menu

Film / Festivals en evenementen / Filmfestival Venetië

zoeken in:
avatar van Verhoeven
Er zal nog wel wat aangekocht worden tijdens en na Venetië - om ze vervolgens niet uit te brengen zoals Amanda van Mikhaël Hers - echter voor nu de aangekochte titels op een rij.

Netflix:
- Marriage Story (Noah Baumbach)
- The Laundromat (Steven Soderbergh)
- The King (David Michôd)

September Film:
- The Truth (Hirokazu Koreeda)
- The Perfect Candidate (Haifaa Al Mansour)
- The Painted Bird (Václav Marhoul)

Warner Bros:
- Joker (Todd Phillips)

Imagine Film:
- Martin Eden (Pietro Marcello)

Lumiere / Cinemien:
- About Endlessness (Roy Andersson)

Cinéart:
- The Burnt Orange Heresy (Giuseppe Capotondi)

Splendid Film:
- Arab Blues (Manele Labidi)

Disney:
- Ad Astra (James Gray)

Windmill Film:
- Gloria Mundi (Robert Guédiguian)

De laatste is onder voorbehoud.

En nog een trailer om de dag mee te eindigen:

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=ehRVxKrYkVs

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.


Nog niets over de Bustamante? Je weet dat ik hem gezien heb, en hij wedijvert inmiddels in mijn hoofd met The Lighthouse om de titel Beste Film van 2019, maar met Temblores (die ik vanavond weer ga zien) duurde het ook erg lang.

FestivalScope heeft weer een paar films van het festival die (tegen betaling) bekeken kunnen gaan worden. De Theo Court zit er ook bij, maar kan dan weer niet in Nederland bekeken worden . Prima film. Geen meesterwerk, maar wel iets wat een tijdje blijft hangen.

avatar van Verhoeven
Dinsdag 27 augustus:
01. Ekstase (21.00 – 22.35 | Sala Darsena)

Woensdag 28 augustus:
01. Burning Cane (09.00 – 10.25 | Sala Perla) (Pers)
02. La Vérité (11.30 – 13.20 | Sala Giardino) (Pers)
03. Pelikanblut (16.00 – 18.05 | Sala Darsena) (Q&A)
04. The Perfect Candidate (19.45 – 21.25 | Sala Darsena) (Pers)
05. Sole (22.00 – 23.45 | Sala Volpi) (Pers)

Donderdag 29 augustus:
01. Un Monde Plus Grand (09.00 – 10.45 | Sala Perla) (Pers)
02. Ad Astra (11.15 – 13.25 | Sala Grande) (Pers)
03. Verdict (14.30 – 16.40 | Sala Darsena) (Q&A)
04. This Is Not a Burial, It's a Resurrection (17.15 – 17.20 | Sala Giardino) (Q&A)
05. Madre (19.30 – 21.40 | Sala Casinò) (Pers)
06. Qiqiu (22.15 – 00.05 | Sala Casinò) (Pers)

Vrijdag 30 augustus:
01. La llorona (11.30 – 13.10 | Sala Perla) (Pers)
02. **Francisca** (13.30 – 16.20 | Sala Volpi)
03. **Andrey Tarkovsky. A Cinema Prayer** (16.45 – 18.30 | Sala Volpi) (Q&A)
04. Bik Eneich - Un fils (20.00 – 21.40 | Sala Volpi) (Pers)
05. The Long Walk (22.00 – 00.00 | Sala Perla 02) (Pers)

Zaterdag 31 augustus:
01. Adults In The Room (11.00 – 13.10 | Sala Darsena) (Pers)
02. Out of the Blue (14.30 – 16.10 | Sala Giardino) (Q&A)
03. Lessons of Love (17.00 – 18.25 | Sala Giardino) (Q&A)
04. Wasp Network (19.30 – 21.40 | Sala Darsena) (Pers)
05. Giants Being Lonely (22.00 – 23.25 | Sala Volpi) (Pers)

Zondag 01 september:
01. I diari di Angela (11.15 – 13.00 | Sala Giardino) (Pers)
02. Strategia del Ragno (14.15 | 16.00 | Sala Giardino) ) (Q&A)
03. **Sodrásban** (17.00 – 18.30 | Sala Casinò) (Q&A)
04. No.7 Cherry Lanev (19.30 – 21.40 | Sala Darsena) (Pers)
05. Chola (22.00 – 00.05 | Sala Volpi) (Pers)

Maandag 02 september:
01. Martin Eden (11.15 – 13.30 | Sala Grande) (Pers)
02. **Ferine + Sayidat Al Bahr** (14.15 – 15.50 | Sala Perla) (Q&A)
03. **Kalina Krasnaya** (16.30 – 18.25 | Sala Casinò) (Q&A)
04. Blanco en Blanco (19.30 – 21.15 | Sala Volpi) (Pers)
05. Metri Shesho Nim (21.45 – 00.05 | Sala Volpi) (Pers)

Dinsdag 03 september:
01. **Ensayo de un Crimen** (09.00 – 10.35 | Sala Volpi)
02. About Endlessness (11.30 – 12.50 | Sala Grande) (Pers)
03. La Muerte de un Burócrata (14.30 – 16.00 | Sala Giardino) (Q&A)
04. *The Painted Bird* (16.45 – 19.40 | Sala Grande) (Q&A)
05. Atlantis (20.00 – 21.50 | Sala Volpi) (Pers)
- -. ???

Woensdag 04 september:
01. Saturday Fiction (11.30 – 13.40 | Sala Grande) (Pers)
02. **Way of a Gaucho** (14.00 – 15.35 | Sala Volpi)
03. *Babyteeth* (17.00 - 19.05 | Sala Grande)
04. Gloria Mundi (19.30 – 21.25 | Sala Darsena) (Pers)
05. Borotmokmedi (21.45 – 00.05 | Sala Casinò) (Pers)

Donderdag 05 september:
01. A Herdade (10.45 – 13.35 | Sala Grande) (Pers)
02. **Monologue + Partenonas** (13.45 – 16.05 | Sala Perla) (Q&A)
03. **They Say Nothing Stays the Same** (16.45 – 19.10 | Sala Perla) (Q&A)
04. Destino + Sanctorum (20.00 – 21.50 | Sala Perla 02) (Pers)
- -. ???

Vrijdag 06 september:
01. Il Pianeta in Mare (09.00 – 10.40 | Sala Giardino)
02. Waiting for the Barbarians (11.00 – 13.00 | Sala Darsena) (Pers)
03. Le Passage du Rhin (14.30 – 16.40 | Sala Giardino) (Q&A)
04. Zumiriki (17.15 – 19.25 | Sala Darsena) (Q&A)
05. The Burnt Orange Heresy (19.30 – 21.15 | Sala Perla) (Pers)
06. **State Funeral** (22.00 – 00.20 | Sala Perla)

Zaterdag 07 september:
01. **Les Chevaux Voyageurs** (11.30 - 13.10 | Sala Perla) (Q&A)

Dit jaar helaas behoorlijk wat opvullertjes - bijvoorbeeld dit debuut uit Australië - desalniettemin heb ik er veel zin in. Veel nieuwe en oude films uit Oost-Europa waar ik naar uit kijk. Een paar interessante Portugezen, Spanjaarden, Japanners, et cetera. Ben benieuwd.

avatar van McSavah
Verhoeven schreef:
Dit jaar helaas behoorlijk wat opvullertjes - bijvoorbeeld dit debuut uit Australië

Ziet er fenomenaal uit. Zag ik maar zulke opvullertjes.

avatar van Verhoeven
Sarcasme? Hopelijk maakt Ben Mendelsohn het nog kijkbaar.



avatar van McSavah
Verhoeven schreef:
Sarcasme? Hopelijk maakt Ben Mendelsohn het nog kijkbaar.

Nee, echt mijn straatje.



avatar van goongumpa
Binoche schreef:
(quote)


We moeten juist hopen dat dat niet goed gaat.


Uw wens lijkt uit te komen: American Skin Review: Nate Parker Returns With an Awful Message Movie | IndieWire

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)
Europese bioscoopuitbaters bekritiseren Venetië wegens Netflix-selectie - Vertigo

Ik hoop dat dit jaarlijkse geëmmer nu eens ophoudt. Het is al lang bewezen dat Netflix bij de meeste mensen niet ten koste gaat van bioscoopbezoek en bij arthouse bezoekers al helemaal niet.

Schandalen en tegendraadsheid helpen het Filmfestival van Venetië aan unieke positie | De Morgen

avatar van John Milton
kappeuter schreef:

Ik hoop dat dit jaarlijkse geëmmer nu eens ophoudt. Het is al lang bewezen dat Netflix bij de meeste mensen niet ten koste gaat van bioscoopbezoek en bij arthouse bezoekers al helemaal niet.
eens.

Al kreeg ik alle VOD diensten gratis, dan nog zou ik met alle plezier betaald naar de bios gaan. Een enorme collectie thuis Inc Netflix en Mubi laat me niet minder naar de bios gaan.

Ik vind het ook geleuter dat die films niet in aanmerking zouden mogen komen.

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)
Als het nou om een kwaliteitsverschil ging zoiets als het verschil tussen McDonalds fastfood eten en Michelin restaurant voedsel.
Nou maakt Netflix ook wel pulp, maar de serieuzere auteursproducties ook (Baumbach, Scorsese etc.). Dat moet gewoon niet om een prehistorisch regeltje gaan.
En mensen kijken serieuze films toch óók wel thuis. Vroeger bestond de cult videotheek of de betere videotheek ook gewoon. En de filmhuis film op Canvas.

Het probleem met Netflix is dat de Scorsese's en de Baumbach's van deze wereld ook op Netflix wel aan hun views komen. De films van, pak 'm beet, de gemiddelde Latijns-Amerikaanse regisseur verdwijnt echter op de grote hoop (lees: ergens in de grote collectie). Wie gaat die films ooit vinden?

avatar van John Milton
Ik snap waar je heen wilt Binoche, maar zien mensen die film doordat hij op Venetië (of een ander filmfestival) heeft gedraaid? Zelfs goed ontvangen zijn ze vaak alsnog lastig aan te komen. Zaaltje vol mensen dat hem daar ziet, zet natuurlijk niet echt zoden aan de dijk.

Stel dat een Temblores uit Guatemala (deze week gezien, erg goed) niet aan een distributeur zou komen omdat op die plek op een filmfestival een Netflix titel zou hebben gedraaid, dan zou ik dat wel erg zonde vinden ja. Maar is het zo rechtlijnig?

Dit speelt pas even, en het gros van de festivaltitels uit die contreien (maar ook andere) zijn al tijden lastig aan te komen. En regelmatig gewoon niet. Neem een La Última Tierra (2016), nog steeds niet te vinden zonder karagarga toegang. Ik weet niet of dat soort titels direct toegankelijker worden als we een handvol van de betere VOD titels van gerespecteerde auteurs een plek misgunnen op filmfestivals.

Ik hoop nog steeds dat filmmakers/productiemaatschappijen uit deze landen wat meer gebruik gaan maken van platformen als Vimeo on Demand, om titels voor $3,99 oid te verhuren met Engelse subs. Ik krijg te vaak het idee dat 'ze' niet heel erg bezig zijn met of wij die titels wel of niet kunnen vinden. Of internationale distributierechten zijn gewoon te complex voor deze kleine titels? Ik weet daar niet het fijne van.

Als je wil dat je titel gezien wordt, dan oogt een plek op een festival mij daar geen garantie toe; hij moet na naam te hebben gemaakt ook beschikbaar komen, liefst binnen 1 jaar, uiterlijk 2. Daar vallen meer views te winnen, denk ik.

avatar van IH88
Ach, filmuitbaters willen graag hun eigen straatje schoonvegen. Ze voelen zich bedreigd (wat nergens voor nodig is) en willen graag meer geld verdienen. Een Scorsese film of een film met Scarlett Johansson helpt daarbij. Ik snap ze wel, maar het is een achterhaalde discussie. Zeker nu het grote Disney ook met een eigen streamingdienst komt. Ze vergeten dat Netflix en Amazone zelf ook films opkopen die op een festival hebben gedraaid. En zo dus ook hun steentje bijdragen aan het bekender maken van onbekende filmmakers.

avatar van John Milton
McSavah schreef:
Nee, echt mijn straatje.
Ik zie nu de trailer pas, ik zeg óók mijn straatje.

Laat je even weten hoe Babyteeth was, Verhoeven, als je puf en een vrij moment hebt in dat drukke schema van je?

Wat ik niet snap is dat Indiewire Ehrlichs review al 2 uur online heeft staan, terwijl hij van 17-19 draaide in Venetië. Tenzij hij hem eerder gezien heeft en hij nu pas online mocht?

Dat laatste is echter m.i. juist het probleem: ze kopen films op die daarna op hun platform uit beeld verdwijnen omdat ze er geen enkele promotie aan wijten, en je maar moet hopen dat het algoritme jou toevallig die film voorschotelt. Vanuit de filmmaker/productiemaatschappij kan ik het wel begrijpen: Netflix bulkt van het geld, en dus kunnen zij (de makers) de films maken die ze willen, in behoorlijk artistieke vrijheid. Of ze hebben een makkelijke manier om hun kosten terug te verdienen. Maar als je een film maakt en niemand ziet hem vervolgens, dat kan toch ook niet de bedoeling zijn.

Ik ga wel met John Milton mee dat het merendeel van de 'kleinere' films ook in de bioscoop moeilijk te vinden is. Het blijft natuurlijk ook een business: als je verwacht dat een film misschien 20 bezoekers in totaal trekt (gechargeerd) dan zit er voor een distributeur geen brood in, hoe lullig dat ook is voor die 20 mensen. Temblores is gelukkig uiteindelijk nog (gelimiteerd) uitgebracht, maar als ik dan zie dat er op een zaterdagavond vier man in de zaal zit (waarvan ik en mijn vrouw er twee waren), dan vrees ik voor zijn volgende. Maar wat doe je daaraan? Het publiek voor dat soort films is gewoon (te?) klein.

Eerlijk gezegd snap ik niet waarom Netflix niet gewoon zijn films zowel op hun eigen platform als in de bioscoop uitbrengt (om zelf antwoord te geven: waarschijnlijk omdat dat laatste ze meer kost). Mensen gaan toch niet alles in de bioscoop zien, dus dat abonnement op Netflix nemen ze sowieso wel. En voor een deel is het dan weer promotie voor hun eigen platform.

Al met al blijft het een moeilijk probleem. Netflix films op een festival vind ik niet zo'n issue, het fenomeen Netflix heb ik wat meer aversie tegen. Nog afgezien van het feit dat ik hun aanbod een jaar geleden zo matig vond dat ik het na een paar maanden weer opgezegd heb.

avatar van John Milton
Ik moet in dit soort (prettige) discussies altijd wat opletten mezelf niet als maatstaf te nemen, maar ik neem hoe ik er zelf tegenaan kijk wel mee, als gretige consument van van alles en nog wat.

Voor de beeldvorming: Ik betaal momenteel voor Netflix 4K, Mubi, Pathe Unlimited en Cineville, en nog Tidal en Spotify. Cinemember jaar-abo is net afgelopen, maar al die andere abonnementen heb ik al flink wat jaren. Ik ga graag naar Pathé Leidsche Rijn voor de goede zalen en graag naar de filmhuizen in Utrecht (en soms A'dam) voor de kleinere films en speciale voorstellingen. Ik wil geen dvd's meer in huis, blu-ray bij uitzondering, maar liever niet. Als het even kan en het sluit aan bij mijn consumptie en gemaksbehoefte, betaal ik met alle plezier. Ik zie graag films uit bijzondere landen en als ik die voor een paar euro kan streamen dan doen we dat, maar een biosrelease zoals bij Temblores of La Ultima Tierra heeft de voorkeur. Wat ik niét doe, is naar drukke filmfestivals als het IFFR gaan, of in de wacht staan voor een kaartje. LIFF en PAFF en reguliere releases prima.

Als ik kijk wat ik allemaal graag wil zien en wat er (legaal) uitkomt, dan zit daar een enorme kloof tussen. En dan bedoel ik niet dat een film eerder te downloaden is dan hij in de bios te zien is; dat geldt voor een aantal films, en het houdt mij doorgaans niet tegen alsnog naar de bios te gaan. Zowel omdat ik goede kwaliteit wil als de filmmakers steunen. Maar een hoop komt gewoon niet. Niet vertraagd, maar gewoon niet. Soms is een titel acht jaar later nog niet te vinden, zelfs niet op gespecialiseerde trackers als Karagarga. Maar voor het deel dat daar wel komt, en nergens anders (en dat is aanzienlijk) pindakaas ik me alsnog een slag in de rondte, bij gebrek aan een beter alternatief.

Maar nu komt hij, Binoche: als ik kijk naar het immer groeiende aantal festivaltitels dat ik via die bron gezien heb dat nog steeds niet op andere wijze te zien is, dan zie ik niet wat voor rol Netflix erin speelt. Dit zijn geen titels die Netflix aankoopt, en die dus ook niet van logaritmes afhankelijk zijn (los van het feit of Piet Hamersma uit Leeuwarden Temblores zou gaan kijken als hij plots naar voren kwam in zijn recommendations op Netflix).

avatar van Verhoeven
Helaas loopt David Ehrlich bij veel films voortijdig weg.

John Milton, welke bron bedoel je met 'die bron'?

Overigens, de films die je mist, komt dat niet gewoon omdat er geen DVD / BluRay release van is? Zonder dat geen download. Naast het feit dat dat soort titels voor release groepen niet heel interessant is.

Verhoeven, dat had ik ook al gehoord. Niet serieus te nemen als recensent.

avatar van John Milton
Verhoeven schreef:
Helaas loopt David Ehrlich bij veel films voortijdig weg.
dat is heel erg. Vooral als je toch een review schrijft.

Daar is laatst een NRC recensent voor op de vingers getikt, meen ik. Maar dat was natuurlijk niet echt mijn vraag

Kon je er wat mee, die film?

Ik zal je morgen antwoorden Binoche, als ik weer kan denken.

P.s. ik hoor graag wie jullie go-to alternatieven zijn voor betrouwbare festival reviews.

avatar van Verhoeven
Bij deze prachtfilm liep die bijvoorbeeld voortijdig weg. Wegens ziekte en andere tegenvallende activiteiten heb ik Babyteeth niet kunnen zien.

Ik vind reviews over het algemeen niet betrouwbaar (en ik schrijf ze nota bene zelf!) omdat het toch maar de mening van één persoon is. Het is beter naar de algemene tendens te kijken, vandaar dat al die sterren-grids zo nuttig zijn. Alhoewel ook daar weer grote verschillen te zien zijn. De Italianen zijn helemaal gek van film A, de Russen vinden film A dan weer helemaal niks, etc.

La Llorona wint Venice Days award.

Nek-aan-nek met Corpus Christi.

avatar van John Milton
Die Bustamante zit niet stil. Fijn!

avatar van Verhoeven
Venetië is een joke(r) rijker.

Fascinerende winnaar .

Martel leek niet blij om de naam Roman Polanski te moeten uitspreken .

Prachtige speech van Yonfan.

avatar van Verhoeven
Op basis van 50 langspelers en 3 shorts maakte ik de volgende lijst. Helaas een ondermaatse editie waarvan veel films echt slecht waren.

HOOGTEPUNTEN:
01. The Criminal Man (Dmitry Mamuliya)
Ondoordringbaar en onnavolgbaar. Wat drijft een mens? Blijkbaar al de tweede film van een Georgische regisseur die ik nog niet kende. Dit is geen talent maar een meester. Eén van de beste films van het jaar.

02. Blanco en Blanco (Théo Court)
Een a-typische western geschoten op analoog in Vuurland. Meesterwerk.

03. Sole (Carlo Sironi)
Eén van de beste Italiaanse debuten van de 21ste eeuw. Stijlvast en trefzeker.

04. Andrey Tarkovsky. A Cinema Prayer (Andrey A. Tarkovskiy)
Ik beschouw deze fenomenale documentaire over Tarkovsky ook als een film van Tarkovsky. Zijn negende en meest explicite.

05. Saturday Fiction (Lou Ye)
Lou Ye is na tien jaar helemaal terug met deze virtuoze genrefilm waarin niet alles is wat het lijkt. Had een grote prijs verdient.

06. Martin Eden (Pietro Marcello)
Marcello is een held met zijn unieke gebruik van archiefmateriaal. Hopelijk zijn doorbraakfilm naar het grote publiek buiten de filmfestivals om.

07. State Funeral (Sergey Loznitsa)
Loznitsa is een genie maar wanneer gaat het publiek in Nederland dat doorhebben?

08. A Herdade (Tiago Guedes)
Kende deze Portugese regisseur nog niet maar daar komt nu wel verandering in. Hoofdrolspeler lijkt verdacht veel op Henry Fonda uit Once Upon a Time in the West en daar blijven de overeenkomsten niet bij.

09. Sanctorum (Joshua Gil)
Einde der tijden wordt meermaals aangekondigd met trompetten boven de wolken. Beangstigend.

10. Waiting for the Barbarians (Ciro Guerra)
Graag meer films van Guerra met Rylance en anders weer terug het regenwoud van Colombia in. Niet te onderschatte film.

Beste Klassieker: Sodrásban (István Gaál)

Gast
geplaatst: vandaag om 10:23 uur

geplaatst: vandaag om 10:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.