Richelieu, la Pourpre et le Sang (2014)

1 stem

Frankrijk

geregisseerd door Henri Helman
met Jacques Perrin, Cécile Bois en Pierre Boulanger

De laatste jaren van de kardinaal Richelieu (Jacques Perrin), een zeer machtige geestelijke onder Lodewijk XIII, wiens leven werd bedreigd door een moordcomplot. Aan het hoofd van het complot en ooit een beschermeling van de kardinaal: Marquis de Cinq Mars.

Film rond het plan om, ten tijde van Louis XIII, sterke man Richelieu, kardinaal, minister en oorlogsstrateeg, te vermoorden.
Interessant vind ik en bovendien, behoorlijk boeiend opgebouwd, knappe enscenering, dialogen, schets van hoe een kerkleider de macht (en de koning) bezat en hoe spionage en verraad onder verschillende machtsgroepen steeds aanwezig was.
De mantelcostumering, degens, de naam Richelieu - zelfs de naam d'Aragnan valt even - deden vaak terugdenken aan "De Drie Musketiers".
Francis Perrin is uitstekend als de beroemde staatsman, terwijl Pierre Boulanger iets te onschuldig lijkt als samenzweerder met moordplannen