Quibi, het ambitieuze project van voormalig Disney-legende Jeffrey Katzenberg gooit na amper een half jaar alweer de handdoek in de ring. Dat maakt Deadline woensdag bekend. De streamingdienst, die zich voornamelijk onderscheidde door verticale smartphone-series van maximaal tien minuten per aflevering, bleek niet rendabel genoeg.
Krap een halfjaar na de lancering van de streamingdienst Quibi in april hebben oprichter Jeffrey Katzenberg en HP-CEO Meg Whitman aangekondigd de dienst van de markt te halen. Dat weet Deadline te vertellen. Katzenberg en Whitman zouden het nieuws middels een videogesprek met aandeelhouders en investeerders hebben gedeeld. Ook in een open brief, die op de website te vinden is, werd het besluit onderbouwd. "Quibi was een ambitieus project en er was niemand die er meer een succes van wilde maken dan wij. Onze mislukking was niet vanwege een gebrek aan motivatie; we hebben alle beschikbare opties overwogen en waar mogelijk benut," zo valt er in de brief te lezen. Onder de aangeschreven 'partners en investeerders' behoren onder meer grote Hollywood-namen als Disney, eOne, Fox, ITV, Lionsgate, MGM, NBCUniversal, Sony Pictures, Viacom en WarnerMedia.
Geen kleine speler
Quibi is een project van filmproducer Jeffrey Katzenberg, die, met behulp van verschillende investeerders, waaronder Walt Disney, Sony Pictures en WarnerMedia miljarden dollars vrijmaakte voor de ontwikkeling van de nieuwe streamingdienst. Deze bevat met name korte producties en was van plan een totaal van 8,500 afleveringen, verspreid over 175 verschillende exclusieve series te gaan produceren. Daartoe behoorden onder andere Kill the Efrons, een realityserie over het leven van Zac Efron en zijn broer Dylan, en SpielbergsAfter Dark, een door Steven Spielberg geregisseerde horrorserie. Afleveringen duren, anders dan bij streamingdiensten als Netflix en Videoland, maximaal 10 minuten, waarbij zowel verticaal als horizontaal gekeken kan worden.
De plannen waren van groot formaat, maar de resultaten bleven helaas achter. In mei verschenen al de eerste berichten over de zorgwekkende financiële situatie van Quibi. Door de coronacrisis zou de essentie van het platform - namelijk kijken in het OV - deels zijn weggevallen. Binnen een maand sinds de lancering van de streamingdienst werd de app slechts 3,1 miljoen keer gedownload. Om dat in perspectief te zetten: de Disney+-app werd 3,2 miljoen keer gedownload op de eerste dag. Hoewel Katzenberg in mei nog hoopvol over de toekomst sprak, valt nu toch het doek. Het volledig oprollen van de dienst zal naar verwachting zo'n één tot twee maanden in beslag nemen.
Mooi!!! Al die Streamings-diensten mogen wat mij betreft allemaal weg. Ik kijk liever via fysieke schijven. Streaming maakt de fysieke verkoop kapot vind ik. Maar goed, ieder zijn ding
Reacties (2)