Onderhuids (2001)

Nederland
Documentaire
77 minuten (miniserie, 2 delen)

geregisseerd door Ireen van Ditshuyzen

Van Ditshuyzen concentreert zich in deze documentaire op de beleving van een chronische ziekte door jongeren. Heen en weer geslingerd tussen doorzettingsvermogen en fatalisme moeten deze patiënten leren leven met een handicap, en soms met het besef dat ze nooit oud zullen worden. Met het voortschrijden van de medische wetenschap zijn echter steeds meer ziekten tot op zekere hoogte te behandelen. Daardoor worden de jongeren geconfronteerd met de vraag in hoeverre ze gewoon deel kunnen nemen aan de maatschappij. Ze willen niet thuis op de bank blijven zitten, maar lopen bij bijvoorbeeld sollicitaties of relaties wel tegen problemen op.