ad
  • 8.117.337 stemmen

Anju to Zushio-maru (1961)

Animatie / Drama | 83 minuten

Genre: Animatie / Drama

Alternatieve titels: The Littlest Warrior / The Orphan Brother

Oorsprong: Japan

Geregisseerd door: Yugo Serikawa en Taiji Yabushita

Met onder meer: Yoshiko Sakuma en Tokue Hanazawa

IMDb beoordeling: 6,5 (57)

Oorspronkelijke taal: Japans

Releasedatum: 19 juli 1961

Over Anju to Zushio-maru

Nadat hun vader problemen heeft gekregen met lokale militairen zijn Anju en Zushio genoodzaakt te vluchten. Ze worden gevangen en verkocht als slaven. Als hun moeder sterft worden ze verkocht aan Sansho the Bailiff, een slechte man die hen blootstelt aan gruwelijke praktijken. Als Anju in een vijver valt verandert ze in een zwaan. Zushio weet te ontsnappen en wordt geadopteerd door een edelman. Als hij volwassen is wil hij de strijd aangaan met de slavendrijver en alle slaven bevrijden.

imageimageimageimageimageimage

avatar van Dopke

Dopke

Typische vroege Toei animatiefilm in de trend en stijl van Alakazam the Great, Tale of the White Serpent en Magic Boy, maar volgens mij nog meer gericht op de kids. Ik weet het niet zeker, maar het lijkt op een soort kinderbewerking van Sansho the Bailiff (1954), waarbij de kinderen ook Anju en Zushio heten maar bij de writing credits op imb staan andere bronnen. Misschien dat het om een bekend verhaal gaat die vaker is verfilmd. Enfin, ik vond deze film eigenlijk niet zoveel aan. Er is een grote hoofdrol weggelegd voor de schattige, sprekende beesten, de muzikale intermezzo’s ontbreken niet en door de realistische feudale setting mis ik wat fantasie en magie elementen die de andere films wat interessanter maakten. (Ze zijn er wel, maar in mindere mate.) Vooralsnog is dit de minste vroege Toei die ik heb gezien.