Giorni d'Amore (1954)

Italië / Frankrijk
Komedie / Drama

geregisseerd door Giuseppe De Santis en Leopoldo Savona
met Marcello Mastroianni, Marina Vlady en Giulio Calì

De arme Pasquale (Marcello Mastroianni) en Angela (Marina Vlady) willen graag trouwen, maar hebben geen geld voor een grote, traditionele bruiloft. Met de hulp van hun families vluchten ze naar het platteland om daar, in de ogen van hun dorpsgenoten, zondig te leven. Vervolgens bereiden ze een informele bruiloft voor om zo hun reputaties te redden.

Ze bestonden nog niet : belangrijke onderscheidingen voor Marcello Mastroianni...deze film bracht daar voor de inmiddels al weer 30 jarige nog toekomstige wereldster verandering in : hij ontving een NDA beste protagonist voor zijn vertolking in dit volks-rurale romkommetje van auteur de Santis ( die jullie ook kennen van riso amaro...). Hij poogde hier nog steeds zijn roemruchte nasaliteit te onderdrukken en deed zelfs een poging tot een ciociariaans accent, hij kwam net als de regisseur zelf uit die streek maar groeide geloof ik op in Turijn dus of het overtuigend is weet ik niet.
Volks- ruraal zei ik, misschien dacht de Santis dat hij met zijn grimmiger neo- realistische werkjes als RA, CT of RO11 zijn doel( groep ) voorbij was geschoten, misschien ook was het zijn proletariese assistent en scenarist Elio Petri * die hem op het idee bracht, misschien was het puur uit economische motieven of ter afwisseling, maar de gekende grimmigheid is hier vervangen door meer idyllische klanken en ook kleuren : ferraniacolor, ansichtkaartenlook.
Voor deze idylle huurde de regisseur behalve Marcello ook een- weinig authentieke gezien de setting-, wonderschone Marina Vlady in. Maar ze was pas 16 ! Oud genoeg om mijn oma te zijn dus. Buitendien: dit is een zeer kuise film...hoewel: ze was dus 14 jaar jonger dan haar lief hier ! En schijnbaar al jaren verloofd....
Dit toekomstige supersterrenduo als 2 star crossed lovers op het platteland van Fondi- geboortestad regisseur en daar opgenomen- en omstreken, gedoemd niet door de sterren maar door maatschappelijke verhoudingen : de Santis en Petri waren marksisten en poogden hier wel degelijk op populaire voor de doelgroep toegankelijke wijze de penibele toestand van het rurale proletariaat aan te kaarten, er zijn weinig "romkoms "waarin zo veel over- gebrek aan - geld wordt gepraat als hier.
Zo komen we op het bizarre middeleeuwse ritueel van het "compensatiehuwelijk" dat hier wordt voorgesteld op weinig romantische wijze : gewoon een manier om onder de dure en verplichte huwelijksceremonies uit te komen. Let u ook op de perfide pastoor die hamert op een grootse huwelijksplechtigheid omdat die voor hem meer geld in het laatje brengt ! Ik weet niet of de doelgroep het ook zo oppikte, waarschijnlijk zag men er toen al niet meer dan een soort heimatfilm in, en hier en nu komt het al helemaal als zodanig over.
Grappig is deze komedie natuurlijk niet meer of waarschijnlijk nooit geweest, leukst misschien was nog de anti- romantische, kluchtige "schaking " van de heldin en de Bunueleske uitgestelde consumptie van de schaking die de officieuze bruidsnacht voor het koppeltje tot een beproeving maakt. Maar mamma mia, ieder shot van Vlady is er 1 om in te lijsten ! En dit i.c.m. een jonge Mastroianni is in principe genoeg om eens een blik op deze nu wel erg belegen film te werpen.

Iets dat al door velen hier gedaan moet zijn : deze prent werd in deze contreien uitgebracht als "liefdedagen " en moet dus door veel mensen hier zijn gezien. Mag ik weten wat jullie ervan vonden, of is dat privacygevoelige en staatsgevaarlijke informatie die niet gedeeld mag worden ?
De DVD trouwens bevat geen onderschriften, de Italiaanse dan maar ik weet niet onder welke buitenissige titels hij wellicht elders is uitgebracht. Kan natuurlijk ook worden gedownload met fansubs.

*: ik weet niet wat Leopoldo Savona hier mee te maken had. Wordt niet vermeld in de credits, en ook de Italiaanse bronnen zwijgen over zijn betrokkenheid. Zijn er hier mensen die meer weten ?