• 15.742 nieuwsartikelen
  • 177.914 films
  • 12.203 series
  • 33.971 seizoenen
  • 646.886 acteurs
  • 198.966 gebruikers
  • 9.370.166 stemmen

MovieMeter Awards 2000

zoeken in:

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Lastig geval dit. Op zich geen superslecht jaar, maar meer een jaar waarin ik de opvallendste films niet gezien heb. En ik zal Requiem for a Dream ook niet meer op tijd kunnen bekijken. Daarbij heb ik alle films die een vrouwelijke hoofdrol hebben op onvoldoende staan. Ik zal mijn nominatielijstje dan maar een beetje beperkt houden, want ik wil geen onzin nomineren.

Onderhond

• 87592 berichten
  • 12835 stemmen

The One Ring schreef:

onvlodiende

Toch een hoop fout gegaan daar

Ik verwacht Requiem trouwens als grote overwinnaar van de nominaties. En ben benieuwd wat er uit de animatiecategorie komt gerold. Op het eerste zicht wel weer kans dat een anime wat meepikt.

Freud

• 10772 berichten
  • 1153 stemmen

moviefreak#1 schreef:

Godallemachtig ik heb 1 film uit Nederland gezien en 0 uit België

Team Spirit

Freud

• 10772 berichten
  • 1153 stemmen

Onderhond schreef:

En ben benieuwd wat er uit de animatiecategorie komt gerold.

[fluistert] Chicken Run [/fluistert]

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Onderhond schreef:

Ik verwacht Requiem trouwens als grote overwinnaar van de nominaties. En ben benieuwd wat er uit de animatiecategorie komt gerold. Op het eerste zicht wel weer kans dat een anime wat meepikt.

Ik heb duidelijk O Brother, Where Art Thou? als favoriet. Ben benieuwd hoe die scoort. Ik kan trouwens niet zeggen dat ik de nominaties over veel films verdeelt heb. Deze films kregen meerder nominaties:

O Brother: 7

Gladiator: 6

Almost Famous: 5

American Psycho: 4

Wo Hu Cang Long: 3

Amores Perros: 2

En verder hebben alle films maar 1 nominatie. Beetje eentonig dus. Ook geen enkele Benelux-film gezien

Queto Yurlunyur

• 4775 berichten
  • 3110 stemmen

Er zijn nu alweer 6 nieuwe lijsten binnengekomen en verwerkt:

- Reinbo

- aegron

- AHWA

- eRCee

- tovenaar

- Chr.s

Dat brengt het voorlopig totaal op 18 lijsten.

Nog even wat betreft het onderscheid tussen hoofd- en bijrollen: er zijn toch wel een aantal namen die ik nu in beide categorieen tegenkom. Het is moeilijk om een algemene regel hiervoor te bepalen (en ik heb zelf ook niet alle films gezien), maar het beste lijkt me om even op IMDb bij awards & nominations te kijken of een rol door de diverse awardcomités vaker als bijrol of als hoofdrol gezien werd.

Hier wat specifieke films en rollen waarbij de problemen optreden op grond van bovengenoemde vuistregel:

Almost Famous: Hudson is een bijrol

Sexy Beast: Kingsley is een bijrol

Snatch.: Pitt is een bijrol

Traffic: Del Toro is een bijrol

Wo Hu Cang Long: Yeoh is een hoofdrol, Zhang een bijrol

Afwijkende hoofd-/bijrolindelingen zijn wat mij betreft niet fout en worden gewoon meegeteld, maar zo houden we de punten voor één rol zoveel mogelijk bij elkaar. Tenslotte gaat het meer om het één lijn trekken dan om een zo goed mogelijk onderscheid maken.

Mensen die al hadden ingestuurd, maar op grond hiervan hun stemmen nog willen wijzigen, kunnen dat uiteraard doen zolang de deadline nog niet bereikt is.

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Queto Yurlunyur schreef:

Wo Hu Cang Long: Yeoh is een hoofdrol, Zhang een bijrol

Zhang een bijrol? Zover ik het verhaal begreep draaide zo'n beetje alles om haar personage. En zover ik me herrinner heeft Yeoh zo'n beetje geen invloed op het verhaal.

Queto Yurlunyur

• 4775 berichten
  • 3110 stemmen

Het hoofdrol/bijrol-onderscheid staat in principe los van de relevantie van personages voor het verhaal (al had ik ook de indruk dat Zhang een grotere rol had dan Yeoh), maar laten we IMDb's awards & nominations-criterium nu maar aanhouden (Zhang kreeg herhaaldelijk awards voor 'beste bijrol', Yeoh een paar keer voor 'beste hoofdrol').

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Queto Yurlunyur schreef:

Het hoofdrol/bijrol-onderscheid staat in principe los van de relevantie van personages voor het verhaal (al had ik ook de indruk dat Zhang een grotere rol had dan Yeoh),

Maar ik bedoel verder ook dat het verhaal vooral verteld wordt vanuit Zhang's perspectief en het gewoon haar verhaal had. Zelfs die kale man (naam schiet me even niet te binnen) die als hoofdfiguur op de posters stond, vond ik maar een bijrol hebben. Het zal wel aan mij liggen

kos

• 46685 berichten
  • 8843 stemmen

Queto Yurlunyur schreef:

Traffic: Del Toro is een bijrol

.

.

moviefreak#1

• 14390 berichten
  • 25163 stemmen

Queto Yurlunyur schreef:

maar laten we IMDb's awards & nominations-criterium nu maar aanhouden.

Ik zeur niet heel graag maar als je wat dat criterium aanhouden moeten we Memento als originele script beschouwen. Alleen al de Oscarnominatie lijkt me genoeg reden om dat aan te houden

Queto Yurlunyur

• 4775 berichten
  • 3110 stemmen

Origineel/bewerkt script is een absoluut onderscheid dat iedereen heel makkelijk zelf kan maken; hoofdrol/bijrol is een subjectief onderscheid, dus dan gebruiken we het IMDb-criterium. Ik zie ook wel in dat de verschillende awardcomités af en toe vreemde keuzes maken in dit verband, maar het is maar een snelle vuistregel om iedereen zoveel mogelijk op één lijn te krijgen. Laten we de dingen verder niet moeilijker maken dan ze zijn

Alweer drie nieuwe lijstjes binnen en verwerkt trouwens:

- The One Ring

- Mc

- Respekked

Totaal: 21

Angrod_Pallanén

• 6687 berichten
  • 1042 stemmen

Een goed jaar, drie 5.0* voor Gladiator (7! nominaties), Final Destination (4) en Erin Brockovich (4) en drie 4.5* voor The 10th Kingdom (4), Scary Movie en The Patriot (4). Op animatiegebied geen uitschieters, maar toch aardig wat filmpjes die het wel verdienen zoals Dinosaur en The Road To El Dorado.

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Angrod_Pallanén schreef:

The 10th Kingdom

Dat is een miniserie en die mogen dacht ik niet mee doen.

Angrod_Pallanén

• 6687 berichten
  • 1042 stemmen

In dat geval doen er 4 nominaties van mij niet mee...

Queto Yurlunyur

• 4775 berichten
  • 3110 stemmen

Wat mij betreft is er geen bezwaar tegen miniseries.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Sexy Beast: Kingsley is een bijrol

Hoe kan ik bij de Academy protesteren..... Zet hem als bijrol maar met stip op 1 in het geval mijn beroep wordt afgewezen...

Hudson bijrol in Almost famous is zo mogelijk nog vreemder, doe haar maar niet bij bijrol, daar zijn de andere beter..

Queto Yurlunyur

• 4775 berichten
  • 3110 stemmen

Heb Sexy Beast niet gezien, maar dat Hudson een bijrol is in Almost Famous vind ik wel logisch. Maar nogmaals, het is niet de bedoeling een zo goed mogelijk onderscheid tussen hoofd- en bijrollen te maken, alleen maar om de verschillende stemmers op dezelfde rol op te kunnen tellen. Als de ene helft Kingsley een hoofdrol noemt en de andere helft een bijrol, wordt hij natuurlijk nooit genomineerd.

Wijzigingen moet je trouwens even per pm aan mij sturen, anders raak ik het overzicht kwijt. Merk op dat je ook een nieuwe mannelijke hoofdrol kan kiezen als Kingsley een bijrol wordt.

moviefreak#1

• 14390 berichten
  • 25163 stemmen

Ben Kingsley is overduidelijk een bijrol in elk geval.

Ray Winstone heeft daar duidelijk de hoofdrol.

Kate Hudson in Almost Famous is een vreemd geval. Bij de BAFTA's en de Golden Globes een nominatie voor hoofdrol en bij de Oscars de beste bijrol

Art

• 13507 berichten
  • 3658 stemmen

moviefreak#1 schreef:

Beste montage is een nieuwe categorie of is dat een fout ?

Is hier al antwoord opgeven?

Queto Yurlunyur

• 4775 berichten
  • 3110 stemmen

Bij de Globes won ze best supporting; de BAFTA's zijn de enige uitzondering in de hele rij.

(en beste montage heb ik nieuw toegevoegd inderdaad)

Quido

• 14649 berichten
  • 6106 stemmen

Beste docu -zoals iemand hier ergens aangaf- lijkt mij ook wel een interessante categorie. En evt. de slechtste film van het jaar

Queto Yurlunyur

• 4775 berichten
  • 3110 stemmen

Beste docu zou eventueel kunnen, maar aan de andere kant zie ik nu al dat de meeste mensen zich nu al geen raad weten met 'beste film uit de Benelux' en 'beste animatie'. Maar beste docu kunnen we voor 1999 eens als experiment doen (nu alsnog gaan toevoegen voor 2000 vind ik wat te omslachtig).

Slechtste film is alleen leuk als je uitgaat van 'slechtste algemeen hoog gewaardeerde film' of iets dergelijks, anders belandt je in het straight-to-video- en tv-werk waarbij de slechtste films altijd door te weinig mensen gezien zijn.

Art

• 13507 berichten
  • 3658 stemmen

Ik weet niet of die toevoeging van Beste Montage wel zo handig is. Met cinematografie hebben sommige al de grootste moeite dus laat staan dat ze met montage wel uit de voeten kunnen. Ik ben zelf voorstander om op de oude voet door te gaan en en pleit er zelfs stiekem voor om iets aan die Benelux-categorie te doen. En documentaire is op zich wel een mooie toevoeging maar ik denk dat net als bij de Benelux-categorie, en met mindere mate de categorie voor animatie, er maar een paar kandidaten zijn. En misschien zelfs wel minder of dat mensen mindere films verkiezen. Een goed voorbeeld was laatst toen Costa! verscheen in de categorie Beste Film uit de Benelux. Dit waren zo wat aandachtpuntjes van mijn kant uit

Koekebakker

• 2540 berichten
  • 3981 stemmen

Ik vind de Benelux-categorie juist een leuke. Het maakt mij niet uit dat er weinig kandidaten zijn, ben wel benieuwd wat de gebruikers hier leuke Beneluxfilms vinden.

Het was mij trouwens ontgaan dat er een montagecategorie is toegevoegd, maar ik pas mijn voordrachten niet aan. Ik acht mij niet in staat dat aspect fatsoenlijk te beoordelen.

Quido

• 14649 berichten
  • 6106 stemmen

Koekebakker schreef:

Ik vind de Benelux-categorie juist een leuke. Het maakt mij niet uit dat er weinig kandidaten zijn, ben wel benieuwd wat de gebruikers hier leuke Beneluxfilms vinden.

Die zijn er genoeg, hoor. Alleen worden ze te weinig bekeken, blijkt helaas steeds weer.

Angrod_Pallanén

• 6687 berichten
  • 1042 stemmen

Dit is volgens mij het eerste jaar dat ik 2 Belgische films heb...

moviefreak#1

• 14390 berichten
  • 25163 stemmen

Quido schreef:

(quote)
Die zijn er genoeg, hoor. Alleen worden ze te weinig bekeken, blijkt helaas steeds weer.

Tja loop de video/dvd-boer maar eens binnen en je ziet ook verdacht weinig films uit Nederland. Over films uit België in Nederland nog maar te zwijgen.

Downloaden is ook niet echt een optie en Nederlandse/Belgische films blind kopen doe ik in elk geval zeker niet. Daar zit er teveel crap voor tussen.

Koekebakker

• 2540 berichten
  • 3981 stemmen

Och, er zijn genoeg mooie Nederlandse films, waarvan er ook veel best goed gedistribueerd worden. Uit 2000 zag ik er alleen al 3 mooie: Wilde Mossels, Rent-a-Friend en Jacky. Alleen voor die laatste moet zul je vrij goed moeten zoeken, inderdaad.

Maar dat zijn er wel veel minder dan buitenlandse, bedoelde ik. Het buitenland is immers een tikkeltje groter dan het binnenland

Art

• 13507 berichten
  • 3658 stemmen

Memento is ook een rare eend, is het script nou wel of niet bewerkt? En dat geldt ook voor O Brother, Where Art Thou? En doen we nog steeds montage of ben ik weer aan het zeuren?

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.