ad

Alternatieve titel: Oh! Man

Oorsprong: Italië

Geregisseerd door: Angela Ricci Lucchi en Yervant Gianikian

Met onder meer: en Benito Mussolini

IMDb beoordeling: 7,2 (70)

Oorspronkelijke titel: Oh! Uomo

Releasedatum: 1 januari 2004

Over Oh, Uomo

Oh! Uomo gaat soms zeer gedetailleerd over de Eerste Wereldoorlog, maar tegelijkertijd over alle oorlogen, en daarmee is deze politieke en poëtische film nadrukkelijk actueel. Hij is opgebouwd uit alleen maar found-footage. De regisseurs maakten eerder films met materiaal uit de Eerste Wereldoorlog: Prigionieri della Guerra (1995) en Su Tutte le Vette è Pace (1996). Ze beschouwen deze film als de voltooiing van een trilogie.

avatar van houbi

houbi

Oh, Uomo

Ontnuchterend en verlammend portret van de menselijke vernietigingsdrang op basis van found footage over de gevolgen van WO I. Activeert het zien van deze oorlogshorror ons geweten, of werkt het eerder afstompend?

Net als in al hun overige films, versnellen en vertragen de regisseurs de quasi eindeloze stroom archiefbeelden. De spontane humaniteit van deze beeldenstroom wordt vooral aangewend om de menselijkheid in de 20ste eeuw in vraag te stellen.

Voor een 35 mm projectie kon je op 13/02 in CINEMATEK terecht. (werd in BOZAR enkel op video vertoond)

In samenwerking met ERG & BOZAR kwamen Yervant Gianikian en Angela Ricci Lucchi, op uitnodiging van “Ecole Supérieure des Arts”, van 05/02 tem 28/02/2015, hun werken voorstellen in Bozar en Cinematek te Brussel.

Link naar Cinematek

avatar van Malick

Malick

Archiefdocumentaire die Buñuel's Un Chien Andalou degradeert tot een tweederangs filmpje. Er zitten hier beelden in die dusdanig verontrustend zijn - de scène met het oog - dat ik er gewoon steken van in me hart kreeg. Niet voor iedereen.