Saint Amour (2001)

Nederland / België

geregisseerd door Eric Oosthoek
met Antonie Kamerling, Pieter Van der Sman en Renée Fokker

Het is 1969. De zevenentwintigjarige Pater Louis leeft in een klooster en zijn priesterschap is voor hem een roeping. Wanneer echter zijn vriend en collega-priester Daniël een verhouding krijgt met een vrouw, zet ook Louis vraagtekens bij zijn celibatair bestaan. Waarom mag hij geen intieme verhouding met een ander mens onderhouden? Door een reeks van gebeurtenissen komt Louis in opstand tegen de Katholieke Kerk en in 1973 verlaat hij het klooster. Het toeval brengt hem in contact met Daikha, een vrouw die hem de liefde leert kennen. In 1999 is de korte verhouding met Daikha vrijwel vergeten. Louis heeft de kerk de rug toegekeerd en woont inmiddels samen met zijn jeugdliefde Liliane. Dan komt er een bericht waardoor het leven van Louis voor de derde keer ingrijpend zal veranderen.

avatar van mdj
mdj
Wel apart Kamerling in zo'n rol, maar hij is er niet geschikt voor. Het verhaal is iets te uitgekauwd, jammer dat ze er niet een originele draai aan hebben gegeven. Maar ik moet zeggen dat het al met al geen slecht stuk is, beslist niet.
Zou wel eens een film willen zien over een priester die vreselijk veel moeite heeft met het celibaat, maar niet voor zijn geliefde kiest, maar uiteindelijk toch voor de Heer. Zouden die wel bestaan?