• 149.586 films
  • 8.295 series
  • 25.306 seizoenen
  • 556.069 acteurs
  • 324.471 gebruikers
  • 8.517.461 stemmen

Moviemeter Awards jaar 2009

zoeken in:

Baggerman

• 10476 berichten
  • 7739 stemmen

Persoonlijk vind ik de titel 'ENGELSTALIGE FILM' wel wat fout. Zou je ook 'Beste Film' van kunnen maken, want 'NIET-ENGELSTALIGE FILM' is er toch voornamelijk om die laatste soort films wat extra te pushen omdat ze een achterstand hebben qua populariteit/verkrijgbaarheid etc.

chevy93

• 12540 berichten
  • 1142 stemmen

Bij de Oscars werkt het zo, maar op MM gaat dat niet op.

Mary and Max heeft 437 stemmen, maar Helaasheid der Dingen bijna het dubbele (749) en Prophète blijft steken rond de 700.

Glacius

• 4222 berichten
  • 2715 stemmen

Ehh beste score? Wat wordt hiermee bedoeld? Het cijfer of?

Glacius

• 4222 berichten
  • 2715 stemmen

Ah ok

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Knisper schreef:

Wel een gekke keuze trouwens, want Mélanie Laurent speelt note bene de hoofdrol (man of vrouw) van de hele film. Of de film moet uitsluitend uit bijrollen bestaan.

Hetzelfde geld voor Haley in Watchmen. Minstens zoveel een hoofdrol in die film als Laurent in IB. Hij stuwt nota bene het hele plot voort. Een vreemde selectie voor bijrol.

Erg blij met de vele nominaties voor A Serious Man, mijn favoriete film van 2009. Daarnaast zie ik echter weinig favorieten terug, maar ik was al bang dat Fish Tank en Herzogs Bad Lieutenant te weinig fans zouden hebben, al had ik op een nominatie voor Sam Rockwell in Moon gehoopt. Wel kudos voor de nominatie voor Julianne Moore.

Niets gezien uit de poule van Niet-Engelstalige film of Benelux-film. Schandalig eigenlijk. Kijken of ik er nog iets aan kan doen. Bij Engelstalige film zag ik alleen Antichrist niet, maar daar komt snel verandering in.

Naar mijn mening de slechtste nominatie: Avatar bij score...

Observator

• 18278 berichten
  • 3370 stemmen

The One Ring schreef:

ik was al bang dat Fish Tank en Herzogs Bad Lieutenant te weinig fans zouden hebben

Katie Jarvis heeft van mij een punt gekregen.

Geen van mijn vrouwelijke nominaties (hoofd- en bijrollen) heeft overigens de tweede ronde gehaald. Niet al te verrassend.

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Observator schreef:

(quote)
Katie Jarvis heeft van mij een punt gekregen.

Geen van mijn vrouwelijke nominaties (hoofd- en bijrollen) heeft overigens de tweede ronde gehaald. Niet al te verrassend.

Jarvis was mijn eerste keus.

Van de vrouwen heeft bij mij alleen Moore het gehaald, al had ik een nominatie van Kruger overwogen.

Leland Palmer

• 23464 berichten
  • 4462 stemmen

Katie Jarvis heeft van mij drie punten gekregen, 2e keus na Saoirse Ronan. Ik heb Mélanie Laurent trouwens als 1e keus bij 'beste vrouwelijke bijrol', op papier toch ook wel een bijrol, maar ook omdat ik bij de 'beste vrouwelijke hoofdrol' veel gegadigden had. Jammer dat Cage eruit is, geweldige rol in Bad Lieutenant.

Knisper

• 12973 berichten
  • 1233 stemmen

Maar wie speelt dan de hoofdrol in Inglourious Basterds, als Melanie Laurent dat niet doet? Haar personage heeft meer screentime dan wie dan ook.

Leland Palmer

• 23464 berichten
  • 4462 stemmen

Knisper schreef:

Maar wie speelt dan de hoofdrol in Inglourious Basterds, als Melanie Laurent dat niet doet?

Niemand echt, eigenlijk, denk ik.

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

HarmJanStegenga schreef:

(quote)
Niemand echt, eigenlijk, denk ik.

Wat mij betrefd Laurent, Waltz en eventueel Pitt. Een film kan meerdere hoofdrollen hebben, zeker een film als Basterds. Ik heb zelf niet op Laurent gestemd, maar als ik dat gedaan zou hebben, zou ik haar zeker in hoofdrol gestopt hebben.

Leland Palmer

• 23464 berichten
  • 4462 stemmen

In dit geval (n.a.v. Knisper zijn vraag) dacht ik aan 1 iemand - Inglourious Basterds heeft inderdaad niet 1 échte hoofdrol, maar meerdere hoofdpersonages, zoals zovaak in films (mozaïekfilms als duidelijk voorbeeld).

Film Pegasus (moderator films)

• 28833 berichten
  • 4915 stemmen

Ik heb ondertussen al enkele lijstje binnen:

AHWA

beavis

Chainsaw

Chemie

chevy93

Dwejkk

Film Pegasus

HarmJanStegenga

Knisper

Montorsi

Onderhond

Querelle

Reinbo

Spetie

timbo_

tovenaar

En tijd voor enkele lijstjes met de opmerkelijkste films die net die door de selecties raakten:

Engelstalige film: (500 days of summer) valt er net af. Ook kaskraker Avatar haalde de finale niet. Leuk om een animatie te zien met Mary and Max en ook Caroline en Fantastic Mr. Fox haalde wel wat stemmen (al was dat niet genoeg voor een finale).

Niet-Engelstalige film: 2 films die zeer nipt afvielen: Kan door huid heen en Amer. De rest hinkelt vrij ver achteraan.

Benelux: Geen opmerkelijke films. Dit blijkt een minder bekeken rubriek te zijn dan de rest.

Regie: Zeer nipt afgevallen: Valhalla Rising. En alweer Fantastic Mr Fox. Een titel die we nog meer tegenkomen, al dan niet in de 2e ronde.

Mannelijke hoofdrol: Sharlto Copley (District 9) en Dany Boon (Micmacs à Tire-larigot) zijn net niet door. Verder vrij gevarieerd lijstje.

Vrouwelijke hoofdrol: Buiten het feit dat Melanie Laurent zowel hier als in de bijrol vermeld wordt. Enkele namen die het niet haalden: Katie Jarvis (Fish Tank), Du-na Bae (Kuki Ningyo) en Zooey Deschanel (500 days of summer).

Mannelijke bijrol: 3 van de 4 finalisten hebben een enorme voorsprong op de rest. Vanaf plaats 5 zijn het zelfs slechts 5 punten per acteur.

Vrouwelijke bijrol: Vera Farmiga (up in the air) en Rachel McAdams (Sherlock Holmes) halen het net niet.

Script: 2 films die er afvallen: Micmacs à Tire-larigot (opnieuw, waarschijnlijk niet bekend genoeg) en Mary & Max.

Score: 2 films die toch wel wat punten halen, maar net tekort komen: The lovely bones en Where the wild things are.

Soundtrack: Weerom 4 films die wat voorsprong hebben op de rest. Al halen enkele films toch nog ietwat punten: Shinboru, Watchmen en het Belgische Dirty Mind.

Cinematografie: Hier is ie weer: Micmacs à Tire-larigot (tijd voor een promotie lijkt me) en ook Where the wild things are valt er net af.

Animatie: geen discussies. De 4 geselecteerde films gaan praktisch met alle punten lopen. Toch wordt de lijst animatie vrij lang moet ik zeggen dankzij een variatie aan 2e en 3e keuzes soms.

Opvallende trend: Veel animatie in alle categorieën en geen overheersende Aziaten bij de Niet-Engelstalige Film en Animatie. Geen kwestie van goed of slecht, maar gewoonlijk halen die het toch wel wat van de Europese films.

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Tot wanneer kan er eigenlijk gestemd worden?

Rick18

• 211 berichten
  • 4433 stemmen

The One Ring schreef:

Tot wanneer kan er eigenlijk gestemd worden?

Film Pegasus schreef:

Normaal duurt deze ronde tot zondag 15 augustus, maar ik verleng het tot zondag 22 augustus. Ik begin de volgende Awards toch maar in september en zo heeft iedereen rustig de tijd in de vakantieperiode.

• 28833 berichten
  • 4915 stemmen

Jep, verlengd tot 22 augustus. Ook omdat ik toch dit weekend weinig tijd heb. En met deze vakantieperiode kan wat meer tijd geen kwaad.

chevy93

• 12540 berichten
  • 1142 stemmen

Wat moet ik verstaan onder 'de volgende Awards'?

• 28833 berichten
  • 4915 stemmen

Nu doen we de Awards van 2009. Maar het plan is om dat ook met andere jaren te doen.

• 28833 berichten
  • 4915 stemmen

Je kan vandaag nog stemmen, stuur je favoriet via PM. Je kan kiezen uit volgende nominaties:

Film Pegasus schreef:

De nominaties staan alfabetisch en zeggen dus niets over ronde 1. Iedereen kan stemmen trouwens, ook al heb je bij ronde 1 niet mee gedaan. Gewoon bij elke categorie je favoriet doorsturen (via PM).

Dit zijn de nominaties:

ENGELSTALIGE FILM:

- A serious man

- Antichrist

- District 9

- Inglourious Basterds

- Mary & Max

NIET-ENGELSTALIGE FILM:

- Banlieu 13: Ultimatum

- De helaasheid der dingen

- Micmacs à Tire-larigot

- Shinboru

- Un prophète

BENELUX

- De hel van '63

- De helaasheid der dingen

- Dirty mind

- Kan door huid heen

- Panique au village

REGIE:

- James Cameron (Avatar)

- Joel & Ethan Coen (A serious man)

- Lars Von Trier (Antichrist)

- Neill Blomkamp (District 9)

- Quentin Tarantino (Inglourious Basterds)

Bij de acteurs en actrices zijn er telkens maar 4 genomineerden. Vanaf plaats 5 zat ik telkens met gelijke punten, vandaar enkel de 4 met de meeste punten.

Zeer opvallend: Mélanie Laurent had voldoende stemmen om zowel als hoofdrol en als bijrol genomineerd te geraken. Ik laat haar maar staan bij beide categorieën, aan jullie de keuze.

MANNELIJKE HOOFDROL:

- Colin Firth (A single man)

- Hitoshi Matsumoto (Shinboru)

- Michael Stuhlbarg (A serious man)

- Robert Downey Jr (Sherlock Holmes)

VROUWELIJK HOOFDROL:

- Charlotte Gainsbourg (Antichrist)

- Melanie Laurent (Inglourious Basterds)

- Rifka Lodeizen (Kan door huid heen)

- Saoirse Ronan (The lovely bones)

MANNELIJKE BIJROL:

- Christopher Waltz (Inglourious Basterds)

- Jackie Earle Haley (Watchmen)

- Nils Arestrup (Un prophète)

- Stanley Tucci (The lovely bones)

VROUWELIJKE BIJROL:

- Diane Kruger (Inglourious Basterds)

- Julianne Moore (A single man)

- Kristine van Pellicom (Dirty Mind)

- Mélanie Laurent (Inglourious Basterds)

SCRIPT:

- A serious man

- Dirty mind

- District 9

- Inglourious Basterds

- Shinboru

SCORE:

- A serious man

- Inglourious Basterds

- Sherlock Holmes

- Valhalla rising

SOUNDTRACK:

- (500) days of summer

- Fantastic Mr Fox

- Inglourious Basterds

- The boat that rocked

CINEMATOGRAFIE:

- A serious man

- Antichrist

- Inglourious Basterds

ANIMATIE:

- Coraline

- Fantastic Mr Fox

- Mary & Max

- Up

Elke stem kan nog wat te weegbrengen. Dus maak zeker je keuze. Volgende gebruikers hebben al een lijstje opgestuurd:

AHWA

beavis

Chainsaw

Chemie

chevy93

Dwejkk

Film Pegasus

HarmJanStegenga

Knisper

Montorsi

Observator

Onderhond

Pieter Montana

Querelle

Reinbo

Spetie

Sven Vermant

The One Ring

timbo_

tovenaar

chevy93

• 12540 berichten
  • 1142 stemmen

Zal eens kijken of ik nog wat mensen kan krijgen

rep_robert

• 26862 berichten
  • 3674 stemmen

Even voor de duidelijkheid, ik kan alleen stemmen op de genomineerden nu? Sta op zondagmode namelijk Dan maak ik ook effe een lijstje.

• 28833 berichten
  • 4915 stemmen

Inderdaad, uit de lijst die je daar ziet staan, kan je per categorie 1 favoriet doorsturen. De lijst werd samengesteld in de 1e rond, die ondertussen afgelopen is. De winnaar per categorie is de titel of persoon met de meeste stemmen.

• 28833 berichten
  • 4915 stemmen

Weer verschillende inzendingen gekregen. Vandaag is de laatste dag, dus stuur zeker nog je selecties door. Deze mensen hebben al gestemd:

AHWA

Baggerman

beavis

Chainsaw

Chemie

chevy93

dimi303

Dwejkk

Film Pegasus

HarmJanStegenga

jeroentjuhhhhh

Knisper

maxcomthrilla

Montorsi

Norma

Observator

Onderhond

Pieter Montana

Querelle

Reinbo

rep_robert

Spetie

Sven Vermant

The One Ring

timbo_

tovenaar

rep_robert

• 26862 berichten
  • 3674 stemmen

Wordt er ook nog een ceremonie gehouden voor de grote winnaars? Zou wel stoer zijn, Tarentino of Cameron met een MM award in hun handen

dEUS

• 268 berichten
  • 374 stemmen

Ja zitten ze zeker op te wachten . Heb trouwens ook mijn lijstje doorgestuurd.

kappeuter (crew films)

• 65676 berichten
  • 5309 stemmen

Film Pegasus schreef:

Deze mensen hebben al gestemd:

Ik ook, 5 minuten voor jij je bericht plaatste...!

• 28833 berichten
  • 4915 stemmen

Bij deze het lijstje aangepast

AHWA

Baggerman

beavis

Chainsaw

Chemie

chevy93

dEUS

dimi303

Dwejkk

Film Pegasus

Finisterra

HarmJanStegenga

jeroentjuhhhhh

kappeuter

Knisper

Koenr

maxcomthrilla

Montorsi

Norma

Observator

Onderhond

Pieter Montana

Querelle

Reinbo

rep_robert

Spetie

Sven Vermant

The One Ring

timbo_

tovenaar

chevy93

• 12540 berichten
  • 1142 stemmen

Zijn er toch al weer 10 meer

• 28833 berichten
  • 4915 stemmen

Nog enkele lijstjes binnen ondertussen:

AHWA

Baggerman

beavis

Chainsaw

Chemie

chevy93

dEUS

dimi303

Dwejkk

Film Pegasus

Finisterra

HarmJanStegenga

jeroentjuhhhhh

Jesse93

kappeuter

Knisper

Koenr

maxcomthrilla

Montorsi

Norma

Observator

Onderhond

Pieter Montana

Querelle

Reinbo

rep_robert

Spetie

Sven Vermant

The One Ring

timbo_

tovenaar

yeyo

Je hebt nog tijd tot 22u vanavond. Dan maak ik vandaag nog de winnaars bekend.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.