- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- Floris
Floris
by_the_way
-
- 3792 berichten
- 504 stemmen
Er zijn al talloze topics over verschillende tv serie's maar een topic over een van Nederlands beste jeugdserie ontbreekt. De serie Floris (1969) onder leiding van Paul Verhoeven ken ik van de herhalingen op Zappelin jaren geleden. Zeer goed aan de serie is de het in zwart/wit geschoten is, bij de dvd box die ik vorig jaar kocht zaten kleuren foto's maar dan lijkt al gelijk weer een stuk nepper (Net als de film floris die ook in felle zomer kleuren is.) Rutger en Jos zijn top in deze serie. Vind het zelf er jammer dat je niks meer hoort(de) van Jos Bergman. Interessante making-of documentaire op de dvd en er is ook een goede documentaire van het programma 'Andere tijden'. Uitstekende muziek van Julius Steffaro. Zeer goede jeugd serie dus en jullie?

robertus65
-
- 1130 berichten
- 0 stemmen
Ik ben blijkbaar de enigste deze zomer die de serie gezien heeft na vele jaren, a la dan. Ik vind het ook nog steeds een goed serie, met veel tempo en actie. Maar ik vind het jammer dat de serie in zwart/wit is opgenomen en een echte jeugdserie vind ik het niet, meer een avonturen serie voor jong en oud. Maar als ik de zwaard gevechten zie, is het toch meer een jeugdserie, want het viel mij op dat er nooit iemand wordt doodgestoken, als volwassenen vond ik het toch een spannende serie om weer eens te zien.
Sindela vond ik nu toch wat minder spannender en mysterieuzer als ik vroeger als kind vond. Hij spreekt keurig abn en er is weinig Indisch aan hem en zijn trucjes vond ik eerder soms flauw en makkelijk (bv. met dat touw). Lange Pier vond ik wel leuk. De film ga ik dit weekend eens bekijken.
niethie
-
- 7319 berichten
- 7240 stemmen
Dit loopt storm.
Ik begrijp er ook niets van hoor. Dit is toch een van de bekendste jeugdseries uit de geschiedenis van de nederlandse televisie. Ik weet nog dat voor mijn achtste verjaardag de vier (toen nog videobanden) kreeg, en ik was gelijk verkocht en heb het sinds die tijd de hele serie wel zeker 30 keer gezien. Heerlijk jeugdsentiment vol leuke rollen, hauer in zijn eerste rol is erg leuk, en ook bergman als sindala vond ik altijd erg goed, ook de gedenkwaardige bijrollen van oa de lange pier en een hoop andere zorgen voor veel pret tijdens het kijken. Ook de vakkundige regie van verhoeven is hier al duidelijk aanwezig. Kortom een prima serie die misschien door de jaren wat is verouderd, maar altijd een jeugdsentiment van me zal blijven, en nog altijd leuk om een keer of 4 per jaar te kijken.
Quentin
-
- 10202 berichten
- 8538 stemmen
De nieuwe 3-dvd uitgave (in de plastic box) bevat helaas GEEN extra's, terwijl ze toch op de hoes staan.
niethie
-
- 7319 berichten
- 7240 stemmen
Dat meen je niet, wou hem laatst nog kopen gelukkig niet gedaan, ik doe het nog wel even met mijn videobanden.
Quentin
-
- 10202 berichten
- 8538 stemmen
De 3-dvd kartonnen digipack bevat WEL de extra's
.
by_the_way
-
- 3792 berichten
- 504 stemmen
Zonde Quentin, kijk wat je mist!
-Boekje 'De geschiedenis' 10 pagina's.
-Making Of (1969).
-12 orginele inleidingen.
-Documentaire 'De Ridder en de Fakir'.
-Fotogallerij
niethie
-
- 7319 berichten
- 7240 stemmen
Binnekort ook maar eens aanschaffen, samen met de box met korte films van paul verhoeven.
veron35
-
- 4768 berichten
- 0 stemmen
Ik heb de videofilm express box en daar zitten helaas ook geen extra's op. Wel een erg leuke serie.
niethie
-
- 7319 berichten
- 7240 stemmen
Heb ook nog steeds die videobanden alleen zit er bij mij geen box bij, waren destijds alleen nog los te koop volgens mij.
Dk2008
-
- 11166 berichten
- 788 stemmen
Wat een topics allemaal zeg en deze was ook al van een half jaar terug. Nou ja, nu dus niet meer.
De allereerste keer dat ik deze serie zag was op zondagavond, destijds de eerste keer op tv. Sindsdien altijd favoriet gebleven.
Ik ben blij de 3-kartonnen disc verpakking destijds te hebben gekocht ook al is hij nu wel wat goedkoper. De 3e disc met extra's vind ik namelijk nog het meeste jeugdsentiment. De making of kon ik me nog wel herinneren, maar de inleidingen niet. Hoe dat toen ging, beetje improviserend maar toch leerzaam gebracht. De making of is op de manier zoals Polygoon.
Bij de documentaire vond ik lange pier wel bijzonder grappig, netjes gekleed zijn verhaal vertellend. Als je Rutger en Jos ziet kan je wel zien dat de serie toch al oud begint te worden, maar echt gedateerd vind ik nog steeds niet.
klute89
-
- 3649 berichten
- 0 stemmen
A ja, jeugdsentiment, Sindala en Floris
. Ik heb alle videobanden nog, en ze zijn ook volledig grijs gedraaid 
Het is en blijft toch een van de sterkste series die op de nederlandse tv is geweest 
Ik ga ze denk ik binnenkort maar weer eens kijken 
Katharina
-
- 716 berichten
- 1050 stemmen
Ik heb ze ook met veel plezier gekeken op dvd. Ook jeugdsentiment, al komt die niet uit 1969
. Ik wist eigenlijk niet eens dat de serie al zo oud is.
robertus65
-
- 1130 berichten
- 0 stemmen
Ik heb jarenlang gedacht dat de serie in kleur was, maar er kwamen toen ook boekjes en plakplaatjes in kleur, zoals de bovenste foto. Vind ik toch leuker in kleur.
Dk2008
-
- 11166 berichten
- 788 stemmen
Kleur is zonder meer mooier ben ik mee eens, helaas vanwege de kosten in zwart wit gefilmd.
Verder was het bij mij het net andersom. Vanwege dat zwart wit toestel wat vroeger in de huiskamer stond wist ik niet beter dan dat die serie zwart wit was, net zoals Kapitein Zeppos, Thierry de Slingeraar etc. Toen ik dus die foto's op de dvd zag in kleur moest ik even wennen.
Deze serie is volgens mij voor veel mensen nog steeds erg populair, maar ja dit is vooral een filmsite met daarbij een oerwoud aan topics. Verder zijn 12 afleveringen niet veel. Het is genieten geblazen, goed, grappig, vlot tempo maar het is voorbij voor je het weet.
A.L.I.E.N
-
- 775 berichten
- 1054 stemmen
Zeer leuke serie. Heb ze ooit allemaal op VHS gehad (hellaas zijn deel 3 en deel 4 stuk gegaan, de andere twee heb ik nog.) Ik heb ze dan later nog eens allemaal op zeppelin gezien (herh.) Ben van plan de serie op DVD te kopen, dit is voor mij echt jeugdsentiment!
Brix
-
- 19675 berichten
- 5113 stemmen
Nu in de aanbieding bij Blokker, kompleet, voor € 5,99.
Dk2008
-
- 11166 berichten
- 788 stemmen
Ik ben er gisteren maar weer aan begonnen. Het waren één van de eerste dvd's die ik heb aangeschaft.
Zeer mooi in beeld gebracht en goede acteurs.
De koperen hond. "Auw auw mijn been" 
Dk2008
-
- 11166 berichten
- 788 stemmen
In ben eerst met de 2e aflevering begonnen, want die zat bij mijn herinnering goed in elkaar en dat is het nog steeds, wat een gunstig teken is. Vooral de manier hoe ze vanaf het kasteel en naar het kasteel toe hebben gefilmd, is zeer goed gedaan. Ook de humor in deze aflevering blijft behoorlijk grappig.
De eerste aflevering begint vrij sterk, maar zwakt wat af, door die magie, en de gevechten zijn wat knullig. Inhoudelijk ietwat onlogisch, of waren ze alweer vergeten wie ze hadden opgesloten. En met die steen is ook wel wat vergezocht. Maar het is verder niet negatief bedoeld, het is meer dat het me opvalt.
Ik ben niet zo liefhebber van die ridderfilms, maar als een soort van terugblik naar de Vaderlandse geschiedenisles van de lagere school blijft het leuk om te zien en de Middeleeuwen zelf zijn wel interessant. Met het kasteel en de attributen die te zien zijn. Bij Wikipedia staat uitvoerige informatie.
Dat de schurken, de mannen van Gelre zijn vind ik inderdaad ook best opvallend. Leuke rollen van Culeman (Van Rossum) en Beekman (sergeant).
Het zwartwit stoort me niet echt, ik vind het wel wat hebben, het heeft iets documentarisch. Zal ze nu verder chronologisch bekijken en kort bespreken. Dat vind ik leuk, aangezien het nog steeds één van mijn favoriete series blijft.
Dk2008
-
- 11166 berichten
- 788 stemmen
Een verrassend leuke derde aflevering, ik had hem minder verwacht. Hoewel Hauer en Bergman, de hoofdrollen spelen, zijn de kleinere rollen vaak ook leuk om te zien. Hauer deed de stunts wel zelf.
Het magische met de ballen is grappig gedaan en het mysterieuze verhaal, wie heeft het gedaan, zit goed in elkaar. Ik vind wel dat het er nogal "sixties" uitziet, met bijvoorbeeld op de manier hoe ze praten, maar verder geen probleem ermee. Zouden ze nu niet meer kunnen maken, want moet natuurlijk weer met een hoop macho-gedoe en gebrul erbij,... nou laat maar. 
Dk2008
-
- 11166 berichten
- 788 stemmen
Het moest een serie zijn, leuk voor jeugd zijn maar op zo'n manier, dat ouders die meekeken het ook leuk moesten vinden. Dat is bij deze vierde aflevering dan ook overduidelijk. Vooral op de manier hoe Boskamp, Lange Pier neerzet. Aan de ene kant is het een beer van vent, aan de andere kant wat kinderlijk. Maar ik zou het vroeger wel wat eng hebben gevonden. De logica met het gewicht van de kist aan het eind klopt ook niet helemaal.
Heel mooi geschoten weer op bepaalde momenten en rijkelijk gedetailleerd. De kijk in de herberg en binnen de muren van het kasteel is leuk om te zien. Ook met het vuurwerk is grappig en met die brandnetels. Als geheel is het wel aardig, maar wisselvallig en minder dan de vorige aflevering.
Dk2008
-
- 11166 berichten
- 788 stemmen
De vijfde aflevering is een vrij komische, maar geschiedkundig ook een interessante, leerzame aflevering met goede vertolkingen van Cor Witschge (heel bekend door Pipo de Clown) als de marskramer en Ton Kuil als Jeroen Bosch. Hauer is zoals vaker vrij serieus. Beekman (van het heertje in Tita Tovenaar) is ook in deze aflevering wederom goed en grappig. Verder vermakelijk met die aap, en Boskamp, als Lange Pier is hier, mede door zijn bijgelovigheid, veel beter. Mooi gemaakte aflevering.
Dk2008
-
- 11166 berichten
- 788 stemmen
De kracht zit hem toch vooral in vrij sterke cast/gastrollen iedere keer en de mooi in beeld gebrachte opnamen. Met uitzondering van de laatste twee afleveringen, staan ze ook op zich zelf en is het niet zo, dat er een bepaalde volgorde in zit.
Naast de koperen hond, is deze zesde aflevering, ook een favoriete aflevering. Gewoon boeiend gebracht van begin tot eind, vol met leuke en goede ook wel wat bizarre momenten, zoals met die dokters, en het gesprek vooraf tussen Floris en Sindala, haha, ja prachtig. Een aardige kijk op het stadse leven van destijds. Leuke rollen in deze aflevering, een mooie treiterrol van Sacco van der Made als bankier en met die smid en de poortwachter en die lui van Gelre. Schitterend stuntwerk ook aan het eind met die molen. Heel amusant gedaan allemaal.
(Bij IMDb staat te lezen, o.a. opgenomen in Brugge, de molen in Hernen)
Dk2008
-
- 11166 berichten
- 788 stemmen
Allerlei onderwerpen uit de middeleeuwen komen in de serie aan de orde, dit wordt o.a. duidelijk tijdens de verloren gewaande inleidingen, die apart als extra's staan op disc 3. Misschien was het beter geweest, dit vooraf bij iedere aflevering te doen, maar zoiets kan dan ook wel weer remmend werken.
De nar, zegelring, martelwerktuigen... het komt in deze zevende, niet zo sterke aflevering ter sprake. Maar over bizar gesproken. Het eerste gedeelte is dat best wel. En theatraal, en deed me wat aan Oebele denken, haha. (en Hamelen had je niet veel later ook nog. Verschrikkelijke programma's vond ik dat). Het tweede gedeelte zit wat beter in elkaar. Verhoeven heeft wel oog voor details. Dat viel me wel op bij Soldaat van Oranje, maar ook hier, zoals o.a. aan het begin in het kasteel van Reinbout. Maar Cees Pijpers heeft maar een heel klein rolletje. Waarom die vermeld staat bij de cast. De nar wordt gespeeld door Jack Horn en dus niet Rob de Nijs haha.
Tim Beekman werd in de vijfde aflevering gevangen genomen. Maar duikt in de afleveringen daarna gewoon weer op. Hierdoor had het een veel langere serie kunnen worden. Maar door budgetoverschrijding werd zelfs de dertiende aflevering al geschrapt. Bij IMDb is dit dan de making of. De pijnbankscène zal, begrijpelijk, destijds wel tot bezorgde reacties van ouders hebben geleid.
Dk2008
-
- 11166 berichten
- 788 stemmen
Ik dacht bij aanvang van deze achste aflevering, dat het gedeelte met Ton Ti-ta-tovenaar Lensink nog wel eens kon tegenvallen. Maar dat is achteraf reuze meegevallen. Komische rol verder van Hero Muller als kok, en eet smakelijk.
. Verder vrij veel actie en kolder in dit deel. Doordat hij in niet kleur is, gaan de mooie kostuums/uniformen, die je op de foto's wel ziet en waaraan veel tijd en aandacht is besteed, wel wat verloren. Helemaal klopt het verhaal ook niet. Waarom wordt de kok na een klets water wakker, maar gaan ze voor rest op zoek naar de alruin. Maar goed, het zit leuk en vermakelijk in elkaar, deze aflevering, en daar gaat het om.
Dk2008
-
- 11166 berichten
- 788 stemmen
Prima aflevering negen en misschien nog wel iets beter dan gedacht. Waarin dames worden toegevoegd, zodat in ieder geval wordt voorkomen dat het weer zo'n "mannenserie" gaat worden.
Al is dat meestal zo, daar waar oorlog een belangrijk decor vormt.
De acteurs zijn allen goed op dreef. Diana Dobbelman als gravin Ada, Ida Bons als Viola en Ab van de Linden (Gozewijn). In deze aflevering speelt etiquette een belangrijke rol. Ik had nu wel wat mijn twijfels, na die twee andere afleveringen, maar Boskamp is als Lange Pier in deze aflevering juist wel het beste, bovendien komen we nog weer wat meer te weet over diens achtergrond. Floris en Sindela zijn de redders in nood.
Door de "zeerovers" gaat het niveau (helaas) wel weer wat naar het kinderlijke, maar we mogen niet vergeten dat het nog altijd een jeugdserie betreft. Al kun je dat af en toe ook wel in twijfel trekken.
Kundig en fraai gemaakt en bovendien nog goed uitgedokterd ook. De vaart zit er eveneens goed in.
Dk2008
-
- 11166 berichten
- 788 stemmen
Aflevering tien, is vooral geschiedkundig een interessante aflevering, zoals kwakzalverij en hekserij, schout en rakkers, de eenvoudigheid van de mensen en nog wat martelwerktuigen uit dien tijd.... Het moest natuurlijk ook wel wat leerzaam blijven, net als de inleidingen vooraf. Maar erg veel gebeurt er verder niet. Veel figuranten in dit deel. Henk van Ulsen heeft als kwakzalver een behoorlijk grote rol. Dat doet hij best goed, maar onsmakelijk ook, met die flesjes tussen zijn tenen, hihi. Dit soort vunzigheden zijn we ook wel wat gewend van Verhoeven.
Na Lange Pier is nu Van Rossem weer bezig om de Bourgondiërs dwars te zitten. Ik vind de pijnbank in een eerdere aflevering eerlijk gezegd wat schokkender dan wat we bij de schout te zien krijgen. Eigenaardig dat aan het eind het gras steeds beweegt. Ik had deze aflevering iets beter verwacht. Wat leuk blijft is dat er iedere aflevering weer andere gastspelers te zien zijn en een nieuw onderwerp aan de orde komt.