• 149.601 films
  • 8.298 series
  • 25.310 seizoenen
  • 556.353 acteurs
  • 324.487 gebruikers
  • 8.518.126 stemmen

Filmfestival Venetië

zoeken in:

TornadoEF5

• 5420 berichten
  • 1157 stemmen

John Milton schreef:

Wat.de.hel.

Moet je John Milton hebben die al knorrig de handdoek in de ring gooide toen hij 30 minuten in de virtuele rij moest staan voor het IFFR een x aantal jaar geleden. Als ik dit één keer mee zou maken weet ik niet of mijn baas me er ooit nog naartoe zou krijgen. 'Zie je die stagiar daar? die wil vast dolgraag..."

Dit? echt niet.

N.B. Hoe de Cineville podcast (en dit stuk) Cannes schetste daarentegen? Ja hoor, dat wens ik wel.

Het is ook overdreven hé. De pandemie is allang over. De enigen die ernstig ziek worden zijn de mensen die zich vrijwilliger niet hebben laten vaccineren (of bij heel jonge groepen misschien nog de kans niet hebben gehad), althans toch in West-Europa, en waarschijnlijk ook VS/Canada. Maar nog begint men over cijfers, beperkingen, maatregelen, en mondmaskerplicht. Waar zijn we mee bezig? Het wordt compleet opgeblazen. En voor de mensen die zich niet laten vaccineren: hun keuze, die ik respecteer, maar zij moeten wel de gevolgen dragen van hun keuze, niet wij.

Gaan we ook griepcijfers beginnen monitoren en panikeren over een griepepidemie en dergelijke maatregelen invoeren. Oké, als je ziek bent, blijf je beter thuis. Dat is met corona zo, en zou met griep ook zo moeten zijn. Maar een pandemie zou nooit een reden mogen zijn om vrijheidsbeperkingen op te leggen of mensen onder te verdelen in klasses, en dat is exact aan het gebeuren.

En dan ben ik de onmens die mijn verantwoordelijkheid niet opneem... . Maar het is gewoon zo, en dat mensen dit zomaar laten gebeuren, begrijp ik niet. Alsof je verraden wordt door iedereen om je heen, iedereen. Onze grootvaders en overgrootvaders hebben voor niets gestorven in de tweede wereldoorlog. Voor niets.

Waarom kunnen we gewoon niet alle evenementen, waaronder filmevenementen laten doorgaan zoals ze zouden moeten, desnoods met een coronapas (ook al ben ik ook daar geen voorstander van). Maar dit brengt echt het kwaadste in mij naar boven, al een dik jaar aan een stuk.

eRCee (moderator films)

• 12288 berichten
  • 1807 stemmen

TornadoEF5 schreef:

Maar een pandemie zou nooit een reden mogen zijn om vrijheidsbeperkingen op te leggen [...]

Los van het nut om op dit moment nog maatregelen te hebben, maar even hoor, oorlog en gevaarlijke pandemieën zijn dé twee goede redenen om samenlevingsbrede, vrijheidsbeperkende maatregelen op te leggen.

kappeuter (crew films)

• 65685 berichten
  • 5309 stemmen

Ok kan het nu weer over het filmfestival van Venetië gaan?

TornadoEF5

• 5420 berichten
  • 1157 stemmen

eRCee schreef:

(quote)

Los van het nut om op dit moment nog maatregelen te hebben, maar even hoor, oorlog en gevaarlijke pandemieën zijn dé twee goede redenen om samenlevingsbrede, vrijheidsbeperkende maatregelen op te leggen.

Een pandemie waar 3% sterft (en door vaccinatie, nu zelfs veel minder). Dan kan je ter uitbreiding altijd samenlevingsbrede, vrijheidsbeperkende maatregelen opleggen, want er zijn wel weer pandemieën bezig, die men niet ter sprake brengt: zoals mentale gezondheid. Maar goed, ik laat het hierbij, reageer anders via PM.

Gaat over filmfestival van Venetie trouwens met zijn coronabeperkingen. En neen, dat is geen reden om die op te leggen, en dat is het punt.

kappeuter (crew films)

• 65685 berichten
  • 5309 stemmen

Venetië 2021, blog 5 - De eerste VR-meester - Filmkrant

KEES Driessen schreef:

Als eerste erkende Meester van VR wil ik Hsin-Chien Huang nomineren. En mag ik daarbij meteen Eye Filmmuseum, dat al jaren belangrijke VR-werken naar Nederland haalt en een van de plekken is waar het VR-programma van Venetië parallel wordt vertoond, aansporen een retrospectief van zijn werk te organiseren? Een retrospectief waarbij we dieper in het werk van één VR-maker duiken, zoals we dat ook doen bij belangrijke filmmakers, zou niet alleen voor die specifieke maker en voor het instituut dat het organiseert, maar ook voor het medium zelf een stap voorwaarts zijn. Want dan kunnen we voorbij de algemene discussie gaan over wat VR eigenlijk is en het gaan hebben over de uitdrukkingsmogelijkheden die het medium biedt aan individuele kunstenaars.

Het werk van de Taiwanese duizendpoot Hsin-Chien Huang (die bijvoorbeeld ook literatuur, live performances, concert-visuals en videoinstallaties creëert en met zijn VR-werk zelfs doordrong tot de tv-show America’s Got Talent) is het meest VR van alle VR die ik ken.

Binoche

• 173 berichten
  • 145 stemmen

WINNAARS

Gouden Leeuw: Happening (Audrey DIwan)

Grand Jury Prize: The Hand of God (Paolo Sorrentino)

Beste regie: Jane Campion (The Power of the Dog)

Beste acteur: John Arcilla (On the Job: The Missing 8 )

Beste actrice: Penelope Cruz (Parallel Mothers)

Beste script: Maggie Gyllenhaal (The Lost Daughter)

Special Jury Prize: Il buco (Michelangelo Frammartino)

Beste nieuwkomer: Filippo Scotti (The Hand of God)

Beste debuut: Immaculat (Monica Stan & George Chiper-Lillemark)

Rest van de prijzen hier.

Binoche

• 173 berichten
  • 145 stemmen

Na 31 films in de warmte van Venetië nu eindelijk rust... Het was een redelijke editie. De competitie vond ik op zich niet slecht (ik heb alleen de Martone niet gezien), maar er waren maar drie films die er echt uitsprongen. De rest viel grotendeels in de categorie 'net niet': op zich goede films, maar geen meesterwerkjes. Disclaimer: ik had toegang tot de selectie van Venice Days voor het festival, dus een kwart van alles op het Lido kwam voor mij uit die sectie, en dus is deze ook oververtegenwoordigd in mijn Top 10. De bovenste vijf staan buiten kijf, zeker de nummer 1, de rest is inwisselbaar voor vijf andere films.

1. ANATOMIA (Ola Jankowska)

Verreweg de beste film van het hele festival. Super-formalistisch, traag, maar deze film fascineert me eindeloos door de filosifische levensvragen die hij oproept: waaraan ontlenen we onze identiteit, en welke rol spelen herineringen in hoe we anderen definiëren? De film maakt gebruik van een hoop verschillende technieken, o.a. warmte-camera's, wat een briljante (maar ook toevallige) vondst was. Inmiddels vijf keer gezien (en in Venetië eindelijk op een groot scherm; zal helaas ook wel de laatste keer zijn), en daar blijft het niet bij. Ola Jankowska was ook in gesprek heel intelligent en spontaan.

2. IL BUCO (Michelangelo Frammartino)

IK hoop dat hij nu niet weer een decennium wacht voor hij een nieuwe film maakt, want wat zijn Frammartino's films toch een feest om op je in te laten werken. Twee verhaallijnen (al kun je het nauwelijks zo noemen) die samen laten zien dat wij eigenlijk allemaal maar passanten zijn, en dat onze historie voor Moeder Aarde maar een vingerknip in de tijd is. Hoe hoog we onszelf ook inschatten, tegen de natuur kunnen we niet op. Observatie-cinema in optima forma.

3. THE POWER OF THE DOG (Jane Campion)

Westerns hebben al de neiging ietwat homo-erotisch te zijn, maar dit spande echt de kroon. Zorgvuldig opgebouwde spanning in een verhaal over een cowboy van de oude stempel (Benedict Cumberbatch) die in het Montana van het begin van de vorige eeuw (wat eigenlijk Nieuw Zeeland is) maar niets moet hebben van de moderne vooruitgang die langzaam het Amerikaanse achterland binnensijpelt, en met psychologische spelletjes de 'zwakkelingen' om hem heen teistert. Maar hij herbergt een groot geheim...

De spanningsboog in deze film is echt perfect, en Campion wint terecht het beeldje voor de beste regie.

4. THEY CARRY DEATH (Helena Girón & Samuel M. Delgado)

Poëtisch Spaans contemplatief werkje. Lekker kort ook. Vrij weinig verhaal, iets over drie drenkelingen van de vloor van Columbus en een vrouw die het leven van haar jongere zus probeert te redden, maar vooral een prima 'companion piece' voor de film van Frammartino, want ook hier speelt de natuur in al zijn grootsheid en geweld een grote rol. Schitterend gefilmd op een grove korrel.

5. THREE MINUTES - A LENGTHENING (Bianca Stigter)

Oranje boven. Dire minuten bijna nietszeggende beelden van een Pools dorp net voor de Tweede Wereldoorlog worden omgezet in een forensisch meesterwerkje wat inzicht geeft in het leven in een voornamelijk Joods dorp vlak voordat de bom barst, en daarnaast vragen oproept over wat (documentaire) film nu eigenlijk doet met de identiteit van de mensen die het vastlegt, al is het maar voor drie minuten. Intelligent en interessant.

6. TRES / OUT OF SYNC (Juanjo Giménez)

Als je een beetje van filmtechniek houdt, en dan met name van audio, dan is deze Spaanse psycho-thriller een aanrader. Een vrouw, een sound editor nog wel, hoort geluid (steeds meer) vertraagd t.o.v. het moment waarop iets echt gebeurt. Dat zegt iets over haar psyche, maar er hangt ook een mysterie uit haar verleden aan vast (verdorie alweer een film over identiteit!), en sommige scenes zijn van grote schoonheid door de manier waarop ze met beeld en geluid spelen.

7. L'ÉVÉNEMENT (Audrey Diwan)

Gouden Leeuw winnaar, en niet geheel onterecht. Abortus drama in het Frankrijk van de jaren zestig, toen het nog illegaal was. Een jonge vrouw (prachtige rol van Anamaria Vartolomei) moet in haar eentje op zoek naar een manier om van haar zwangerschap af te komen, en naarmate de wanhoop toeneemt worden haar pogingen ingrijpender. Klein Frans drama, kort op de huid gefilmd om de groeiende paniek in het hoofd van de hoofdrolspeelster te spiegelen. En helaas nog steeds relevant (zie: Texas).

8. WELA / ANATOMY OF TIME (Jakrawal Nilthamrong)

Een ontdekking op de laatste dag. Thaise film in de beste Apichatpong traditie. Oftewel moeilijk te doorgronden maar op de een of andere manier betoverend. Spelend met tijd (de titel gaf het al een beetje weg) volgt de film een vrouw op twee momenten in haar leven om te laten zien wat de tijd met je doet, en welke paradox er in ons bestaan zit. Zo'n film waar je je aan moet overgeven, want een logische weg van punt A naar punt B hoef je niet te verwachten.

9. TU ME RESSEMBLES (Dina Amer)

Een film die veel stof op zal doen waaien in Frankrijk omdat hij erg kritisch is op hoe het land met (een deel van) zijn Moslim-gemeenschap omgaat, of eigenlijk helemaal niet omgaat, aan de hand van het verhaal van een karakter wat zijdelings bij de aanslag op de Bataclan betrokken was. Sterk spel, visueel sterke regie, en een rauw randje, maar vooral een goed beginpunt voor een discussie over hoe Moslims binnen een Westerse samenleving zouden kunnen functioneren.

10. COMPETENCIA OFICIAL (Gastón Duprat & Mariano Cohn)

Bij tijd en wijle hilarische satire over het maken van een film, waarin de drie acteurs (Penelope Cruz, Antonia Banderas, en Oscar Martínez) zichzelf en het hele filmhuis-filmwereldje heerlijk op de hak nemen, daarbij nog wel even ondanks alle humor aantonend wat een geweldige acteurs het zijn. Eigenlijk de enige echte komedie die ik gezien heb, wat op zich al laat zien dat festivals zichzelf soms wat te serieus nemen.

kappeuter (crew films)

• 65685 berichten
  • 5309 stemmen

https://weserv.moviemeter.nl/?url=https://www.moviemeter.nl/images/cover/1137000/1137809.300.jpg?cb=1628882333

Venetië 2021, blog 6: de winnaars - L'événement verrassende winnaar Gouden Leeuw - Filmkrant

Filmkrant schreef:

Gisteravond maakte de jury onder leiding van Bong Joon-Ho de verrassende maar zeer terechte winnaar bekend van het 78ste filmfestival van Venetië: L'événement van relatieve nieuwkomer Audrey Diwan. Samen met de andere grote winnaar van de avond, Paolo Sorrentino's È stata la mano di Dio, is het een uitstekende afspiegeling van een memorabele festivaleditie.

eRCee (moderator films)

• 12288 berichten
  • 1807 stemmen

Bedankt voor het overzicht Binoche.

kappeuter (crew films)

• 65685 berichten
  • 5309 stemmen

Sfeerimpressie uit 1953:

kappeuter (crew films)

• 65685 berichten
  • 5309 stemmen

Opvallend veel berichtgeving over Venetië dit jaar, hier zelfs in de Metro:

MOVIES. Terugblik op 78ste filmfestival van Venetië: Netflix heeft zichzelf weer bewezen - Metrotime

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.