- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Knock-Out: Europese Cinema
Knock-Out: Europese Cinema
maxcomthrilla
-
- 15579 berichten
- 2845 stemmen
3-1
Maar Ils lijkt mij wel wat.
ROOSKY
-
- 29923 berichten
- 7962 stemmen
106. Steve + Sky'(van Groeningen-BE) - The Cook, The Thief, His Wife and Her Lover(Greenaway-GB)
maxcomthrilla
-
- 15579 berichten
- 2845 stemmen
Je kijkt een beetje verkeerd. Je kijkt vooral naar wat Leone's films niet hebben in plaats van wat ze wel hebben. Je stelt hier daarnaast ook nog eens dat een film automatisch vernieuwend is als hij surrealistisch is. Dit is niet waar, want Bunuel kwam in de jaren 20 al met een kort surrealistisch filmpje aanzetten.
Ik haal het surrealisme enkel aan als voorbeeld van een vernieuwende stroming. Surrealisme kun je breed interpreteren. Westerns zoals jij zo ook aangeeft, moeten zich houden aan bepaalde regels om niet buiten het genre te vallen. Vandaar dat er wel vernieuwing zal zijn, maar nooit zo veel vernieuwing als in andere genres.
Ze zijn niet automatisch vernieuwender, maar doordat je je fantasieën ( die voor iedereen weer anders zijn ) uitwerkt, krijg je normaal gesproken een diverser aanbod. En dus over het algemeen meer vernieuwing. Dan dat je aan een al bestaand iets gaat sleutelen.
Hij gebruikt wel veel muziek in zijn film en maakt inderdaad veel gebruik van veel lange shots. Draagt inderdaad bij aan een westernsfeer.
Maar alle scènes staan toch vaak in het teken van het verhaal. De mondharmonica scène uit C`era bv. Ogenschijnlijk lijkt deze scène niks met het verhaal van doen te hebben. Maar dat is niet zo, het dient ook als intimidatiemiddel en geeft je als kijker veel nuttige informatie over het personage van Bronson. Het heeft meer om handen, dan alleen wat lollig vertier. Ik ben benieuwd of jij een scène uit kan lichten die niet in het teken staat van het verhaal.
Akkoord, omtrent westerns heb ik zoiets ook nog nooit gezien. Maar hij was in ieder geval zeker niet de 1ste regisseur die zich aan lange shots waagde in combinatie met brede landschappen. In Orson Welles `s Touch of Evil (1958) zit ook een openingsshot waarin de 1ste 2 minuten onafgebroken een auto gevolgd wordt.
Het is tot op zekere hoogte zeker een vernieuwing. Maar zonder de traditionele ` we gaan met de ruggen naar elkaar staan en tellen dan tot 10 om elkaar kapot te schieten ` versie en de inspiratie die hij bij Kurosawa `s films vandaan haalde was het er allemaal nooit van gekomen. Kortom het is wel vernieuwend, maar het is zeg maar een geüpdate versie. En geen compleet nieuw stijlmiddel.
Het is gewoon een vergelijking. Maar je bevestigd wel wat ik zei. Geleidelijke vernieuwingen worden beter gesmaakt dan radicale vernieuwingen. Logisch dat men meer haalt uit films van Leone, dat komt omdat hij bij een ieder bekend is en dus een brede doelgroep aanspreekt, zonder ze voor het hoofd te willen stoten. Buiten het westerngenre heeft Leone niet veel navolging gehad, zeker niet in Europa.
Dat mag best, zolang de film niet nog eens dunnetjes overgedaan wordt. Maar daar kan ik hierbij niet over oordelen.
Natuurlijk heeft Leone wel wat nieuws in zijn westerns verwerkt, maar zoals jij zegt. Bepaalde elementen keren telkens weer terug, omdat het anders geen westerns meer zijn. Daarom is een western waarschijnlijk niet aan mij besteedt. Het genre neemt zichzelf te serieus. Relatief weinig ruimte om te experimenteren of buiten de westernlijntjes te kleuren.
Zou kunnen, ik vind Leone `s vernieuwingen zoals gezegd alleen schril afsteken tegen die van andere regisseurs uit dezelfde periode: Kubrick, Fellini, Welles. Daar kan ik veel meer uit halen. Leone `s vernieuwingen lijken er enkel te zijn voor het westernpubliek. Hij heeft het genre wat gemoderniseerd, maar daar houdt het wel mee op.
En daarom kan ik Leone `s westerns over het algemeen nog wel waarderen. 
maxcomthrilla
-
- 15579 berichten
- 2845 stemmen
107. Flodder(Maas-NL) - Lucia Y El Sexo(Medem-ESP)
0-1
maxcomthrilla
-
- 15579 berichten
- 2845 stemmen
108. Au Revoir les Enfants(Malle-FR) - Das Experiment(Hirschbiegel-DE)
0-1
maxcomthrilla
-
- 15579 berichten
- 2845 stemmen
109. Monty Python and the Holy Grail(Gilliam-GB) - Mon Oncle(Tati-FR)
1-0