- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Knock-Outs algemeen discussietopic
Knock-Outs algemeen discussietopic
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Ik geloof best dat de chauvinistische Amerikanen trotser zijn op hun eigen helden zoals Ford, Hawks en zelfs John Wayne, maar feit blijft dat de westerns van Leone ook bij de Amerikaanse kenner hoger scoren dan die van de anderen. Het verschil tussen de US en non US voters is niet erg groot.
Ik had het ook vooral over critici. Once Upon a Time in the West werd door critici (ook in Europa, maar vooral in Amerika) de grond in geboort. Maar ondanks dat werd de film in Europa toch een hit. In Amerika heeft dat wat langer geduurt en daar ziet het gewone publiek en ook steeds meer critici de film nou wel als meesterwerk. Gelukkig. Op de dvd zelf wordt zelfs nog gezegd dat de film aanvankelijk niet zo goed ontvangen was.
Wel geef ik onmiddelijk toe dat Leone minder bekend is in USA dan in Europa, maar dat is toch wel iets anders dan waardering.
Er zijn zelfs Amerikanen die nog moeite hebben met het feit dat Leone de man die de nationale held Wyatt Earp (Fonda in My Darlin Clementine dus) speelde in een slechterikkenrol neerzetten
Maar nogmaals: inmiddels valt het gelukkig mee.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik had het ook vooral over critici. Once Upon a Time in the West werd door critici (ook in Europa, maar vooral in Amerika) de grond in geboort. Maar ondanks dat werd de film in Europa toch een hit. In Amerika heeft dat wat langer geduurt en daar ziet het gewone publiek en ook steeds meer critici de film nou wel als meesterwerk. Gelukkig. Op de dvd zelf wordt zelfs nog gezegd dat de film aanvankelijk niet zo goed ontvangen was.
Tja, als je het over vroeger hebt (in je eertse post schreef je in de tegenwoordige tijd) ..... Maar dat is gelukkig behoorlijk bijgetrokken. 
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31163 berichten
- 5455 stemmen
Misschien wel leuk om een kleine prijzen/festival knock out te doen. Niet de films op zich, maar wel die prijzen/festivals:
Academy Awards, César, Jozef Plateau-prijs, Nacht van de Wansmaak, Filmfestival van Cannes, Gouden Leeuw, Golden Globe, Razzies, MTV Movie Awards, BAFTA, Grammy Awards, ...
kiriyama
-
- 9849 berichten
- 0 stemmen
Wordt wel een erg kleine KO, maar wel geinig. 
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Ik zou geen idee hebben waarop ik bij die knock-out moest stemmen. Geen flauw idee wat het verschil is tussen de meeste.
Hoe dan ook, ik heb een lijst van 64 Amerikaanse westerns bij elkaar weten te vinden:
1. 3 Godfathers
2. Alamo, The
3. Bad Day at Black Rock
4. Ballad of Cable Hogue, The
5. Bandelero!
6. Bend of the River
7. Big Country, The
8. Bite the Bullet
9. Blazing Saddles
10. Butch Cassidy and the Sundance Kid
11. Dances with Wolves
12. Dead Man
13. Destry Rides Again
14. El Dorado
15. Far Country, The
16. Fort Apache
17. Flaming Star
18. Gunfight at the O.K. Corral
19. Hang 'em High
20. High Noon
21. High Plains Drifter
22. Hombre
23. How the West Was Won
24. Jack Bull, The
25. Jeremiah Johnson
26. Johnny Guitar
27. Legends of the Fall
28. Little Big Man
29. Long Riders, The
30. Magnificent Seven, The
31. Man from Laramie, The
32. Man Who Shot Liberty Valance, The
33. Mark of Zorro, The
34. McCabe & Mrs. Miller
35. Missing, The
36. My Darling Clementine
37. Naked Spur, The
38. Ned Kelly
39. Open Range
40. Outlaw Josey Wales, The
41. Pale Rider
42. Pat Garrett and Billy the Kid
43. Professionals, The
44. Red River
45. Ride the High Country
46. Rio Bravo
47. Rio Grande
48. Rio Lobo
49. Searchers, The
50. Shane
51. She Whore a Yellow Ribbon
52. Shootist, The
53. Silverado
54. Spirit: Stallion of the Cimarron
55. Stagecoach
56. Three Burials of Melquiades Estrada, The
57. Tombstone
58. Treasure of the Sierra Madre, The
59. Unforgiven
60. Vera Cruz
61. Way Out West
62. Wild Bunch, The
63. Winchester '73
64. Young Guns
Het nadeel is natuurlijk dat veel van deze films weinig bekeken zijn. Sommige films gaan zelfs net onder de 20 stemmen. We kunnen de lijst wel verkleinen naar 32, of het gewoon proberen zoals hij nu is. Ik heb trouwens wel IMDB aangehouden voor de definitie western. Three Burials, Treasure of the Sierra Madre en Mark of Zorro staan op MM niet als westerns beschreven en je kunt bij die films er ook over twisten of het westerns zijn (Three Burials bevat al telefoons en dergelijke en Sierra Madre wijkt ook best veel af van het western-genre).
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Vrees dat het idd te veel onbekende titels bevat. Zie ook niet het nut van een Western KO zonder Leone. Gaan we hierna een Horror KO zonder John Carpenter films doen?
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Vrees dat het idd te veel onbekende titels bevat. Zie ook niet het nut van een Western KO zonder Leone.
Om aan te geven dat er ook andere westerns bestaan dan die van Leone. Alleen kijken de meeste mensen die films niet, of worden ze bekritiseert omdat ze de stijl van Leone niet hebben. Als we met Leone doen wint hij toch zeker, zelfs al laten we Once Upon a Time in the West weg omdat die vorig jaar won. Ik ben vooral benieuwd welke niet-Leone hier het populairst is.
Maar ik kan wel proberen om de lijst nog even langs te lopen en de 32 belangrijkste eruit te pikken. Dan wordt het een kleine knock-out.
Waarom niet? 
tsjidde
-
- 2112 berichten
- 4040 stemmen
55. Stagecoach
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
De legendarische versie van John Ford uit 1939 natuurlijk!
Hier de verkorte versie van de knock-out:
1. Bad Day at Black Rock
2. Blazing Saddles
3. Butch Cassidy and the Sundance Kid
4. Dances with Wolves
5. Dead Man
6. El Dorado
7. Gunfight at the O.K. Corral
8. Hang 'em High
9. High Noon
10. High Plains Drifter
11. Johnny Guitar
12. Little Big Man
13. Magnificent Seven, The
14. Man from Laramie, The
15. Man Who Shot Liberty Valance, The
16. McCabe & Mrs. Miller
17. My Darling Clementine
18. Naked Spur, The
19. Open Range
20. Outlaw Josey Wales, The
21. Pale Rider
22. Pat Garrett and Billy the Kid
23. Red River
24. Rio Bravo
25. Searchers, The
26. Shane
27. Shootist, The
28. Stagecoach
29. Treasure of the Sierra Madre, The
30. Unforgiven
31. Wild Bunch, The
32. Winchester '73
Zo goed?
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Lijkt me een leuke en korte KO. Ben ook wel benieuwd wie dit wint buiten de Leone's om. Van mij mag het beginnen.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
The Proposition en El Topo ontbreken.... gooi Shane er maar uit 
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
El Topo ontbreekt bewust, want is niet Amerikaans (en met Amerikaans bedoel ik hier, uit de VS). En die 32 films die er nu staan lijken me allemaal belangrijker dan The Proposition. Of we moeten El Dorado eruit gooien.
En Shane gaat er niet uit 
Art
-
- 13507 berichten
- 3660 stemmen
The Proposition is ook niet van Amerikaanse makelij...
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Lijkt me een leuke en korte KO. Ben ook wel benieuwd wie dit wint buiten de Leone's om. Van mij mag het beginnen.
Ik zal hem dan later op de middag klaarmaken voor gebruik.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Wat dachten jullie van een ko movie stills (Bekende shots uit films)
Zo iets krijg je dan...
vs
en
vs
Als randvoorwaarde wil ik stellen dat het plaatje het juiste formaat heeft. Dus geen verwerkte shots en posters en zo
ToNe
-
- 2865 berichten
- 2336 stemmen
Klinkt cool.
Ik neem aan dat het dan uiteindelijk om de still/scene gaat en niet zozeer met de (bekendheid) van de film?
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Het gaat eigenlijk om de esthetiek van het shot in combinatie met de dramatiek van de scene. Roept het plaatje een sterke emotie bij je op? Dat is misschien wel waar het om gaat.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Max 3 per film zou ik zeggen. Op naar de 256 of 512. En zonder vermelding van de titel, het beeld moet voor zich spreken.
BlueJudaskiss (moderator films)
-
- 11932 berichten
- 5335 stemmen
Zoals je het zo zegt klinkt het erg orgineel! Ook wat moeilijker en interessanter dan andere knock-outs, dunkt mij. Laat maar komen! Moet er alleen wel gezorgd worden dat die plaatjes bij iedereen werken!
BlueJudaskiss (moderator films)
-
- 11932 berichten
- 5335 stemmen
Das waar
Net gedaan trouwens.
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3284 stemmen
Ik zou de titel er hier wel bij zetten, anders is het een beetje lastig te controleren of er aan die maximaal 3 per film regel voldaan wordt.
Onderhond
-
- 87606 berichten
- 12870 stemmen
Hier spreek je je toch tegen. Mensen die de film gezien hebben, zullen sowieso een sterke emotionele reactie op een plaatje hebben. Je kan ook moeilijk oordelen over de "dramatiek van een scene" als je een film niet gezien hebt.
Maar verder een leuk idee!
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Leuk idee, maar wat bedoel je precies met "het juiste formaat"?
ToNe
-
- 2865 berichten
- 2336 stemmen
maar wat bedoel je precies met "het juiste formaat"?

Hm, jammer van de timing. Ben niet echt in de buurt van mijn collectie.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Hier spreek je je toch tegen. Mensen die de film gezien hebben, zullen sowieso een sterke emotionele reactie op een plaatje hebben. Je kan ook moeilijk oordelen over de "dramatiek van een scene" als je een film niet gezien hebt.
Maar verder een leuk idee!
't is idd waar dat de kans groot is dat de dramatiek van ee scene groter voor je is als je de hele scene kent, maar ook uit een still kan de dramatiek van de scene overkomen.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Leuk idee, maar wat bedoel je precies met "het juiste formaat"?
Zie Halloween
Ik doel dus een shot uit de film Met het juiste formaat (1:2,35 bij Scarface) of een officiele still en niet zoiets:

Maar zoals hier een paar posts boven.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Sommige plaatjes werken niet. Ik stel sowieso voor om met links te werken hier. Dat maakt de pagina overzichtelijker. Probleem: ik kan geen stills maken en dus niet plaatjes nomineren.
Ik denk overigens wel dat een titel handig is.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Probleem: ik kan geen stills maken en dus niet plaatjes nomineren.
Ik denk overigens wel dat een titel handig is.
www.dvdbeaver.com dvd.nl etc.. en een beetje googlen kom je een hoop plaatjes tegen. Wellicht is het in de eerste twee rondes handige om links te gebruiken ivm de downloadllast.
Blijf sterk tegen titels (hooguit ter controle van max 3) Beeld moet vooral voor zichzelf spreken....