• 15.735 nieuwsartikelen
  • 177.873 films
  • 12.196 series
  • 33.962 seizoenen
  • 646.802 acteurs
  • 198.940 gebruikers
  • 9.369.475 stemmen

MovieMeter Awards 2002 (editie 2012)

zoeken in:

Film Pegasus (moderator films)

• 31144 berichten
  • 5447 stemmen

Ondanks de verlofperiode wil ik verder gaan met de MM Awards. We zijn nu aan 2002. Hierbij nogmaals tekst en uitleg bij de Awards:

RONDE 1:

Hoe werkt het: Kijk naar de hieronderstaande categorien en maak voor elke categorie een top 3. Stuur deze vervolgens via privebericht naar mij door:

Beste Engelstalige film

Beste niet-Engelstalige film

Beste film uit de Benelux

Beste regie

Beste mannelijke hoofdrol

Beste vrouwelijke hoofdrol

Beste mannelijke bijrol

Beste vrouwelijke bijrol

Beste script

Beste (originele) filmscore

Beste cinematografie

Beste animatiefilm

Punten worden als volgt toegekent aan jullie top 3 in elke categorie:

1e plaats krijgt 5 punten

2e plaats krijgt 3 punten

3e plaats krijgt 1 punt

(het is overigens niet verplicht om op elke categorie te stemmen, ook is het niet verplicht een top 3 te maken. 1 stem per categorie is ook goed indien gewenst)

Ik trek wat langer tijd uit in deze zomerperiode. Van 3 juli tot en met 15 juli heb je tijd om je stemmen in te leveren via persoonlijk bericht naar mij. Discussieren kan natuurlijk wel op dit topic, maar je stemmen kan je best via PM naar mij sturen.

De jaargang is 2002 en om discussies te vermijden wil ik hier mee zeggen: alle films die op moviemeter jaargang 2002 hebben meegekregen. Voor de hoofdrollen/bijrollen (wat niet altijd even duidelijk is) volg ik zoveel mogelijk de andere filmprijzen. In geval van twijfel kan dit altijd in het topic besproken worden natuurlijk.

RONDE 2:

Na het tellen van de stemmen maak ik per categorie de 5 nominaties bekend met de meeste stemmen. In geval van gelijk aantal stemmen zal dat naar gelang het aantal stemmen en inzendingen aangepast worden naar 4 of 6.

In deze zomerperiode neem ik ook voor deze 2e ronde 2 weken. Je hebt tijd van 16 juli toten met 29 juli om in elke categorie 1 stem uit te brengen op je favoriet uit die 5 genomineerden. De film of naam met de meeste stemmen wint die categorie.

NIEUW!

Anders tegenover vroeger maak ik na elke jaargang een vergelijk met de films die het goed doen op MM, IMDb en andere grote prijzen als Academy Awards, BAFTA en Golden Globes. Interessanter om te zien welke films dat jaar in de smaak vielen. Kan je hopelijk enkele goeie tips mee opdoen.

ALGEMEEN:

Alle ideeën en opmerkingen zijn uiteraard welkom. Specifiek voor dit jaar kan dat hier, algemene dingen kan je kwijt op het algemeen topic rond de Moviemeter Awards: Moviemeter Awards

Iedereen alvast veel filmplezier gewenst en hopelijk komen er veel stemmen binnen zodat het een spannende en gevarieerde Award mag zijn.

chevy93

• 12753 berichten
  • 1323 stemmen

Zal ik de aftrap dan maar doen? Ingestuurd.

Wat minder keus dan bij 2001, maar daarentegen heb ik nu ook een aantal films kunnen kiezen die ik als geheel niet zo sterk vind, maar die in een bepaalde categorie wel topklasse is (bv. Rabbits en Gerry).

• 31144 berichten
  • 5447 stemmen

Ik heb al wat inzendingen binnen hoor. Vrijdag heb ik tijd om wat meer met de site bezig te zijn zoals dit en het Top Tipper spel.

• 31144 berichten
  • 5447 stemmen

Ik heb ondertussen al wat lijstjes binnen:

Alastor

Meneer Bungel

Jesper187

kimberlyVD

Querelle

Dievegge

MatthijsGr00t

chevy93

Film Pegasus

Leuk jaar trouwens met veel variatie. Ik heb voorlopig nog maar 2 echte uitschieters en zelfs dat kan snel veranderen heb ik al ondervonden.

Pieter Montana

• 6678 berichten
  • 2285 stemmen

Al bij al was 2002 zeker één van de beste jaren van het vorig decennium. Ik kijk hier enorm uit naar de nominaties.

• 31144 berichten
  • 5447 stemmen

Ik heb weer enkele lijstjes ontvangen, waarvoor hartelijk dank!

Alastor

Meneer Bungel

Jesper187

kimberlyVD

Querelle

Dievegge

MatthijsGr00t

chevy93

Film Pegasus

AHWA

jordandejong

Pieter Montana

• 31144 berichten
  • 5447 stemmen

Ondertussen even meegeven dat dit topic nog steeds loopt. Ik heb weer wat lijstjes bij, maar je mag nog altijd iets insturen tot eind van deze week.

Alastor

Meneer Bungel

Jesper187

kimberlyVD

Querelle

Dievegge

MatthijsGr00t

chevy93

Film Pegasus

AHWA

jordandejong

Pieter Montana

Observator

beavis

wibro

Knisper

Spetie

Voorlopig al vrij verrassende resultaten, het beloofd een aparte finale te worden.

Spetie

• 38871 berichten
  • 8141 stemmen

Volgens mij heb je mijn lijst ook al dagen binnen.

• 31144 berichten
  • 5447 stemmen

Klopt, heb het aangepast.

Querelle

• 6548 berichten
  • 4894 stemmen

Even voor de duidelijkheid, Waar moet la Vie Nouvelle eigenlijk ingedeeld worden.? Bij engelstalig of niet-engelstalig? Omdat er zowel Frans als engels en volgens mij ook nog een andere taal wordt gesproken. (Ik kan het me niet meer herinneren) Ik heb hem voor de zekerheid maar bij

niet-engelstalig ingedeeld. Maar misschien wel handig om het even kort te sluiten.

• 31144 berichten
  • 5447 stemmen

De film werd al ingezonden en telkens bij niet-Engelstalig. Neem die categorie maar.

beavis

• 6627 berichten
  • 14782 stemmen

heb die automatisch ook bij de niet-Engelstalige catagorie gezet omdat het een Franse film is, maar eigenlijk is Engels toch wel de hoofdtaal van de film als je er over nadenkt. Goed punt Querelle, maar laten we om verwaring te voorkomen de film inderdaad nu maar bij niet-Engelstalig houden dan

• 31144 berichten
  • 5447 stemmen

De lijst van inzenders wordt al langer:

Alastor

Meneer Bungel

Jesper187

kimberlyVD

Querelle

Dievegge

MatthijsGr00t

chevy93

Film Pegasus

AHWA

jordandejong

Pieter Montana

Observator

beavis

wibro

Knisper

Spetie

maerk

Sven Vermant

Er zijn enkele spannende rubrieken waar elke stem telt om een titel of naam naar de finale te stemmen of net te weerhouden. Terwijl 2001 al enkele voorbestemde titels had om prijzen te winnen is dat bij 2002 minder evident. Maakt het wel spannend! Inzenden kan nog altijd trouwens.

• 31144 berichten
  • 5447 stemmen

Weer enkele inzendingen:

Alastor

Meneer Bungel

Jesper187

kimberlyVD

Querelle

Dievegge

MatthijsGr00t

chevy93

Film Pegasus

AHWA

jordandejong

Pieter Montana

Observator

beavis

wibro

Knisper

Spetie

maerk

Sven Vermant

Chainsaw

The One Ring

Baggerman

Zoals gezegd beloofd het spannend te worden voor enkele titels. Stuur zeker je inzending nog door, dat kan tot zondagavond!

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

2002 is voor mij vooral opmerkelijk doordat maar liefst die Engelstalige films 5 sterren halen, wat zelden voorkomt. Helaas leek het ten koste te gaan van de films uit andere landen want die scoorden dan weer opvallend laag, gek genoeg.

• 31144 berichten
  • 5447 stemmen

De finalisten zijn bekend en zoals eerder gezegd was het heel spannend. Sommige namen/titels hadden net 1 puntje te kort om door te mogen. Analyse volgt later nog.

Iedereen mag stemmen, ook wie in de eerste ronde niets had ingestuurd. 1 naam/titel per rubriek. Je hebt er twee weken voor in deze vakantie. Dit zijn ze dan:

Engelstalige film

About Schmidt

Lord of the rings: The two towers

Punch-drunk love

Rabbits

The pianist

niet-Engelstalige film

Cidade de deus

Dolls

Irréversible

La vie nouvelle

Lilja 4-ever

Benelux

De tweeling

Le fils

Meisje

Loenatik de moevie

regie

About Schmidt (Alexander Payne)

Adaptation (Spike Jonze)

Cidade de deus (Fernando Meirelles & Katia Lund)

Lord of the rings: the two towers (Peter Jackson)

The pianist (Roman Polanski)

mannelijke hoofdrol

Adrien Brody (The Pianist)

Daniel Day-Lewis (Gangs Of New York)

Edward Norton (25th Hour)

Jack Nicholson (About Schmidt)

vrouwelijke hoofdrol

Juliana Moore (Far from heaven)

Monnica Bellucci (Irréversible)

Naomi Watts (The Ring)

Oksana Akinshina (Lilja 4-ever)

mannelijke bijrol

Chris Cooper (Adaptation)

Ian McKellen (Lord of the rings)

Paul Newman (Road to perdition)

Philip Seymour Hoffman (Punch-drunk love)

vrouwelijke bijrol

Emily Watson (Punch-drunk love)

Kathy Bates (About Schmidt)

Meryl Streep (Adaptation)

Paprika Steen (Open hearts)

script

About Schmidt

Adaption

Cidade de deus

Irréversible

Mou gaan dou

filmscore

Cidade de deus

Dolls

Lord of the rings: the two towers

Road to perdition

cinematografie

Lord of the rings: the two towers

Dolls

Punch-drunk love

Gerry

Cidade de deus

animatiefilm

Ice Age

Neko no ongaeshi (The cat returns)

Parumu no ki (A tree of palme)

Spirit: stallion of the cimarron

Treasure planet

Pieter Montana

• 6678 berichten
  • 2285 stemmen

Geen nominatie voor Mou Gaan Dou bij beste buitenlandse film? Niets voor Minority Report? Jammer, maar zoals reeds gezegd: 2002 was best een sterk jaar. Die 5 nominaties voor Cidade De Deus vind ik wel bijzonder zuur. Het is best wel een goede film, maar al die lof is me toch wat teveel van het goede...

kimberlyVD

• 5946 berichten
  • 1567 stemmen

Geen panic room, geen catch me if you can, geen Antwone FIsher, geen One hour photo,...

• 31144 berichten
  • 5447 stemmen

Kleine analyse met de afvallers die het net niet haalden:

Engelstalige film:

Vooral Adaption en Gerry waren dicht bij de finale en wat verder ook nog Minority Report. De rest had geen kans.

Niet-Engelstalige film:

Op één puntje gesneuveld is Mou gaan dou (Infernal affairs). Elke stem kon zoals gezegd verandering brengen. Nog twee films die de finale niet haalden waren Mies vailla menneisyyttä (The man without a past) en Hable con ella.

Benelux:

Al iets populairder jaar, al is het een rubriek met een pak minder films. Zolang we maar een film van eigen bodem eens in de kijker kunnen brengen is dat leuk natuurlijk. Vooral de commerciele films sneuvelden: Alias, Ja zuster nee zuster en Pietje Bell.

Regie:

Zeer spannend hier. 3 films die 1 punt te kort kwamen (La vie nouvelle, Dolls en Gerry) en 2 met 2 punten te kort (Panic room en Punch-drunk love).

Mannelijke hoofdrol:

Maar liefst 39 verschillende namen, dus weinig uitgesproken favorieten blijkbaar. Namen die nog ver hadden kunnen geraken zijn Zachary Knighton (La vie nouvelle) en Nicolas Cage (Adaption).

Vrouwelijke hoofdrol:

De punten hier waren wat meer verdeeld onder de finalisten. Wat verder waren er nog enkele namen die misschien kans hadden: Michelle Pfeiffer (White Oleander), Geraldine McEwan (The Magdalene Sisters) en Merly Streep (Adaption)

Mannelijke bijrol:

Weinig aandacht voor de bijrollen dit jaar. Enige met nog wat punten waren Viggo Mortensen (Lord of the rings) en Philip Seymour Hoffman (25th hour)

Vrouwelijke bijrol:

De meest verlaten rubriek in 2002. Als er al iemand stemde voor de bijrol was het telkens iemand anders zodat er weinig punten naar 1 naam gingen. Dat beterde achteraf wel maar de finalisten zijn dan ook de actrices met voldoende punten om door te mogen.

Script:

3 films is 3 x kans op prijzen, ook hier net niet gehaald: Lord of the rings. Ook Panic Room kwam dichtbij de finale. Toch ook 36 verschillende films, wat vrij veel is.

Filmscore:

Bekende namen onder andere rubrieken, maar hier net niet: Irréversible en Punch-drunk love

Cinematografie:

Blijkbaar moeilijk om een keuze te maken, want toch mooie films die niet in de finale geraakten: La vie nouvelle, Irréversible en Minority Report.

Animatie:

De finalisten gingen met de meeste punten lopen.

chevy93

• 12753 berichten
  • 1323 stemmen

Oei, geen Gerry is toch wel jammer. Vooral de hoofdrol had één van de twee best mogen krijgen.

Adaptation staat hoog op het lijstje en About Schmidt zal ik zo eens in de speler doen.

Knisper

• 13038 berichten
  • 1278 stemmen

Ik had ook veel meer Gerry verwacht. En ook het missen van Gaspar Noe als regisseur is erg opvallend. Nogal mainstream-lijst.

• 31144 berichten
  • 5447 stemmen

De eerste lijstjes komen ondertussen binnen:

Film Pegasus

kimberlyVD

Alastor

beavis

Chainsaw

Ataloona

Knisper

Meneer Bungel

maerk

Baggerman

kimberlyVD

• 5946 berichten
  • 1567 stemmen

??

• 31144 berichten
  • 5447 stemmen

Waarop is de ?? bedoeld? Mijn lijstje of de analyse van Knisper?

• 31144 berichten
  • 5447 stemmen

Er mag nog altijd ingezonden worden!

Jesper187

• 6434 berichten
  • 2462 stemmen

Film Pegasus schreef:

Er mag nog altijd ingezonden worden!

Misschien ook slim om dat even bij Toplijsten en favorieten >> Moviemeter Awards algemeen discussietopic te melden. Ik was vergeten deze pagina in m'n updates te zetten, vandaar dat ik het nu pas instuur.

Overigens jammer dat Punch-Drunk Love en Irréversible niet doorgingen bij beste score. Dat waren toch twee van de betere.

kimberlyVD

• 5946 berichten
  • 1567 stemmen

Film Pegasus schreef:

(quote)

Waarop is de ?? bedoeld? Mijn lijstje of de analyse van Knisper?

Ja, op je lijstje.. Vermits ik nog niets heb ingestuurd en er toch tussen sta.

Gaat dit trouwens al over de inzending van 2003 ooooff...?

• 31144 berichten
  • 5447 stemmen

Dit is nog altijd dat van 2002. Jij hebt je inzending gestuurd op 16 juli. Of er moet nog een kimberlyVD zijn met dezelfde avatar.

kimberlyVD

• 5946 berichten
  • 1567 stemmen

Haaa, ow ok, was even de weg kwijt denk ik.

• 31144 berichten
  • 5447 stemmen

Nog eens een tussenstand van de lijstjes:

Film Pegasus

kimberlyVD

Alastor

beavis

Chainsaw

Ataloona

Knisper

Meneer Bungel

maerk

Baggerman

Spetie

Observator

AHWA

MatthijsGr00t

Querelle

wibro

Jesper187

Number23

Je hebt nog tijd tot zondag om je lijstjes door te geven.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.