- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- De Wereld Rond: Een film uit ieder land op aarde
De Wereld Rond: Een film uit ieder land op aarde
beavis
-
- 6627 berichten
- 14782 stemmen
de combi ICM+KG heeft mijn cinefiele kennis iig een enorme boost gegeven! daarvoor 'wist je wel dat er iets was'
... jammer dat KG een beetje in het grijze gebied hangt, want iedereen die zich iéts meer in film verdiept lijkt eigenlijk niet zonder te kunnen...
(om overigens niet te spreken van mijn videotheektijd, van voor Internet/imdb nog... dacht in die tijd nog wel eens 'bijna alles gezien' te hebben, wat fantastisch naïef is natuurlijk
)
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
Hehehe. Ja 'je' weet gewoon niet beter tot dat moment 
Ik leer door deze Odyssee ook weer heel veel nieuwe dingen, dat landen waarvan je weinig verwacht een rijke cinema-traditie hebben bijvoorbeeld, of die gehad hebben tot aan een of ander dictatorschap. Of landen die in de afgelopen tien jaar een omwenteling hebben gehad, maar nog niets van de grond wil komen op film gebied. Kleine eilandjes zonder filmindustrie die nu wel filmfestivals organiseren, dat soort grappen.
En KG is absoluut onmisbaar. Ik baal ook dat het het Nederlandse Brein is die er verantwoordelijk voor is. Behalve toegankelijk maken denk ik ook dat KG een preserverende werking heeft, al kan ik dat moeilijk hard maken. Let's hope for the best.
Had jij Marshall islands film die je wilde toevoegen ook gezien, beavis? En hoe?
AGE-411
-
- 10342 berichten
- 750 stemmen
Dan zit Moviemeter fout. Is ook al eens een korte discussie geweest in Het grote opmerkingen topic. Daar wilde iemand ook Kosovo toevoegen, kon ook niet, is Servië geworden. Dan moet je consequent zijn. Beide wel of beide niet.
Het is dan wel weer prettig dat het Romeinse Rijk wel tussen de landen staat.
Dat heeft er met te maken dat boekmeter dezelfde lijst volgt als hier. En er zijn aardig wat boeken geschreven in het Romeinse rijk.
Dievegge
-
- 3166 berichten
- 8191 stemmen
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
Uit Slovenië kan ik Slovenka aanbevelen. Alvast goed dat je voor Chili Machuca gekozen hebt.
Looks good! En ik doe mijn best met alle keuzes, al is het soms lastig!
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
Denk dat het wel een uurtje of 20 gekost heeft aan uitzoeken en toevoegen op Themoviedb en Letterboxd (waar die lijst staat).
Dievegge
-
- 3166 berichten
- 8191 stemmen
Zijn dat alle landen die erkend zijn door de V.N.? Hoeveel heb je er al van gezien? Landen als Micronesië, Nauru, Palau, Kiribati en Vanuatu ken ik vooral als antwoord in Pointless.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
Bizar
Ik zal nog wel eens naar je keuzes kijken.
Het voelt een beetje als de FIFA: one country, one vote, Sao Tome e Principe levert net zoveel titels als India of het Verenigd Koninkrijk 
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Het voelt een beetje als de FIFA: one country, one vote, Sao Tome e Principe levert net zoveel titels als India of het Verenigd Koninkrijk
Hé, misschien levert het een nieuwe passie van John Milton op voor de cinema voor dit land en krijgen we over een jaar of wat een topic getiteld: John Milton presenteert zijn persoonlijke toplijst van films uit Sao Tome e Principe. Benieuwd hoe het daar zal gaan met kliekjesvorming.
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
Dievegge, ik heb er nul van gezien 
De bedoeling van dit project is echt een ontdekkingstocht door de wereldcinema, op alfabetische volgorde van land, dus ik heb bewust voor ieder land een titel uitgekozen die ik nog niet gezien heb.
Mochizuki Rokuro, ik hoor het graag wat je ervan vindt.
The One Ring, lol, briljant! Maar Sao Tome bijvoorbeeld koste me best even om iets te vinden, hoor. Maar als ik hier ga uitweiden over de geniale cinema van het land Vanuatu, dan verwacht ik zo'n toeloop dat kliekjesvorming onvermijdelijk is. 
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
Ik heb een begin gemaakt om hem ook op Mubi te zetten. Helaas moest ongeveer de helft van de films nog worden toegevoegd, dus wederom uren en uren werk. Therapeutisch klusje.
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Ik zie dat je nachtwerk de verkeerde Golden Cage, een Franse, heeft opgeleverd John Milton, i.p.v. die uit Guatemala 
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
Ik zie dat je nachtwerk de verkeerde Golden Cage, een Franse, heeft opgeleverd John Milton, i.p.v. die uit Guatemala
haha echt waar? nou, ik was ook best moe moet ik zeggen op dat tijdstip 
Thanks Arno!
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Waarom staat ie dan op MM als Guatemala 
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Nog even inhoudelijk, het lijstje is een hele interessante verzameling geworden! La Teta Asustada en Mujeres al Borde... wil ik ook heel graag zien, wat de rest betreft hoop ik wat tips op te doen zodra mijn "kijkachterstand" wat krimpt, gaat niet meevallen. Alleen met Batalla en el Cielo heb ik wel moeite, een interessante titel, maar met veel slechte waarderingen en recensies. Een "geweldadig verhaal over schuld, sex en macht". Niet echt mijn ding.
leatherhead
-
- 3556 berichten
- 1813 stemmen
Alleen met Batalla en el Cielo heb ik wel moeite, een interessante titel, maar met veel slechte waarderingen en recensies. Een "geweldadig verhaal over schuld, sex en macht". Niet echt mijn ding.
Is zeker een apart filmpje, zal lang niet bij iedereen in de smaak vallen (kwam zelf overigens ook niet hoger dan 3,0* uit). Maar ballen heeft het in ieder geval absoluut. 
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Maar ballen heeft het in ieder geval absoluut.
Mijn portie ballen heb ik al met Antichrist gehad. Wist niet wat ik moest verwachten toen ik een euro of 8 neerlegde en daar naar binnen stapte, en een stijve p... ingezoomd in breedbeeld op het grote doek voldeed daar in ieder geval niet aan
. Dus ik denk dat ik de ballen van Batalla en el Cielo wel oversla
.
Dying Rose
-
- 1315 berichten
- 3417 stemmen
arno74: Ik zag dat je voor België The Broken Circle als hoogste film waardeert (als ik het me goed herinner stond die vroeger in je top 10?). Daar kan ik inkomen, als je tevens Rundskop een kijkje gunt.
Vind ik persoonlijk beter en het onderwerp is niet al talloze keren betreden door filmmakers. Wie weet, het kan nog meevallen.
Verder leuke topic dit. Ik snuister alleszins enkele titels mee.
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Dankjewel voor de tip Dying Rose!! Rundskop trok mijn interesse al maar ik gooi m na je tip omhoog qua prioriteit. Zal nog wel een tijdje duren voor ik het zie zo met de vakantiemaanden voor de deur 
Broken Circle stond inderdaad in mijn Top 10, ik blijf maar schuiven met mijn 5* films in mijn top 10, vooral in de onderste regionen (hij stond op 9 geloof ik)
.
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
Even voor de duidelijkheid. La Jaula de Oro = Mexico. Dit is een film uit Guatemala. Of probeer een film / documentaire van Julio Hernández Cordón.
Fuckerdefuck, inderdaad. op IMDb staat hij helemaal niet als Guatemala

Nou, dan ga ik direct een andere uitzoeken... Thanks! edit: ik pak je suggestie, seems fine.
Ik vond zelf Broken Circle overigens nog wel iets beter dan Rundskop, Arno. (Overigens heeft die een scène met zo'n beetje het tegenovergestelde van een stijve p...) Al vond ik hem alsnog de moeite waard. Hij is wel hard en een beetje naargeestig, vond ik
McSavah
-
- 9960 berichten
- 5268 stemmen
La jaula de oro stond eerst op IMDb zoals hij ook op MM stond (inmiddels ook hier aangepast), want ik weet nog wel dat ik de landen moest aanpassen aan IMDb, en dat was nog met Guatemala en Spanje erbij. IMDb-gegevens veranderen constant, dus MM loopt dan af en toe wat achter 
La jaula de oro heeft trouwens vorig jaar ook de Ariel Award gewonnen, de Mexicaanse Oscars.
Ixcanul lijkt me overigens een meer dan goede vervanger. Erg benieuwd naar en krijgt later dit jaar een bioscooprelease, ideaal dus!
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
Ixcanul lijkt me overigens een meer dan goede vervanger. Erg benieuwd naar en krijgt later dit jaar een bioscooprelease, ideaal dus!
Dat leek mij ook al, misschien maar een een soort schema maken dat ik tegen die tijd klaar ben tot en met de letter G.
Alleen met Batalla en el Cielo heb ik wel moeite, een interessante titel, maar met veel slechte waarderingen en recensies. Een "geweldadig verhaal over schuld, sex en macht". Niet echt mijn ding.
Nou dan heb ik heuglijk nieuws, doordat La jaula de oro een vermomde Mexicaan was, heb ik Reygadas eruit moet gooien. Erg he?
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Dank je voor de waarschuwing, ik ben ook niet zo preuts dat ik daartegen niet zou kunnen hoor, een film moet wel meer bieden dan alleen dat vind ik. Bij Antichrist verwachte ik een horror en in de bios voelde ik me alleen tegen alle verwachtingen in wel in een peepshow, alleen maar een handvol mannen in de zaal, elk alleen zittend in hun rij, en starend naar een l... van 30 meter breed. Ik had mijn lange zwarte jas niet bij dus voelde me daar niet zo thuis
. Ik denk dat thuis voor de buis, of in een bomvolle zaal, de ervaring anders zou zijn geweest.
En van wat ik lees van Batalla is dat wellicht een maatje erger, dat samen met de waardering is voor mij genoeg om die te skippen. Ik zag ook de recensie en waardering van BBarbie waar ik me vaak in kan vinden, reden genoeg dus om te denken dat die film mij niet ligt. En ik mis i.i.g. argumenten die me aanspreken om die wel te zien, bij Rundskop ligt dat wel anders.
Edit: ik lees net je laatste bericht, hahaha
Goede keus hoe dan ook, want La Jaula de Oro is verplichte kost
.
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
De Mubi-lijst is klaar wat betreft de films die erop stonden (dat waren er 148, niet eens slecht), dus die andere 45 films heb ik vannacht en vanmiddag handmatig toegevoegd. Die zullen dus in de lijst komen zodra Mubi ze goedgekeurd heeft en toegevoegd, geen idee hoelang zoiets duurt.
De Letterboxd Lijst Is al wel compleet en heeft als voordeel dat je op Read Notes kan drukken en dat dan alle landen er direct bij komen te staan.
Ik wil er nog eist meer mee doen wellicht, en ben erg gecharmeerd van hoe bijvoorbeeld Mochikzuki Rokuro zijn lijstje hier presenteert. Ga ik nog even over nadenken.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
Als je me tagt als Mochikzuki dan krijg ik geen notificatie
. Ik ben nog bezig met mijn eigen lijstje, dus die reactie waar je om vroeg komt pas ergens vanaf 4 juli.
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
Als je me tagt als Mochikzuki dan krijg ik geen notificatie
. Ik ben nog bezig met mijn eigen lijstje, dus die reactie waar je om vroeg komt pas ergens vanaf 4 juli.
Oh Tagt hij je nu ook, al is het helemaal geen 'gebruiker noemen' knop, maar een hyperlink? Wist ik niet. En geen haast, ik zie het wel eens verschijnen. Ik snap hoe druk je het hebt, nu ik dit gedaan heb 
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen
Heb zo mijn twijfels bij Algerije. De regisseur is een Fransman en Indigènes kwam voor Frankrijk uit bij de Oscars. Kun je niet beter een film kiezen uit het oeuvre van Merzak Allouache? Heb ook zo mijn twijfels bij de onderstaande titels:
- In the Fog (Wit-Rusland)
- The Gods Must Be Crazy (Botswana)
- Letters from the South (Birma / Myanmar)
- Song From the Forest (Centraal Afrikaanse Republiek)
- Undertow (Colombia)
- The Redemption of General Butt Naked (Liberia)
- What a Wonderful World (Moldavië)
- Music by Prudence (Zimbabwe)
Zou deze films / documentaires bij andere landen plaatsen.