelmatig heel houterig geacteerd met van die vreselijke dialogen die lijken op te letterlijk vertaalde Amerikaanse cinema clichés.

Afl. van gisteravond werd naar het einde toe wel beter omdat er juist wat schot in de zaak kwam.

avatar van Dogie Hogan
Na 10 episodes ff een tussentijdse balans opmaken. Daan Schuurmans heeft nog steeds die grijns uit Schavuit van Oranje op zijn gezicht, met accent op "schavuit". Tot nu toe vind ik zijn acteren nog het meest tegenvallen en baal ook van zijn geregelde gemompel, waardoor aanspraak op teletekst pagina 888 gedaan moet worden. (Schuurmans zit nu weer in een andere NL thrillerserie met Maroc mafia o.i.d., en laat die maar links liggen.)
Maar sowieso zijn de onderlinge verschillen in acteertalent vrij groot. Omdat die andere NL thriller (Klem) in dezelfde periode bij de NPO loopt, ga je automatisch vergelijken, en die is qua acteerprestaties veel even-wichtiger. Ariane Schluter en Sophie van Winden zijn in Ik Weet Wie Je Bent opvallende uitschieters naar boven, alhoewel Van Winden wel vaak een gezicht heeft alsof ze net in een citroen gebeten heeft...

avatar van Dogie Hogan
Vanavond dan deel 16. Mocht de serie op Blu-ray verkrijgbaar zijn, dan denk ik wel die aan te schaffen.
Waarom ik dat met de recent gestopte andere TV-thriller Klem - seizoen 2 niet zou doen, ben ik nog niet uit.

avatar van Aapje81
Onthutsend slechte serie. Misschien dat ik me nog af ga reageren in een recensie.

Aapje81 . Same here.

avatar van quikfit
Ik heb me heerlijk vermaakt met deze serie,ik vond alleen de kinderen(broer en zus Juliet en Paul)erg klef met elkaar.

avatar van Multivitamine
Dit had een fantastische serie kunnen zijn, echter door het zeer matige acteerwerk (zitten gelukkig 'n paar uitzonderingen tussen) komt het allemaal totaal niet geloofwaardig over.

Eigenlijk geldt dit voor zeer veel Nederlandse series. Daarom kijk ik liever die van onze Zuiderburen.

avatar van aeverhoog
In deze serie gedragen advocaten zich als privé-detectives en sturen ze de politie aan en gaan samen met hen op pad. Dat lijkt mij ver van de realiteit. Verdachten of betrokkenen die elkaar gaan uitvragen in de rechtbank? Die onzin was helemaal niet nodig. Daarnaast zijn de karakters - op een enkele uitzondering na - in deze serie allemaal knap vervelend. Mensen hebben natuurlijk verschillende kanten, maar misschien is de uitwerking in deze serie een uitvergroting van het Spaanse origineel. Daarom heet het misschien ook eerder een drama-serie dan een thriller.

De serie leidt, naast de vraag of Daniel Elias liegt of niet of iets daar tussen in, ook om de vraag hoe ver je gaat voor je familie. Als kijker wordt Voor mij is het na de laatste aflevering van deze serie wel klaar. Er zijn geen losse eindjes of vragen die nog beantwoord moeten worden. Als je iets niet begrijpt dan ligt dat meer aan je gebrek aan fantasie. Het enige dat je je dan kan afvragen of je het leuk vindt dat het zo afloopt. Dat lijkt me een kwestie van smaak. Ik heb me 16 afleveringen best vermaakt, maar dit is geen hoogvlieger.