• 15.843 nieuwsartikelen
  • 178.538 films
  • 12.249 series
  • 34.035 seizoenen
  • 648.282 acteurs
  • 199.153 gebruikers
  • 9.381.158 stemmen

Knock-Out: Europese Cinema

zoeken in:

maxcomthrilla

• 15579 berichten
  • 2845 stemmen

3-1

Maar Ils lijkt mij wel wat.

Martin Van K

• 9050 berichten
  • 4555 stemmen

4-1

Cosoco

• 10908 berichten
  • 5185 stemmen

4-2

ROOSKY

• 29923 berichten
  • 7962 stemmen

5-2

ROOSKY

• 29923 berichten
  • 7962 stemmen

106. Steve + Sky'(van Groeningen-BE) - The Cook, The Thief, His Wife and Her Lover(Greenaway-GB)

Onderhond

• 87599 berichten
  • 12858 stemmen

0-1

Cosoco

• 10908 berichten
  • 5185 stemmen

0-2

KrisV

• 8061 berichten
  • 1173 stemmen

0-3

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

0-4

maxcomthrilla

• 15579 berichten
  • 2845 stemmen

The One Ring schreef:

Je kijkt een beetje verkeerd. Je kijkt vooral naar wat Leone's films niet hebben in plaats van wat ze wel hebben. Je stelt hier daarnaast ook nog eens dat een film automatisch vernieuwend is als hij surrealistisch is. Dit is niet waar, want Bunuel kwam in de jaren 20 al met een kort surrealistisch filmpje aanzetten.

Ik haal het surrealisme enkel aan als voorbeeld van een vernieuwende stroming. Surrealisme kun je breed interpreteren. Westerns zoals jij zo ook aangeeft, moeten zich houden aan bepaalde regels om niet buiten het genre te vallen. Vandaar dat er wel vernieuwing zal zijn, maar nooit zo veel vernieuwing als in andere genres.

Surrealistische films zijn vreemder dan gewone films, maar niet automatisch vernieuwender.

Ze zijn niet automatisch vernieuwender, maar doordat je je fantasieën ( die voor iedereen weer anders zijn ) uitwerkt, krijg je normaal gesproken een diverser aanbod. En dus over het algemeen meer vernieuwing. Dan dat je aan een al bestaand iets gaat sleutelen.

Leone's films draaien overigens meer om sfeer dan om verhaal. The Good, the Bad and the Ugly heeft nauwelijks een verhaal.

Hij gebruikt wel veel muziek in zijn film en maakt inderdaad veel gebruik van veel lange shots. Draagt inderdaad bij aan een westernsfeer.

Maar alle scènes staan toch vaak in het teken van het verhaal. De mondharmonica scène uit C`era bv. Ogenschijnlijk lijkt deze scène niks met het verhaal van doen te hebben. Maar dat is niet zo, het dient ook als intimidatiemiddel en geeft je als kijker veel nuttige informatie over het personage van Bronson. Het heeft meer om handen, dan alleen wat lollig vertier. Ik ben benieuwd of jij een scène uit kan lichten die niet in het teken staat van het verhaal.

Je noemt her en der vooral plotelementen als argumenten om aan te geven dat Leone's films niet vernieuwend waren. Ten eerste is dit vreemd, aangezien je Leone al verwijt van het focussen op verhalen. Ten tweede zitten de vernieuwingen van Leone ook meer in stijl. Het gebruik van muziek en de trage vertelstijl waren gewoon totaal nieuw. Daarnaast was de manier waarop geweld getoond werd en ook de hoeveelheid geweld nieuw. Het gebruik van close-ups afgewisseld met brede landschappen is veelvuldig gekopieërd door andere regisseurs, maar was voor Leone nauwelijks te vinden en zeker niet in westerns.

Akkoord, omtrent westerns heb ik zoiets ook nog nooit gezien. Maar hij was in ieder geval zeker niet de 1ste regisseur die zich aan lange shots waagde in combinatie met brede landschappen. In Orson Welles `s Touch of Evil (1958) zit ook een openingsshot waarin de 1ste 2 minuten onafgebroken een auto gevolgd wordt.

Toch wordt het tegenwoordig als normaal gezien dat mannen in western zo lang tegenover elkaar staan. Dankzij wie? Leone dus.

Het is tot op zekere hoogte zeker een vernieuwing. Maar zonder de traditionele ` we gaan met de ruggen naar elkaar staan en tellen dan tot 10 om elkaar kapot te schieten ` versie en de inspiratie die hij bij Kurosawa `s films vandaan haalde was het er allemaal nooit van gekomen. Kortom het is wel vernieuwend, maar het is zeg maar een geüpdate versie. En geen compleet nieuw stijlmiddel.

Is dit een directe aanval tegen mij? Ik vond Tsukamoto's Tetsuo, ondanks al die vernieuwingen, een spuuglelijke film. Dan heb ik liever het minder radicaal vernieuwende van Leone, wat er tenminste nog uitziet. En de geschiedenis leert dat Leone's vernieuwingen gretiger gebruikt worden door latere regisseurs, dan de vernieuwingen van Tsukamoto. Misschien dat het daarom lijkt alsof Leone niet zo vernieuwend was.

Het is gewoon een vergelijking. Maar je bevestigd wel wat ik zei. Geleidelijke vernieuwingen worden beter gesmaakt dan radicale vernieuwingen. Logisch dat men meer haalt uit films van Leone, dat komt omdat hij bij een ieder bekend is en dus een brede doelgroep aanspreekt, zonder ze voor het hoofd te willen stoten. Buiten het westerngenre heeft Leone niet veel navolging gehad, zeker niet in Europa.

Yup, A Fistful of Dollars is een remake van Yojimbo. De andere twee delen van de trilogie hebben geen verband met een Kurosawafilm. Maar waarom mag een vernieuwende film geen remake zijn (wel eens van Reservoir Dogs en Ben-Hur gehoort?).

Dat mag best, zolang de film niet nog eens dunnetjes overgedaan wordt. Maar daar kan ik hierbij niet over oordelen.

Als Leone een andere locatie had genomen, zoals een moderne stad, dan zou het geen western meer zijn geweest, terwijl Leone juist een western wilde maken. De western is naou eenmaal een specifieker genre dan drama of komedie. Er zitten bepaalde regels aan. Maar Leone overtrad al veel regels. Had hij er meer overtreden dan had hij gewoon een film in een ander genre gemaakt. Was voor jouw misschien beter geweest, want dan had je de vernieuwingen gezien.

Natuurlijk heeft Leone wel wat nieuws in zijn westerns verwerkt, maar zoals jij zegt. Bepaalde elementen keren telkens weer terug, omdat het anders geen westerns meer zijn. Daarom is een western waarschijnlijk niet aan mij besteedt. Het genre neemt zichzelf te serieus. Relatief weinig ruimte om te experimenteren of buiten de westernlijntjes te kleuren.

Hang Em High heb ik niet gezien, maar de kans is aardig groot dat (mede doordat Eastwood erin zit) deze film inspiratie haalt uit eerdere Leonefilms. Het plot klinkt als een plot van de spaghettiwestern. Volgens mij bevestig je met het voorbeeld alleen maar mijn gelijk wat betreft Leone's vernieuwingen.

Zou kunnen, ik vind Leone `s vernieuwingen zoals gezegd alleen schril afsteken tegen die van andere regisseurs uit dezelfde periode: Kubrick, Fellini, Welles. Daar kan ik veel meer uit halen. Leone `s vernieuwingen lijken er enkel te zijn voor het westernpubliek. Hij heeft het genre wat gemoderniseerd, maar daar houdt het wel mee op.

Voor western gold dit eens te meer aangezien die Amerika zelf vertegenwoordigde. Amerika voelde zich, patriotistisch als ze zijn, geroepen om te laten zien dat in hun land het goede regeerde. Vandaar het moraal van het goede verslaat het kwade in alle Amerikaanse westerns.

En daarom kan ik Leone `s westerns over het algemeen nog wel waarderen.

J.S.

• 11754 berichten
  • 3060 stemmen

1-4

maxcomthrilla

• 15579 berichten
  • 2845 stemmen

1-5

maxcomthrilla

• 15579 berichten
  • 2845 stemmen

107. Flodder(Maas-NL) - Lucia Y El Sexo(Medem-ESP)

0-1

J.S.

• 11754 berichten
  • 3060 stemmen

1-1

Sander2

• 2816 berichten
  • 0 stemmen

1-2

PatrickL

• 1586 berichten
  • 2398 stemmen

1-3

Onderhond

• 87599 berichten
  • 12858 stemmen

1-4 Heh

SelmaDuim

• 4907 berichten
  • 732 stemmen

1-5

maxcomthrilla

• 15579 berichten
  • 2845 stemmen

108. Au Revoir les Enfants(Malle-FR) - Das Experiment(Hirschbiegel-DE)

0-1

Martin Van K

• 9050 berichten
  • 4555 stemmen

0-2

Poisonthewell

• 4939 berichten
  • 13419 stemmen

1-2

Finisterra

• 15532 berichten
  • 4705 stemmen

2-2

kiriyama

• 9849 berichten
  • 0 stemmen

3-2

Freud

• 10772 berichten
  • 1153 stemmen

4-2

brucecampbell

• 3315 berichten
  • 7393 stemmen

4-3

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

4-4

dutchtuga

• 16970 berichten
  • 4101 stemmen

4-5

maxcomthrilla

• 15579 berichten
  • 2845 stemmen

109. Monty Python and the Holy Grail(Gilliam-GB) - Mon Oncle(Tati-FR)

1-0

Dragon

• 62559 berichten
  • 4509 stemmen

1-1

Art

• 13507 berichten
  • 3660 stemmen

2-1 Monty Python and the Holy Grail

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.