De Site / Algemeen / spoilers / discussies

avatar van Jordy
Hoe gaan we om met spoilers? Het lijkt mij nogal vermoeiend en onnodig om bij het bespreken van een lopende serie telkens alles in spoilers te moeten zetten. Aan de andere kant wil je bij het uitzoeken van een nieuwe serie, wel wat "reviews" lezen over een serie voor je er aan begint. Wellicht moeten we toch 2 discussies toestaan: een discussie per serie die net als op MovieMeter spoiler free (evt. met spoiler tags) moet verlopen. En een discussie per seizoen waar je wel mag spoileren

In dat geval, hoe gaan we dan om met situaties waar sommige mensen een serie gelijk volgen met Amerika, en al bij afleveringen 10 zijn? En tegelijkertijd zijn er andere mensen die dezelfde serie op NL tv volgen, en pas bij aflevering 5 zijn. Deze mensen zouden dan niet over het seizoen kunnen discussieren omdat alles gespoild wordt door de eerste categorie mensen.

Wellicht moet je bij een nieuw bericht aangeven "hoe ver je bent" om dat moment, en moet je daar op kunnen filteren. Maar dat is technisch gezien wel een uitdaging

AHWA
Of je houdt één discussie in het serietopic waar spoilers alleen toegestaan zijn in tags, mits je waarschuwt voor welke aflevering de spoilers gelden, en dat je misschien op het forum een spoilertopic kunt maken waar je vrijuit (en dus op eigen risico) over een serie kunt praten.

avatar van Jordy
Dat zie ik niet helemaal voor me, dan is er dus geen plek waar je per week de nieuwe aflevering kunt bespreken? of is die er wel, en zie je daar vrijwel alleen maar spoiler tags in elk bericht

Kiriyama
Bij de serie zelf zou ik het gewoon actueel houden.

Als we series als artiesten gaan behandelen zouden mensen op de 'artiesten' pagina over de serie als geheel kunnen discussiëren/reviewen met eventueel spoilertags. Mensen die meer info over een serie willen kunnen dan daar terecht.

avatar van Jordy
We hebben het voor de duidelijkheid over (mogelijk) 2 discussies. 1 over de gehele serie, en 1 per seizoen.

Mijn voorstel is denk ik
- bij de gehele serie, een algemene discussie met spoiler-free reviews
- bij de seizoenen kun je gewoon vrijuit het lopende seizoen bespreken zonder spoiler tags, hierbij iets slims verzinnen voor het feit dat niet iedereen gelijk loopt

Kiriyama
Dat was ook mijn voorstel. Excuus als dat niet duidelijk was.

AHWA
Ja, goed voorstel. Algemene discussie zonder spoilers, en dan discussie per seizoen spoilers toegestaan. Ik denk dat mensen wel weten waar ze aan beginnen als ze naar het specifieke topic gaan voor een aflevering die net geweest is.

avatar van Jordy
Als je een serie op de Nederlandse televisie kijkt, die 5 afleveringen achter loopt op Amerika, dan heb je op tvmeter dus geen plek om wekelijks de aflevering te bespreken. Tenzij we iets slims verzinnen.

AHWA
Je zou eigenlijk als het seizoen nog loopt per aflevering moeten discussieren, maar zodra er een volgend seizoen begint, alle afleveringen van het voorgaande seizoen tot 1 topic moeten maken of zo.

avatar van Ploppesteksel
Dat lijkt mij een prima idee, AHWA, maar helaas kan je "als het seizoen nog loopt" niet afbakenen zoals Jordy al aanhaalt. Sommigen volgen het gelijktijdig met de Amerikanen, sommigen met de Nederlandse tv, sommigen met de Belgische tv en nog anderen kopen de DVD-box 2 jaar later. Een discussiepagina per aflevering zou wel handig zijn, maar creëert waarschijnlijk een overvloed aan pagina's waarbij je als gebruiker het noorden kwijtraakt.

Het voorstel van Jordy lijkt me daardoor logisch. Wel stel ik me de vraag hoe die "gehele serie-pagina" er dan zal uitzien? Uit ervaring weet ik dat op MusicMeter de artiestenpagina's nauwelijks gebruikt worden en nieuws over concerten, upcoming releases etc. vaak gewoon bij het laatste album van die artiest wordt gedropt.

avatar van The Oceanic Six
Op spoilergebied lijkt me het inderdaad fijn om een algemeen serietopic te hebben zonder spoilers en een seizoenstopic van een serie MET spoilers.

Eventueel kan je nog overwegen om 2 seizoenstopics te maken, 1 voor het Amerika schema en 1 voor het Nederlandse tv schema (dat doet bv Fok Forum ook), maar het levert wel in 2 topics discussie op. 3, als je een algemeen topic ook telt. Vind ik wel erg jammer, dat versplintert de discussie.

Waarom niet spoilers toelaten bij de seizoenspagina's en bij de seriepagina's het spoilervrij houden. Ik denk (en ben daar vrijwel zeker van) dat het merendeel van de mensen die series kijken hun favoriete series binnenhalen en bekijken op de dag dat zij uitkomen in de VS. En het is jammer voor wie dat niet doet, maar dan moeten (indien ze gehecht zijn aan spoilervrije discussie) zij wachten tot ze mee zijn. Andere forums hanteren ook zo een regel en ik ben nog niemand tegengekomen die hier een bezwaar aan heeft.

Misschien wordt het eens tijd dat je een enquette houdt op Moviemeter en in het tv-topic van MuMe om zo het gedrag van de gemiddelde serieliefhebber in kaart te brengen.

Pastichio Rocker
Je kunt toch nog steeds spoiler tags gebruiken? In feite verandert er niet zoveel t.o.v. FilmMeter.

Een andere oplossing zou zijn dat je idd twee topics opent op het forum: eentje waar je naar hartelust kunt keuvelen over alles en een spoilervrij topic. Wellicht met een linkje naar de desbetreffende topics op de seriepagina.

L'enfantTerrible schreef:
Ik denk dat de mensen die nu actief zijn, en nu meedenken, dat inderdaad doen. Maar ik wil dat deze site straks ook interessant is voor Henk en Ingrid die SBS6 kijken

Pastichio Rocker schreef:
ik zie dat niet zo voor me, dan krijg je in elk bericht vrijwel alleen spoiler tags

avatar van DonOswaldo
Mijn voorstel is denk ik
- bij de gehele serie, een algemene discussie met spoiler-free reviews
Wat moet ik me precies voorstellen bij spoiler-free, gewoon helemaal spoiler-free? Want dan zou iemand die een review over de serie wil tikken, maar ook wel een beetje inhoudelijk erop in wil gaan, nergens terecht kunnen. Of dat zou dan bij een seizoen moeten, maar dat is ook zo apart als er af en toe random lange reviews verschijnen tussen de discussies door.

avatar van Jordy
Voor een review op MovieMeter geldt hetzelfde, en dat gaat prima

avatar van DonOswaldo
Daar heb je dan ook spoilertags. Maar misschien dat ik spoiler-free verkeerd interpreteer? Ik vatte het op als geheel zonder spoilers, dus ook zonder mogelijkheid spoilertags o.d. te gebruiken.

avatar van Jordy
Nee die mogelijkheid is er wel

avatar van The Oceanic Six
Ik zou er overigens geen problemen mee hebben als je gewoon in alle topics spoilers plaatst. Doen we op MM toch ook gewoon bij zowel films als serietopics? Kwestie van even de tekst selecteren en 1x op een spoilerknopje drukken.

Want ik zie het wel gebeuren dat users niet gaan snappen waar het wel en niet mag. Dan kan je het maar beter overal doen.

Ik zou dat overigens ook wel fijner vinden. Heb wel eens dat ik op de dag dat een nieuwe aflevering uit op het topic klik, puur om te lezen of het een goede of slechte aflevering was voordat ik 'm zelf ga kijken. En dan heb ik geen behoefte aan spoilers. Idem bij een algemeen topic over een serie als ik wil lezen wat mensen van een serie in het algemeen vinden.

avatar van Jordy
Het idee is dat je dan eerst aangeeft de laatste aflevering gezien te hebben, op dat moment worden alle berichten van mensen die net zo ver zijn als jij, zichtbaar

Het lijkt me vervelend om hele discussie in spoilertags te moeten voeren. Maar goed ik ben er nog niet helemaal uit

Jordy schreef:

Geen idee of je op MM meeleest in de televisiesectie, maar daar gebeurt het niet anders dat er overal spoilers staan. Het went. En het heeft absoluut voordelen.

Je eerste punt is overigens alleen haalbaar als iedereen wel volledig up to date is met stemmen. Vraag me af hoe realistisch dat is.

avatar van Jordy
Het voorstel ondersteunt juist dat niet iedereen volledig up-to-date is. Als je aangeeft bij aflevering 5 te zijn, dan is een deel van de berichten leesbaar, als je aangeeft bij aflevering 8 te zijn dan is een groter deel van de berichten leesbaar. Er wordt in dit voorstel dus bij elk bericht opgeslagen, hoe ver de schrijver was op dat moment. Mensen die geen zin hebben om aan te geven hoe ver ze zijn, die moeten gewoon 1 knop hebben "maak alles zichtbaar" ofzo.

Ik lees wel eens mee in de tv sectie van MovieMeter inderdaad, en dat vind ik geen ideale situatie. Totaal ongeschikt ook als je niet bij bent, dan kun je gewoon niet mee doen (als je bv. een serie op de NL tv kijkt, waar je misschien een paar aflevering mee achter loopt op Amerika)

avatar van Martial
Je kan bijvoorbeeld toch ook bij de categorie in dit geval tv-series tussen haakjes zetten let op! kunnen spoilers bevatten, lezen is op eigen risicio!

avatar van Jordy
ik hoop een site te maken waar iedereen over een serie kan discussieren, ongeacht hoe ver hij of zij is

anders kunnen we het wel gewoon bij een aantal MovieMeter-forumtopics houden

Kan er niet per bericht in het zogenaamde serie-topic een button bijkomen met nummers, die de aflevering voorstellen. Elke user moet een nummer kiezen voor het bericht geplaatst kan worden. Idee is dan dat je aangeeft welke nieuwste episode je aan het bespreken bent. Zo kun je dan per serie filteren op nummer.

Ik weet het, vergt wat interface aanpassingen, en 26 nummers aanklickbaar maken doet de overzicht en compactheid geen goed, misschien een veld waar een nummer kan ingegeven worden? Bv.:
Op de serie-pagina kun je dan bv. filteren op episode 12 en enkel alle berichten van 1 tem 12 worden aangegeven.

avatar van Jordy
Het lijkt me logischer dat mensen bij de episode lijst aangeven welke ze gezien hebben (een beetje zoals je op MusicMeter favoriete tracks markeert). En als mensen daar niets hebben aangegeven, dan gaan we er bv. van uit dat ze gelijk lopen met Amerika (bij US series). Misschien wel bij het tekstveld nog even melden met welke episode-markering het bericht opgeslagen zal gaan worden.

Zoals eerder gezegd, op basis van je markering van hoe ver je bent, zullen dan bepaalde berichten wel of niet zichtbaar zijn.

Ik moet er maar even een voorbeeldje van maken binnenkort, zodat we kunnen kijken of dat een beetje fijn en logisch gaat werken.

Dat wordt sowieso een leuke feature, dat je op TvMeter kunt bijhouden wat je hebt gezien, daar kunnen we ook overzichten mee maken van afleveringen die je nog niet gezien hebt enzo (later).

ok, dat had ik nog niet gelezen/begrepen, maar zo lijkt het me idd ook ok.

Jordy schreef:

Misschien dat je dan een tabblad maakt met 'episodes' en dat je daar dan kan invoeren op welke datum je een aflevering hebt gezien en op basis van die gegevens jouw spoilersysteem wilt baseren?

Een beetje zoals dit:

avatar van Jordy
Ik heb de mogelijkheid om bij seizoenen te reageren gebouwd. Ik hierbij een systeem "verzonnen" waardoor bij elk bericht / elke spoiler opgeslagen staat op welke aflevering deze betrekking heeft.

De praktijk moet uitwijzen of dit allemaal logisch en handig is, vooral als we straks een lopend seizoen gaan discussieren, waar de Amerikaanse en Nederlandse releasedatum een paar weken uit elkaar ligt, zullen we gaan zien hoe dit werkt.