- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- Floris
Floris
Dk2008
-
- 10511 berichten
- 777 stemmen
Geen ridders zonder een toernooi. En dat zien we in aflevering elf. Hauer is de laatste twee afleveringen nog erg goed bezig als actieheld. Ook de twee mannen, Govert (Hans Kemna) en Roland (Lex Schoorel) die om Isabelle vechten zijn behoorlijk goed. Sacco van der Made komt in deze aflevering nog eens terug en speelt hier de vader. Ik vind dat ze het hier allemaal weer prima doen. Ook gooien ze er nog wat romantiek in, wat we tot nu toe nog weinig hebben gehad. De aflevering begint overigens behoorlijk serieus. De beide dames die zijn uitgenodigd zorgen nog voor enige komische noot, maar het komt mij wat eigentijds i.p.v. Middeleeuws over. Het toernooi hebben ze verder verdraaid goed gefilmd. Deze twee laatste afleveringen zijn zeker niet de minste. Wel is deze aflevering minder dan de slotaflevering.
In de slotaflevering, deel 12 is Hauer nog even flink bezig in de vecht en schermpartijen. Hoewel ik natuurlijk weet hoe het afloopt, weten ze het nog aardig spannend te maken. En verder met pracht en praal gefilmd, zeker voor Nederlandse begrippen. Ook al zou er eigenlijk nog een deel achteraan komen, dan weten ze hiermee toch de serie op een goede en sympathieke manier af te sluiten. En ik vind het wel goed zo, 12 afleveringen, anders wordt het weer zo'n klus bij herkijken.
Disc 3. Van "Floris" Rond Floris (TV Episode 1969) - IMDb is het geluid en beeld in zwartwit goed, net als de inleidingen. Van De ridder en de fakir (Video 2002) - IMDb is het geluid maar matig.
Brix
-
- 19415 berichten
- 4819 stemmen
Misschien is dit iets voor jou ? NPO Best : Wat een drama (over de opnamelocaties v. Floris)
Vanmiddag op TV te zien : NED 1 > 16:25 uur
Dk2008
-
- 10511 berichten
- 777 stemmen
Ja misschien wel. Dank je wel voor de tip.
Dk2008
-
- 10511 berichten
- 777 stemmen
Gelukkig heb je uitzending gemist. Ik had het eerste deel wel opgenomen, maar het blijkt een tweedelige terugblik te zijn met o.a. Paul Verhoeven, met stukken uit de rond Floris documentaire, ingepast aan de huidige, zoveel jaar later, weinig veranderde locatie van het kasteel Doornenburg.
Dk2008
-
- 10511 berichten
- 777 stemmen
Wat ik bij Ivanhoe (1952) schreef, Deze film gekeken omdat er vroeger ook een serie van was met o.a. Roger Moore, later nog Thierry La Fronde en Floris.
Ik vond de film wel gaan, maar echt super toch niet. Wat de series betreft Floris vind ik nog steeds grandioos, maar die andere twee series, nooit meer gezien. Was toen nog klein. Was leuke kindertijd met zwaard en schild op straat spelen.
Dat haalt Diana Dobbelman aan het begin ook nog even aan. Grappig het tijdsbeeld van de jeugd toen. Het werd 's avonds uitgezonden. Daarna kwam er sport. (Erg veel was er in die tijd ook nog niet op tv).
Paul Verhoeven had zelf ook wel een rolletje kunnen spelen. Zoals in de rond Floris documentaire al te zien was, doet hij alles voor. Het hilarische moment waarop de cameraman zegt "jongens, s-t-i-l-t-e" geeft aan dat de opnamen tamelijk chaotisch verliepen.
Dat de serie in zwart wit is opgenomen heeft zeker zijn voordelen, zoals Verhoeven ook aangeeft. Maar voor zijn internationale bekendheid als regisseur was in kleur beter geweest. Uiteindelijk zou hij dat enkele jaren later toch worden.
Ik vond het een leuke en interessante terugblik, vooral ook omdat de serie, nu nog heel vers in het geheugen zit. En één van de weinig dingen van vroeger, die nu nog steeds leuk blijft.
Bedankt voor de tip.
kappeuter (crew films)
-
- 73909 berichten
- 5883 stemmen
Dit weekend in AD Magazine:
https://www.moviemeter.nl/images/uploads/floris-AD-magazine.jpg
Floris: eeuwige jeugdheld
Rutger Hauer had nog nooit voor een camera gestaan en Paul Verhoeven nog nooit een film geregisseerd.
Zo stortte een vrijwel onervaren filmploeg zich in de zomer van 1968 op de opnames van een nieuwe jeugdserie: ‘Floris’. Een jaar later zat Nederland aan de buis gekluisterd. Zo ook journalist Theo den Boer, toen nog een snotneus.
kappeuter (crew films)
-
- 73909 berichten
- 5883 stemmen
Nu ook online te lezen:
Floris: ook 50 jaar later nog steeds onze jeugdheld | AD.nl
De eerste aflevering van Floris:
Graaf Machine
-
- 8957 berichten
- 1173 stemmen
Ha geweldig, kan Redbad nog een puntje aan zuigen.