Lenin v Oktyabre (1937)

1 stem

Sovjet-Unie

geregisseerd door Mikhail Romm en Dmitri Vasilyev
met Boris Shchukin, Nikolai Okhlopkov en Vasili Vanin

Vladimir Lenin (Boris Shchukin) is vastbesloten het tsaristische Romanov-regime omver te werpen en te vervangen voor een utopische samenleving op basis van het communisme. Om dat te bereiken zal hij eerst af moeten rekenen met zijn politieke tegenstanders, zowel royalisten, 'Witten' en Duitsers. Uiteindelijk begint de revolutie en vestigt Lenin een Bolsjewistische regering, maar het is meteen duidelijk dat zijn werk verre van voltooid is.

avatar van Darbie
De Octoberrevolutie zou je kunnen beschouwen als een politieke staatsgreep in St. Peterburg en is voorloper van de Russische Revolutie.

Gortdroog en als je niet geïnteresseerd bent in Geschiedenis, kan je deze film beter overslaan.